45% ankietowanych jest zdania, że płeć ma znaczenie w przypadku rozwoju zawodowego. Mężczyźni są nadal lepiej oceniani i wynagradzani na rynku pracy, co wiąże się także z łatwiejszym dostępem do wyższych stanowisk kierowniczych. Przeciwnego zdania jest 43% ankietowanych, którzy uważają, że płeć nie ma wpływu na rozwój kariery zawodowej.
Konsultanci Zielonej Linii postanowili sprawdzić jak aktualnie wygląda sytuacja kobiet na rynku pracy. W efekcie badań okazało się, że ponad połowa ankietowanych dostrzega problem dyskryminacji płci na rynku pracy – taką opinię wyraziło aż 52% respondentów. Okazało się, że mężczyźni nadal zajmują uprzywilejowana pozycję w życiu zawodowym. Wynika to w znacznym stopniu z głębokiego zakorzenienia stereotypów w polskim społeczeństwie. Funkcjonowanie fałszywych przeświadczeń, związanych z rolą kobiet w życiu zawodowym, potwierdza aż 80% badanych.
Z przeprowadzonych badań wynika, że najsilniej zakorzeniony w Polakach stereotyp, to obraz „Matki Polki”, czyli kobiety, która poświęca się innym, starając się godzić obowiązki zawodowe z domowymi, bardzo często zapominając o sobie – aż 30% ankietowanych w ten sposób postrzega kobiety w Polsce. Niemal tyle samo respondentów jest przekonana o głębokim ugruntowaniu stereotypu gospodyni domowej. Oba przeświadczenie niosą zbliżony przekaz: miejsce kobiety jest w domu, a nawet jeśli pracuje ona poza nim, to powinna łączyć obowiązki zawodowe z rodzinnymi, przejmując bardzo często na swoje barki cały ciężar utrzymania domowego ogniska. Ankietowani uznali także, że kobietom trudniej jest pogodzić role społeczne z zawodowymi (niemal 2/3 badanych).
Co ciekawe, respondenci przyznali, że płeć nie ma znaczenia w przypadku zarządzania firmą. 74% badanych uznało, że jest to cecha co najmniej drugorzędna w przypadku prowadzenia biznesu. Podobnie ankietowani uznali także, że przedsiębiorczość i zdolność do podejmowania ryzyka nie zależą od płci.
Zdaniem respondentów Zielonej Linii, kobieta może równie dobrze, co mężczyzna, sprawdzać się na stanowisku kierowniczym – płeć nie ma tu żadnego znaczenia zdaniem 74% ankietowanych.
Podsumowując wyniki badania, można dojść do wniosku, że kobiety nadal w znacznym stopniu są nie tylko niedoceniane, ale niekiedy wręcz dyskryminowanie na rynku pracy, czego przejawem może być np. gorsze wynagrodzenie czy pozycja zawodowa. Mimo coraz wyższej świadomości umiejętności zawodowych kobiet, problemem okazują się stereotypy, które zafałszowują obraz kobiecej przedsiębiorczości.
Pełne wyniki badania wraz z wykresami i różnymi typami stereotypów, jakie obciążają sytuację zawodową Polek można znaleźć na portalu: www.zielonalinia.gov.pl
Joanna Niemyjska (Zielona Linia)