Przestępcy coraz częściej wykorzystują formularze rejestracji, subskrypcji oraz opinii na stronach internetowych w celu umieszczania treści spamowych lub odsyłaczy phishingowych w potwierdzeniach e-mail pochodzących od szanowanych i godnych zaufania firm.
Szkodliwi użytkownicy nieustannie poszukują nowych metod dostarczania odbiorcom wiadomości spamowych oraz phishingowych z obejściem stosowanych przez nich filtrów. Najlepiej, aby wiadomości pochodziły z legalnego źródła cieszącego się dobrą reputacją, aby użytkownicy nie mogli zignorować niechcianego e-maila. Takie działania stanowią problem dla firm, ponieważ spamowa, czy nawet szkodliwa zawartość wysłana rzekomo w ich imieniu mogłaby spowodować utratę zaufania wśród klientów, a nawet prowadzić do wycieków danych osobowych.
Metoda jest dość prosta i skuteczna. Dzisiaj niemal każda firma jest zainteresowana uzyskaniem opinii swoich klientów w celu poprawy jakości obsługi, utrzymania klientów oraz reputacji. W tym celu firmy proszą klientów o zarejestrowanie konta osobistego, subskrybowanie newsletterów lub korzystanie z formularzy opinii na stronach internetowych, np. w celu zadania pytania lub przesłania sugestii. Właśnie te mechanizmy wykorzystują cyberprzestępcy.
Wszystkie trzy wspomniane wyżej mechanizmy wymagają podania przez klienta jego nazwiska oraz adresu e-mail, aby można było otrzymać potwierdzenie e-mail lub informację zwrotną. Według badaczy z firmy Kaspersky oszuści dodają do wiadomości zawartość spamową oraz odsyłacze phishingowe. W formularzu rejestracji lub subskrypcji umieszczają adres e-mail ofiary, a zamiast nazwiska wpisują swoją wiadomość. Na podany adres strona internetowa wysyła zmodyfikowane potwierdzenie e-mail, które zamiast nazwiska odbiorcy zawiera na początku tekstu reklamę lub odsyłacz phishingowy.
Większość takich zmodyfikowanych wiadomości jest powiązana z ankietami online, które mają na celu uzyskanie danych osobowych. Powiadomienia pochodzące z godnego zaufania źródła zwykle z łatwością przechodzą przez filtry zawartości, ponieważ są klasyfikowane jako oficjalne wiadomości wysyłane przez szanowane firmy. To dlatego nowa metoda wysyłania niechcianych, ale pozornie nieszkodliwych wysyłek spamowych jest tak skuteczna i niepokojąca – zauważa Maria Wergelis, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Kaspersky.
Porady bezpieczeństwa
Eksperci z firmy Kaspersky zalecają następujące działania pozwalające uchronić firmy przed potencjalnymi stratami wizerunkowymi:
- Sprawdź, jak działają formularze opinii na Twojej stronie.
- Zastosuj kilka reguł weryfikacji, które wywołają błąd podczas próby zarejestrowania nazwiska zawierającego niewłaściwe symbole.
- Jeśli to możliwe, przeprowadź ocenę strony pod względem luk w zabezpieczeniach.
Pełna treść raportu wykorzystanego w niniejszej informacji prasowej jest dostępna na oficjalnym blogu firmy Kaspersky – Kaspersky Daily: https://kas.pr/fb3j.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.