w

Polacy na walentynki dają sobie wspólnie spędzony czas, nie tylko prezenty

Co najcenniejszego można podarować drugiej osobie na walentynki? Zdaniem aż 62 proc. Polaków jest nim wspólnie spędzony czas. Na drugim miejscu znajdują się różnego rodzaju upominki, które wręczy 42 proc. badanych. Jak wynika z najnowszego badania VeloBanku [1], dzień zakochanych jest dla coraz większej liczby osób świetną okazją do docenienia nie tylko swojej drugiej połówki, ale także innych członków rodziny i przyjaciół czy nawet siebie samego. Dlatego w tym roku bank walentynki promuje hasłem VeloLove: doceniaj relacje, celebruj chwile. 

VeloBank zapytał Polaków, kogo i w jaki sposób doceniają w dniu zakochanych. To badanie szczególne, ponieważ jest zrealizowane już drugi rok z rzędu, dzięki czemu pozwala na spojrzenie, czy i jak zmieniają się zwyczaje Polaków przy obchodzeniu święta zakochanych. Jak pokazują wyniki tegorocznej edycji, walentynki to dzień, w którym pokazujemy, że zależy nam nie tylko na swoim partnerze czy partnerce życiowej, ale coraz częściej doceniamy innych członków rodziny i samych siebie przez podarowanie upominków, zrobienie niespodzianki czy wspólnie spędzony czas.

Zauważyliśmy ważny trend walentynkowy – Polacy wychodzą poza romantyczne pojmowanie miłości, a dzień zakochanych traktują jako okazję do pokazania swoim bliskim, że są dla nich ważni. Może to być przyjaciel, dziecko czy rodzeństwo. Pamiętamy też o sobie i doceniamy tego dnia samych siebie. Taką postawę wśród Polaków dostrzegamy już drugi rok z rzędu, odkąd prowadzimy nasze walentynkowe badanie zwyczajów konsumenckich. To kolejny dowód, że relacje i czas są czymś bezcennym i można je celebrować na różne sposoby mówi Katarzyna Meissner, dyrektor zarządzająca Obszarem Komunikacji i Marketingu w VeloBanku

Blisko połowa, bo aż 48 proc. z nas, 14. lutego koncentruje się na swojej drugiej połówce. Jednak dla sporej grupy, bo aż 35 proc. Polaków ważne będą w tym dniu inne osoby. Już co dziesiąty największą uwagę poświęci swoim dzieciom. 5 proc. badanych skupi się na rodzicach i dokładnie tyle samo Polaków doceni swoich przyjaciół. Dla 7 proc. walentynki są okazją do docenienia samego siebie. 

Podobne doświadczenia ma ambasadorka VeloBanku, aktorka Magdalena Różczka, która jak sama przyznaje walentynki spędza bardzo różnie. –  Bywały takie walentynki, kiedy wybierałam się z ukochanym do restauracji i bywały również takie, kiedy spędzałam ten dzień sama ze sobą, sprawiając sobie jakąś przyjemność. W tym roku dzień zakochanych będę obchodzić trochę inaczej i spędzę go ze swoimi dziećmi i moją mamą na plaży. Natomiast kiedy myślę o idealnym przepisie na walentynki, to dla mnie jest to dzień, którego zupełnie nie planuję, mam poczucie, że nic nie muszę i spędzam spontanicznie i miło, tak jak właśnie mi jest wygodnie – zaznacza Magdalena Różczka, ambasadorka banku.  

Wspólny czas formą prezentu   

Ile ludzi tyle sposobów na wyrażanie miłości. Z badania VeloBanku wynika, że jednym z najczęściej wybieranych form okazania bliskim uczuć jest spędzenie z nimi walentynek (62 proc.). Ten odsetek w porównaniu z minionym rokiem wzrósł o 5 pkt. proc. Co ciekawe, to najczęściej młodzi ludzie decydują się na ten gest – 71 proc. osób w wieku 18-24 lat chce w ten sposób okazać miłość bliskim. Na drugim miejscu uplasowało się wręczanie bliskim drobnych upominków – 42 proc. Polaków da prezent na walentynki komuś bliskiemu swemu sercu. Wśród tych osób przeważają jednak kobiety – 46 proc. pań kupi prezent, a wśród panów na ten krok zdecyduje się 39 proc. 

Inną formą docenienia jest wyznawanie miłości. 39 proc. Polaków odpowiedziało, że doceni swoich bliskich, mówiąc im, że ich kocha. A co trzeci zrobi niespodziankę i niewiele mniej, bo 28 proc. badanych sprawi komplement. Co piaty Polak tego dnia wyjdzie z bliskimi do kina lub restauracji. Znacznie częściej taką formę wspólnego relaksu wybiorą młodzi ludzie w wieku 18-24 lata. 

Prezenty wręczamy samym sobie

 W walentynki pamiętamy również, że ważni jesteśmy także my sami i robimy sobie prezenty. 62 proc. Polaków w dzień zakochanych kupuje sobie prezent. Mistrzyniami doceniania siebie w ten sposób są kobiety – niemal trzy na cztery Polki sprawiają sobie upominek. Mężczyźni są daleko w tyle jeśli chodzi o kupowanie sobie prezentu z okazji dnia świętego Walentego. Tylko 39 proc. panów sprawi sobie tę przyjemność. Bardzo chętnie tego dnia oglądamy film lub serial. Prawie połowa Polaków w taki sposób spędzi walentynki. Znacznie częściej zrobią to single (71 proc.) i osoby do 24 roku życia (77 proc.). 

Co trzeci Polak umili sobie ten dzień, jedząc słodycze. Tyle samo osób wybierze się na masaż, do kosmetyczki lub fryzjera. 30 proc. badanych w walentynki będzie czytało książkę. 28 proc. spotka się z bliskimi, a 22 proc. będzie tego dnia uprawiać sport. Doceniając siebie samego, nieco więcej niż co dziesiąty zdecyduje się na podróż. 

Doceniamy innych za ich obecność 

Badanie VeloBanku pokazuje także, że potrafimy doceniać innych za to, że przy nas są i idą z nami przez życie. Niemal połowa Polaków odpowiedziała, że docenia swoich bliskich, ponieważ są obecni przy nich i tyle samo osób uznało, że powodem dla którego doceniają swoich bliskich jest to, że ich kochają. 40 proc. ankietowanych udzieliło odpowiedzi, że ceni to, że bliscy spędzają z nimi czas. Dla 38 proc. ważne jest to, że mogą z nimi porozmawiać. Co trzeci Polak docenia w swojej drugiej połówce lub innej bliskiej osobie to, że jest z nim szczera. Co piąty jest wdzięcznym, że z nim mieszka a dla 18 proc. Polaków ważne jest to, że druga osoba bliska jego sercu go inspiruje.

 Więcej o ofercie VeloBanku dowiesz się ze strony: https://www.velobank.pl/.

Kontakt dla mediów:
Monika Banyś
Rzeczniczka prasowa
VeloBank S.A.
t. +48 500 140 263
e. [email protected]

[1] Metodologia: Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1171 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji:  17 – 20 stycznia 2025. Metoda: CAWI.

Załączniki

Napisane przez VeloBank

Ciepłe drzwi zewnętrzne – wybór, który się opłaca