Studenci projektowania produktu z londyńskiej Royal College of Art, w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Handlowym Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), wykonali 12 drewnianych krzeseł, które zostaną zaprezentowane na tegorocznej edycji Festiwalu Designu w Londynie. Przez ostatni miesiąc studenci projektowali i przygotowywali prototypy 12 krzeseł z różnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Celem tego projektu jest ukazanie olbrzymiego potencjału tego surowca i zrozumienie wpływ amerykańskiego drewna liściastego na środowisko. Projekty „Out of the Woods” będą wystawione w Muzeum Wiktorii i Alberta podczas Festiwalu Designu w Londynie w dniach 14-23 września 2012 roku.
W wyniku zaangażowania projektantów Sebastiana Wronga z prestiżowej firmy projektowej Established & Sons i Harry’ego Richardsona z duetu projektowego Committee, program studiów na kierunku projektowanie produktu w londyńskiej Royal College of Art został wzbogacony o zagadnienia związane z wykorzystaniem drewna w projektowaniu i związanym z nim wpływem produktu na środowisko. W ramach zleconego przez AHEC projektu, studenci mieli za zadanie zaprojektować funkcjonalne krzesło lub siedzisko z wybranego przez siebie gatunku amerykańskiego drewna liściastego.
Łącznie powstało 12 projektów stworzonych we współpracy z uznaną międzynarodową firmą Benchmark. Słynie ona z produktów z drewna i od wielu lat współpracuje z projektantem Terencem Conranem. Od początku lipca br. studenci całe dnie spędzali w warsztatach Benchmark, gdzie doskonale wykwalifikowani rzemieślnicy, pod przewodnictwem Seana Sutcliffe’a – właściciela firmy, pomagali im urzeczywistniać wyjątkowe pomysły. Po pracowitym dniu, dzięki gościnności Terence’a Conrana, studenci biwakowali w namiotach na terenie jego posesji.
Biorący udział w przedsięwzięciu „Out of the Woods” studenci pochodzą z wielu różnych krajów. Swoje inspiracje młodzi projektanci czerpali z takich źródeł, jak rzeźbiarstwo, mechanika i inżynieria, konstrukcja łodzi, ergonomia, styl duński, a także kulinaria. W rezultacie powstało 12 niezwykłych projektów z szerokiej gamy gatunków amerykańskiego drewna liściastego, które demonstrują potencjał tego surowca i jego ekologiczny charakter.
„Jestem pod ogromnym wrażeniem wysokiej jakości projektów, a także zaangażowania studentów w to przedsięwzięcie. Będąc ekspertami w pracy z drewnem, mogliśmy obserwować, jak surowiec ten posłużył do zmaterializowania niezwykle kreatywnych pomysłów” – powiedział Sean Sutcliffe, właściciel firmy Benchmark.
AHEC jest ceniony w międzynarodowym środowisku projektantów za kreatywne promowanie stosowania amerykańskiego drewna liściastego. Stowarzyszenie może poszczycić się współpracą ze światowej sławy projektantami, architektami i inżynierami, takimi jak David Adjaye, Matteo Thun, Sou Fujimoto, Amanda Levete czy Arup. Obecnie AHEC pragnie skupić się na współpracy z młodymi projektantami, stąd pomysł na zaangażowanie się w ten wyjątkowy projekt dla studentów.
Przedsięwzięcie to dodatkowo wyróżnia fakt, że po raz pierwszy AHEC wykorzystuje na jego potrzeby wyniki przełomowych badań Oceny Cyklu Życia (Life Cycle Assessment – LCA) dla amerykańskiego drewna liściastego. AHEC opublikował niedawno raport dotyczący Oceny Cyklu Życia dla surowego i nieobrobionego drewna suszonego w piecu suszarniczym. Zgodny z normami ISO raport został przygotowany przez ekspertów z firmy konsultingowej PE International. Dokument ten jest zwieńczeniem wieloletniej pracy obejmującej gromadzenie i analizę danych dotyczących wpływu amerykańskiego drewna liściastego na środowisko, i stanowi on pierwszą część projektu LCA zainicjowanego przez AHEC. Raport z badania Oceny Cyklu Życia zawiera dane dotyczące profilu środowiskowego amerykańskiego drewna liściastego, uwzględniające wpływ surowca i produktu z niego wykonanego na środowisko w wielu różnych aspektach. Wpływ ten badany jest na wszystkich etapach produkcji, począwszy od wycinki drzewa aż po dostawę drewna do importerów na głównych rynkach.
LCA to zbiór danych dotyczących potencjału tworzenia efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, smogu fotochemicznego oraz wpływu surowca na zakwaszenie powietrza czy eutrofizację. Ponadto Ocena Cyklu Życia uwzględnia jakościową analizę toksyczności, bioróżnorodności, przeznaczenia terenu, z którego pozyskano drewno oraz wpływu produkcji na stan zasobów wodnych. Raport zawiera także analizę wrażliwości, która pokazuje, jak wpływ amerykańskiego drewna liściastego na środowisko może się różnić w zależności od takich czynników, jak gatunek, grubość drewna, odległość transportowa i środek transportu.
Wykorzystując te dane, informacje zebrane podczas produkcji 12 krzeseł, a także z uwzględnieniem czasu spędzonego przy każdej maszynie i ilości wykorzystanego surowca, firma PE International przy pomocy systemu „i-report” utworzyła profil środowiskowy dla każdego prototypu. Dzięki raportowi LCA, studenci mogli bardzo realnie ocenić wpływ na środowisko naturalne podjętych przez siebie na etapie projektowania decyzji.
Według Sebastiana Wronga przedsięwzięcie to „zapewnia studentom jedyną w swoim rodzaju możliwość projektowania w kontekście wymogów dzisiejszego świata”. Harry Richardson, współpracujący z nim przy tym projekcie dodał: „Nie chodzi jedynie o zaprojektowanie krzesła, które będzie służyć przez wiele lat, chodzi również o to, aby już teraz jego design odpowiadał tendencjom projektowania w przyszłości”.
David Venables, dyrektor AHEC na Europę, który opracował ideę projektu z Sebastianem Wrongiem, powiedział: „Studenci biorący udział w projekcie >>Out of the Woods<< są niezwykle utalentowani. Przedsięwzięcie to dało im możliwość pracy z amerykańskim drewnem liściastym, a dodatkowo pozwoliło zrozumieć wpływ ich projektów na środowisko. Ten aspekt projektu >>Out of the Woods<< czyni go wyjątkowym”.
Opisy 12 projektów „Out of the Woods”
Projekt: Well Proven Chair
Autorzy: James Shaw i Marjan van Aubel
Krzesło Well Proven Chair to projekt eksperymentalny, który miał na celu zgłębienie nowych, ekologicznych metod produkcji. Brytyjczyk James Shaw i Holenderka Marjan van Aubel połączyli ścinki drewna z żywicą, wodą i farbą. Następnie utworzoną z nich gęstą masę przymocowali do klasycznego krzesła. Eleganckie nogi krzesła wykonano z jesionu amerykańskiego, którego jasny kolor i faktura pięknie kontrastują z awangardowym siedziskiem.
Projekt: Phyllida
Autorzy: Nicholas Gardner i David Horan
Inspiracją dla projektu Phyllida było jedno z dzieł słynnej londyńskiej rzeźbiarki Phyllidy Barlow. Twórcy postawili sobie za zadanie wykonanie składanej ławki z ekologicznych materiałów. W tym celu Irlandczyk David Horan i pochodzący z Australii Nicholas Gardner użyli desek z amerykańskiego tulipanowca o grubości 1,5 mm i elastycznego sznura. Dzięki temu nie było konieczności mocowania elementów za pomocą śrubek. Nogi ławki są umieszczone w okrągłych wyżłobieniach na spodzie siedziska, a na dole umiejscowione w obręczach z tulipanowca. Przy przenoszeniu ławki, jej nogi można rozłożyć, aż staną się zupełnie płaskie, a obręcze włożyć w drugi zestaw wyżłobień znajdujący się pod spodem ławki. Elementy mebla łączą się ze sobą za pomocą sznurków, które po złożeniu łączą obręcze na spodzie nóg z haczykami umieszczonymi pod siedziskiem. Projektanci zdecydowali się na zastosowanie tulipanowca amerykańskiego ze względu na jego charakter, wytrzymałość oraz lekkość. Dzięki temu mebel może z łatwością przenieść jedna osoba.
Projekt: Beeeench
Autor: Petter Thörne
Pochodzący ze Szwecji Petter Thörne chciał zaprojektować skromny, ale elegancki mebel przy oszczędnym użyciu materiałów. Jego dzieło, nazwane Beeeench, to 3,5-metrowa ławka z belek, wykonana z cienkich pasków jesionu amerykańskiego. Jesion to niezwykle wytrzymały, a jednocześnie elastyczny gatunek drewna. „Moim zamiarem było wykorzystanie surowca do granic jego możliwości” – powiedział Petter Thörne. Ławka Beeeench ma zdejmowane nogi, co ułatwia jej przenoszenie.
Projekt: Snelson
Autor: Sam Weller
Sam Weller od zawsze pasjonował się inżynierią i mechaniką. Jego inspiracją do wykonania tego projektu były rzeźby amerykańskiego artysty Kennetha Snelsona, tworzone zgodnie z jego autorską zasadą „tensegrity”. Pojęcie to, zdefiniowane później przez architekta i konstruktora Buckminstera Fullera, oznacza, że komponenty struktury trzymają się razem przy pomocy ciągłych naprężeń łączących je sznurków. W projekcie Wellera naprężone sznurki łączą ze sobą elementy, które nie muszą nawet stykać się ze sobą. Proces produkcji tego mebla był dość prosty, a jego dowolną część można w łatwy sposób wymienić, co znacznie wydłuża jego cykl życia. Autor wykonał trzy tego typu stołki, z amerykańskiego jesionu, wiśni i orzecha.
Projekt: Floating Chair
Autorzy: Bobby Petersen i Tom Gottelier
Bobby Petersen i Tom Gottelier chcieli zaprojektować nie tylko siedzisko, ale także wykreować związane z nim doznania. Zafascynowani trwałością łodzi projektanci, zdecydowali się stworzyć „pływające krzesło”. Ta niezwykła łódka została wykonana ze sklejki szkutniczej i okleiny z wiśni amerykańskiej. Autorzy wybrali właśnie ten gatunek drewna ze względu na wysoki stosunek jego wytrzymałości do wagi, a także kolor, który ciemnieje w wyniku ekspozycji na światło słoneczne. Kil wykonano z białego dębu amerykańskiego, trwałego i ciężkiego gatunku drewna, co było bardzo istotne w przypadku tej części łodzi. Dodatkowym atutem projektu jest fakt, że łódką można sterować za pomocą smartfona posiadającego GPS, a oprogramowanie może uruchomić system napędowy. Wystarczy tylko wygodnie usiąść i wypłynąć w rejs.
Projekt: Solitude
Autor: Mary Argyrou
Inspiracją dla projektu Solitude autorstwa Mary Argyrou były tradycyjne krzesła w świątyniach w jej rodzinnym kraju, Cyprze. Zgodnie z estetyką wnętrz kościelnych, krzesło jest skromne, a jego forma podkreśla trwałość i solidność mebla. Krzesło, wykonane z wiśni amerykańskiej, ma niezwykle solidne boki ze składanym siedziskiem. Gdy siedzisko jest złożone, użytkownik siedząc na ziemi może się przenieść do swojej prywatnej przestrzeni, sprzyjającej wyciszeniu. Meble kościelne mogą przetrwać wieki i nie inaczej będzie w przypadku tego krzesła. „Jego cykl życia zawiera się zarówno we właściwościach surowca, jak i w jego przeznaczeniu” – powiedziała autorka projektu, Mary Argyrou.
Projekt: Squeeze
Autor: Nic Wallenberg
Londyńczyk Nic Wallenberg stworzył ekologiczne krzesło o ergonomicznym oparciu z hikory amerykańskiej, znanej ze swojej wytrzymałości i elastyczności. Projektant użył śrub do wygięcia oparcia w pożądany kształt łuku. Dzięki temu mebel może się poszczycić ergonomiczną krzywizną bez konieczności użycia technik pochłaniających dużo energii, takich jak gięcie po obróbce hydrotermicznej lub przy użyciu prasy hydraulicznej. Dodatkowo krzesło nie zajmuje wiele miejsca i można je układać jedno na drugim w czasie transportu.
Projekt: Tree Furniture
Autor: Anton Alvarez
Autorem tego wyjątkowego projektu jest pół-Szwed, pół-Chilijczyk Anton Alvarez. Koncepcja ławki Tree Furniture to wyrzeźbienie mebla ze ściętego drzewa i pozostawienie go w lesie na miejscu wykonania. Ten pomysł trzeba było nieco zaadaptować, ponieważ Anton Alvarez pracował z użyciem amerykańskiego drewna liściastego w Anglii. Za pomocą przenośnego tartaku i prostych ręcznych narzędzi Anton Alvarez wyrzeźbił ławkę w pniu wiśni amerykańskiej. Projektant wyszedł z założenia, że przyjemnie byłoby odpocząć na takiej ławce podczas spaceru po lesie.
Projekt: Num. 4
Autor: Santi Guerrero Font
Krzesło Num. 4 jest odzwierciedleniem fascynacji projektanta stylem duńskim, w którym techniki konstrukcji mebla są zazwyczaj widoczne. Krzesło wizualnie jest bardzo proste – wyraźnie widać jak nogi przechodzą przez strukturę mebla, a także gdzie ich końce łączą się z siedziskiem. Dzięki wybraniu do tego projektu jesionu amerykańskiego, jednego z najbardziej wytrzymałych gatunków drewna, Hiszpan Santi Guerrero Font zdołał „odchudzić” wymaganą grubość drewna z 20 mm do 12 mm. Projektant wykonał też zaciski, które pozwalają na łatwe połączenie ze sobą kilku krzeseł.
Projekt: Leftovers Chair
Autor: Lauren Davies
Lauren Davies interesuje się sztuką kulinarną, co zainspirowało ją do zaprojektowania krzesła, które można opisać w formie przepisu. Na krzesło Leftovers Chair składają się różne gatunki amerykańskiego drewna liściastego, które w pewien sposób nawiązują do jedzenia. Wiele gatunków, takich jak wiśnia czy pekan, rodzi owoce lub orzechy, dąb, olcha i hikora są często używane do wędzenia, a z klonu można uzyskać słodki syrop klonowy. Projekt mebla to tradycyjne krzesło windsorskie, do którego autorka dodała „smakowite” akcenty – siedzisko jest „zamarynowane” octem, nóżki „uwędzone”, a szczebelki w oparciu „wzbogacone” ekstraktami z owoców. Krzesło Lauren zostało wykonane z czerwonego i białego dębu amerykańskiego, olchy, twardego i miękkiego klonu, orzecha, wiśni, hikory i pekanu. Kolor krzesłu nadały takie składniki jak szafran, papryka, jagoda, truskawka, malina, burak, czarna porzeczka, granat i łupiny cebuli.
Projekt: Designed Legacy
Autor: Michael Warren
Gdy Michael Warren uświadomił sobie, że do produkcji suszonego w piecu drewna o grubości zaledwie 2 centymetrów zużywa się więcej energii niż do wyprodukowania grubszych elementów, postanowił zaprojektować mebel z jednego kawałka drewna o wymiarach 25 mm x 145 mm x 1,6 m. Przy łączeniu elementów autor czerpał inspirację z drewnianych konstrukcji budynków. Projektantowi bardzo zależało na zminimalizowaniu wpływu mebla na środowisko, więc zrezygnował z gięcia drewna po obróbce hydrotermicznej. Zamiast tego użył dwóch sklejonych ze sobą laminatów, za pomocą których udało się wygiąć siedzisko. Ukończony stołek waży jedynie 1,5 kg. Michael Warren w ciągu tygodnia współpracy z firmą Benchmark wykonał kilka stołków według tego projektu z różnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Najbardziej spodobał mu się niezwykle lekki gatunek drewna – ambrowiec typu „sapgum”, z którego wykonał najlżejszą wersję tego i tak niewiele ważącego mebla.
Projekt: Folded Chair
Autor: Norie Matsumoto
Japońska projektantka i producentka mebli Norie Matsumato chciała zaprojektować wyjątkową rzeźbę z drewna, która dodatkowo mogłaby posłużyć za krzesło, a nie odwrotnie. Ta koncepcja doprowadziła do powstania asymetrycznego projektu, który rozkłada się w zaskakujący, aczkolwiek elegancki sposób. Krzesło Folded Chair łączy w sobie drewno amerykańskiego jesionu i orzecha, których jasna i ciemna barwa pięknie ze sobą kontrastują i podkreślają asymetryczną naturę mebla. Krzesło może być złożone, gdy nie jest używane, co czyni ten projekt jeszcze bardziej wszechstronnym i gwarantuje trwałość mebla na długie lata.
Fotografie: Mark O’Flaherty i Petr Krejci
Informacje o AHEC
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją handlową, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów amerykańskiego drewna liściastego. AHEC koncentruje się na dostarczaniu informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów architektom, projektantom oraz użytkownikom. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: www.americanhardwood.org.
Royal College of Art: 175 lat innowacji w sztuce i projektowaniu
Royal College of Art, która obchodzi w tym roku 175 rocznicę swojej działalności, jest najbardziej prestiżową uczelnią na świecie kształcącą studentów w zakresie uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w dziedzinach sztuki i projektowania. Royal College of Art specjalizuje się w kształceniu oraz prowadzeniu projektów badawczych. Uczelnia przyznaje tytuły magistra oraz doktora w wielu dziedzinach sztuki, sztuki użytkowej, projektowania i nauk humanistycznych. W Royal College of Art na studiach magisterskich i doktoranckich kształci się łącznie ponad 1100 studentów. Zajęcia są prowadzone przez ponad 100 wykładowców, ekspertów w dziedzinie sztuki i projektowania, specjalistów oraz specjalnych gości. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej uczelni: www.rca.ac.uk.
Studia na kierunku Projektowania Produktów, prowadzone przez profesora Torda Boontje w Szkole Projektowania w Royal College of Art, kładą duży nacisk na eksperymentowanie. Te dwuletnie studia prowadzone są w małych grupach określanych mianem „platform”. Program naukowy oraz rodzaj przygotowywanych prac określany jest w ramach każdej „platformy” przez dwóch wykładowców. Projekty „Out of the Woods” powstają także w wyniku współpracy z kierunkiem Komunikacji Wizualnej w Royal College of Art. Więcej informacji znajduje się tutaj.
Kontakt dla mediów:
Belinda Cobden-Ramsay
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)
tel.: +44 20 7 626 4111
e-mail: [email protected]
lub
Jarosław Soroczyński
Questia Sp. z o.o. sp. k.
Communications Management Consultants
tel.: +48 22 623 07 00
e-mail: [email protected]