Wzrost inflacji, która na produktach FMCG osiągnęła rekordowe 30 proc.[1], idzie w parze z przewartościowaniem wyborów konsumentów. 60 proc. Polaków zaczęło już oszczędzać na jedzeniu[2]. 32 proc. rodaków jest przygotowanych na to, że „chudsze” lata nie skończą się w przyszłym roku. W sytuacji niepewności ekonomicznej, zwiększonego nacisku na odpowiedzialność społeczną i szybkiego tempa zmian trendów, firmy z branży FMCG bardziej niż kiedykolwiek wcześniej potrzebują narzędzi, które pozwolą na wnikliwą analizę i natychmiastową reakcję[3]. Rozwiązaniem na optymalizację kosztów i uproszczenie procesów jest outsourcing sprzedaży, który pozwala firmom utrzymać dynamikę sprzedaży, spełniać oczekiwania konsumentów i rozwijać swoje marki.
W tak dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych tworzenie skutecznych i efektywnych struktur to wyzwanie angażujące duże zasoby w firmie. Dzięki delegacji procesu sprzedażowego lub jego wybranych części poza organizację, firmy mogą skupić się na rozwoju rynków, tworzeniu nowych kategorii produktowych czy wprowadzaniu innowacji technologicznych.
Outsourcing sprzedaży
W Polsce firmy poznały już zalety outsourcingu np. obsługi IT. Eksperci przewidują dalszy dynamiczny wzrost zainteresowania tą usługą[4]. Natomiast to samo rozwiązanie, ale dotyczące procesów sprzedaży, nie jest jeszcze powszechną praktyką. Prekursorem outsourcingu sprzedaży w Polsce jest Target PRO, który zwiększył w tym roku swoje struktury do 1200 osób w sprzedaży obsługujących 80 tys. sklepów w Polsce. Obecnie firma zapewnia wsparcie w procesach sprzedażowych 24 polskim i światowym markom z branży FMCG i planuje dalszy rozwój z pomocą nowych technologii.
– Transformujemy rynek sprzedaży w branży FMCG poprzez outsourcing sprzedaży, który oznacza dla firm duże korzyści i oszczędności. Posiadając dogłębną znajomość branży i dysponując odpowiednimi narzędziami do analizy, realizacji i audytu procesów sprzedaży, możemy szybko reagować na zmiany warunków rynkowych. W tym roku po raz kolejny zwiększyliśmy nasze struktury i kompetencje, a co ważniejsze – zrealizowaliśmy kolejne projekty, które skutkują zaufaniem nowych klientów – mówi Łukasz Gajewski, prezes zarządu Target PRO.
Target PRO – strategiczne doradztwo w obszarze sprzedaży
Target PRO posiada blisko 20-letnie doświadczenie w konsultingu sprzedaży dla liderów z branży FMCG. W 2003 r. firma przejęła 100-osobowy dział sprzedaży Mars Polska, powiększając go dwukrotnie w ciągu dwóch lat. Wśród klientów, którzy docenili optymalizację procesów i kosztów, opierając swoje codzienne operacje na modelu Target PRO są m.in. takie firmy, jak: Unilever, Kraft Heinz, Grupa Żywiec, Algida, Danone, Coca Cola, Żywiec Zdrój, Polkomtel.
– Nasi handlowcy są tam, gdzie bije serce handlu FMCG. To daje nam możliwość przewidywania trendów i reagowania proaktywnie. To skomplikowana machina, której sukces zależy od kompetencji naszych pracowników. W naszych strukturach jest ponad 1200 specjalistów w obszarze sprzedaży, merchandisingu i doradztwa biznesowego, którzy świetnie znają rynek, a to podstawa dla skutecznej optymalizacji procesów naszych klientów – dodaje Łukasz Gajewski.
Firma od lat świadczy usługi swoim klientom modelem „Pay for Performance”, w którym Target PRO
w pełni odpowiada za realizację celów. Ostatnio firma pracuje także nad rozwijaniem kompetencji w zakresie budowania dystrybucji krajowej i eksportowej, restrukturyzacji działów sprzedaży oraz ekspertyzy w tworzeniu strategii sprzedażowych (RtM).
[1]https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/koszyk-cen-inflacja-wcale-nie-zwalnia-na-produktach-fmcg-dochodzi-do-30-proc,111305.html
[2] Źródło: Raport „Consumer Outlook” NielsenIQ.
[3]https://nielseniq.com/global/en/insights/commentary/2022/how-grocery-inflation-and-economic-forces-are-impacting-retailers-and-brands/
[4] https://mycompanypolska.pl/artykul/outsourcing-it-zyska-na-znaczeniu-prognozy-do-2030-r/9756