w

Popkulturowe symbole lat 90-tych

Moda lat 90-tych była trochę zwariowana, kolorowa i… lekko kiczowata. Dziś wciąż żywe są modowe hity tamtego okresu: legginsy, sportowe bluzy i buty, skórzane kurtki, jaskrawe kolory – wystarczy wyjść na ulicę by znów się na nie natknąć.

Moda

W latach 90-tych narodziło się zjawisko, które przeżyło swój rozkwit, ale i schyłek w tym okresie. Szczyty popularności osiągnęły pierwsze – i jak uznają eksperci z branży – jedyne prawdziwe top modelki – Claudia Schiffer, Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Cambell, Eva Herzigova, Linda Evangelista. Nazywane ikonami mody, stanowiące wzór dla milionów kobiet na całym świecie, osiągnęły status wcześniej (i później) modelkom niedostępny. Ich nazwiska przeszły do historii show-biznesu razem z nazwiskami sław kina i sportu. Warto wspomnieć, że ówczesne gwiazdy wybiegów wyglądały nieco inaczej niż współczesne modelki – promowały zdrowy tryb życia i kult wysportowanej kobiecej sylwetki – owszem były szczupłe, ale nie chude. Nie zmienia to jednak faktu, że ich wizerunki są do dziś wykorzystywane w licznych kampaniach marketingowych znanych marek modowych. Za przykłady mogą tu posłużyć: kampania Dolce & Gabbana z udziałem Evy Herzigovej, Naomi Campbell i Claudii Schiffer, sesja Claudii Schiffer dla marki Guess, czy też udział Lindy Evangelisty w reklamach Chanel.

Na obecne tory świat mody skierowała jednak inna kobieta, która została dostrzeżona już w połowie lat 90-tych. Kate Moss, bo o niej mowa, prezentowała swoisty, niespotykany wcześniej w kampaniach modowych, styl. Jej image, będący mieszanką elegancji i mody ulicznej, odzwierciedlał niepokorny charakter modelki. Był również wyrazem buntu młodzieży z przedmieść Londynu. Dodajmy – buntu, który inspirował kreatorów tej klasy, co Alexander McQueen, Calvin Klein czy Vivianne Westwood. Kate Moss do dzisiaj daje natchnienie projektantom pozostając na samym szczycie popularności. Moda na wykreowany przez nią ideał piękna nie ustaje, a sama Kate ciągle pojawia się w nowych kampaniach. Aktualnie możemy ją oglądać w reklamach marki Mango.

Seriale

Lata 90-te to również moda na cotygodniowe śledzenie losów bohaterów popularnych seriali. W „Beverly Hills 90210”, czy „Słonecznym Patrolu” niebanalnych postaci pierwszego i drugiego planu, jak wiemy, nie brakuje. Miłość i przywiązanie widzów do bohaterów z tamtych lat przyczyniają się do ciągłej ich obecności na ekranach TV w starych i nowych produkcjach.

„Beverly Hills 90210” – jeden ze sztandarowych telewizyjnych hitów przedstawiał domowe, szkolne, a następnie uniwersyteckie perypetie rodzeństwa Walshów, którzy osiedlają się w słonecznej Kalifornii. Piękne krajobrazy i cudowne wille to sceneria, w której rozgrywają się losy bohaterów. Kilka razy podejmowano próby oddania klimatu serialu. Obecnie emitowana jest nowa wersja „Beverly Hills 90210”. Sentyment fanów przyczynił się do powstania współczesnej kontynuacji.
Niezapomnianym hitem pozostaje także serial „Słoneczny Patrol”. Piękne ratowniczki i przystojnych ratowników przemierzających biegiem (ale w slow motion) kalifornijską plażę pamięta każdy z nas. Dodajmy, że to właśnie ten serial uczynił z Pameli Anderson postać kultową.
„Słoneczny Patrol” stał się inspiracją dla kilku seriali o ratownikach. (W Polsce mogliśmy niedawno oglądać „Przystań” serial, którego akcja rozgrywała się w środowisku mazurskich ratowników.) „Słoneczny Patrol” doczekał się także spin-offu „Nocny patrol”. Obecnie, w ramach najnowszej kampanii marki Wilkinson – producenta produktów i akcesoriów do golenia, Polskę patroluje Golący Patrol. Zadaniem członków ekipy jest ratowanie ludzi przed nazbyt wybujałym zarostem oraz przekonywanie, że golenie może być przyjemne.

Jak szalone były lata 90-te z pewnością dowodzi serial – „Przyjaciele” opowiadający o grupie młodych ludzi mieszkających na Manhattanie. Sitcom, nieprzerwanie chyba obecny w ramówce telewizyjnej od 1994 roku, cieszy się statusem produkcji kultowej, a teksty jego bohaterów do dziś cytowane są przez telemaniaków na całym świecie. Produkcja doczekała się spin-offu – „Joey” będącego kontynuacją losów jednego z głównych bohaterów. Obecnie mówi się także o chęci stworzenia współczesnej wersji serialu „Przyjaciele” przez amerykańską stację ABC.

Lata 90-te zajmują niewątpliwie zasłużone miejsce w historii popkultury. Dziś styl i produkcje telewizyjne z tamtego okresu mogą wydawać się nieco kiczowate, ale jedno jest pewne – w latach 90-tych naprawdę dokonała się zmiana w masowej modzie i gustach milionów odbiorców pod każdą szerokością geograficzną. Nie dziwi więc, że motywy z tego okresu ciągle powracają, stanowiąc bogate źródło inspiracji.

Kontakt dla mediów:
studio PRowokacja Agencja Public Relations
[email protected]
tel. 42 209 17 45
www.studioprowokacja.pl/

Avatar photo

Napisane przez studio Prowokacja

Nerwobóle – o czym mogą świadczyć

Agoda.com nawiązuje współpracę z dostawcą systemów rezerwacyjnych Profitroom