Szczęśliwy finał poprzedzają zwykle długie godziny spędzone w wyszukiwarce internetowej, dziesiątki wysłanych e-maili i wykonanych telefonów oraz – co najbardziej uciążliwe – konieczność każdorazowego, precyzyjnego wyjaśniania rozmówcy czego właściwie szukamy. Znajome? Oczywiście – to przecież typowa historia, która przytrafia się na co dzień niejednemu przedsiębiorcy.
Uruchomiony pod koniec ubiegłego roku portal internetowy infoklik.eu zmienia opisany powyżej tradycyjny, daleki od ideału, czasochłonny sposób nawiązywania relacji biznesowych pomiędzy potencjalnymi kontrahentami.
Infoklik.eu bazuje na wspólnym katalogu zamówień publicznych (CPV) liczącym ponad 7 tysięcy zdefiniowanych produktów i usług,. Można w nim znaleźć każdy, nawet najbardziej zaskakujący towar.
Sercem portalu jest generator ofert i zapytań ofertowych. Jego istota polega na tym, że każdy produkt, został zdefiniowany na podstawie indywidualnych parametrów i cech m.in. fizycznych lub chemicznych, Dzięki temu użytkownik może precyzyjnie określić właściwości poszukiwanego lub oferowanego towaru.Produkty znajdujące się w katalogu CPV zostały „rozebrane" na czynniki pierwsze przez zespół ekspertów, którzy każdą pozycję szczegółowo analizowali i przypisywali jej indywidualne parametry.
– Poszukując wspomnianej kostki brukowej, możemy określić takie parametry jak: długość, szerokość, grubość, struktura powierzchni, kształt, kolor… Możemy więc na etapie tworzenia zapytania ofertowego stworzyć bardzo precyzyjny obraz tego, czego szukamy. Wygenerowane w ten sposób zapytanie trafia następnie do podmiotów, które oferują właśnie taki produkt – wyjaśnia Józef Budziński, z infoklika.
Generator ofert i zapytań, to jedyne takie e-narzędzie oferowane przez portale internetowe.
– To innowacyjny mechanizm, którego nikt dotąd nie proponował. Zwykle mamy do dyspozycji typowy formularz, zawierający podstawowe dane kontaktowe i puste pole, w którym użytkownik musi sam wszystko opisać. Nasz generator z jednej strony ułatwia pracę, a przy okazji pozwala na bardzo zaawansowany opis poszukiwanego lub oferowanego produktu – dodaje.
W efekcie, czas potrzebny do znalezienia wartościowej oferty ulega zdecydowanemu skróceniu.
Brzmi nieco nierealnie? Niekoniecznie, zważywszy na fakt, że pomysł zyskał uznanie PARP, która postanowiła wesprzeć jego realizację przyznając dotację z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 8.1.
Co ważne, użytkownik może uzupełnić cały szablon prezentowany przez generator lub wybrać spośród zaproponowanych pól jedynie te, które najbardziej odpowiadają jego potrzebom r W przeciwieństwie do oferentów – ci, odpowiadając na zapytanie ofertowe muszą uwzględnić wszystkie wymagane przez kupującego parametry. Nie jest to oczywiście obowiązkowe w przypadku składania oferty publicznej. W jednym zapytaniu można umieścić zapotrzebowanie na kilka produktów lub usług.
Serwis skierowany jest przede wszystkim do przedstawicieli handlowych. Istotną kwestią, na którą zwraca uwagę przedstawiciel firmy, jest możliwość samodzielnego sprecyzowania wymagań odnośnie dodatkowych elementów oferty, które powinny zostać do niej dołączone – np. skany referencji, dokumentów rejestrowych, certyfikatów, itp.
System jest multiplatformowy, do jego użytkowania wystarczy przeglądarka www i dostęp do Internetu. Wykonano go w oparciu o technologię java i trendy uwzględniające bieżące wymagania, stawiane systemom o tak rozbudowanej funkcjonalności (dotyczące jego skalowalności, layoutu i bezpieczeństwa)które umożliwiają prawidłowe wyświetlanie treści i korzystanie z usług przy pomocy najpopularniejszych przeglądarek i praktycznie dowolnego systemu operacyjnego.
Wymiana danych odbywa się w oparciu o certyfikowany bezpieczny kanał SSL. System bezpieczeństwa jest zgodny z Ustawą o ochronie danych osobowych. Hasła użytkowników są zaszyfrowane i nie są przechowywane w formie jawnej. Nikt – nawet administrator ich nie zna. Szczegóły dotyczące polityki bezpieczeństwa są jasno i precyzyjnie zdefiniowane w regulaminie użytkowania systemu.
To co wyróżnia infoklik, to także rozbudowany i zaawansowany system powiadomień. Każda czynność użytkownika związana z funkcjonalnością portalu umożliwia automatyczne wygenerowanie powiadomień kierowanych do innych. Internauta otrzymuje poprzez e-mail zdefiniowane przez siebie informacje. System powiadamia więc m.in. o nowych ofertach, zapytaniach, o odrzuceniu oferty lub o nowym zamówieniu, a także o wystawionej fakturze gotowej do pobrania z systemu czy o wygaśnięciu subskrypcji Dzięki temu użytkownik na bieżąco ma dostęp do niezbędnych informacji i może błyskawicznie reagować szczególnie na ogłoszenia, wyprzedzając konkurencję.
Twórcy infoklik.eu podkreślają, że nastawieni są na feedback i interakcję ze swoimi klientami.
– Ciągle dostrzegamy elementy, które można ulepszyć, poprawić, zoptymalizować. Uważnie wsłuchujemy się w opinie i sugestie klientów. Praktycznie każdą przekazaną nam uwagę szczegółowo analizujemy – zapewniają.
System został zaprojektowany w ten sposób, by wspierać pozycjonowanie w Internecie. Przedsiębiorcy, którzy umieszczą swoje wizytówki w systemie dodatkowo korzystają z tego mechanizmu i sami, niejako przy okazji, wędrują w górę w wynikach wyszukiwania, poprawiając tym samym widoczność swojej firmy w Internecie.
Portal został zaprezentowany w sieci w listopadzie 2011 roku, ale wszystkie funkcjonalności zostały uruchomione wraz z końcem ubiegłego roku. Dotąd, w portalu zarejestrowało się ponad 50 tysięcy użytkowników. Nad projektem pracował kilkuosobowy zespół programistów.