Europejski Kongres Gospodarczy 2012 (European Economic Congress – EEC) odbył się między 14. a 16. maja w jedenastu katowickich lokalizacjach. Trzy kongresowe dni wypełniły liczne debaty, spotkania, wydarzenia towarzyszące, w których wiedzą i doświadczeniem podzieliło się ponad 900 prelegentów. W całym wydarzeniu udział wzięło ponad 6 000 gości z całego globu. Już po raz czwarty stolica Górnego Śląska była gospodarzem spotkania najważniejszych postaci świata polityki, biznesu, nauki i ekonomii.
– Aby jak najlepiej przygotować kolejną edycję Europejskiego Kongresu Gospodarczego, podsumowujemy i wyciągamy wnioski z zakończonego przed miesiącem IV EEC. Analizujemy również wyniki profesjonalnych badań, którymi objęliśmy mieszkańców województwa śląskiego, Katowic oraz uczestników Kongresu – mówi Wojciech Kuśpik, inicjator EEC, Prezes Grupy PTWP SA. – Jakie są najciekawsze z konkluzji?
80 procent badanych uważa, iż główną korzyścią związaną z organizacją Europejskiego Kongresu Gospodarczego jest promocja stolicy Górnego Śląska w Polsce lub zagranicą. Dostrzegane są również inne korzyści: wzrost znaczenia Katowic wśród dużych miast w Polsce (77 procent respondentów z woj. śląskiego; 79 procent respondentów z Katowic), wzrost atrakcyjności całego woj. śląskiego dla potencjalnych inwestorów (odpowiednio 69 procent; 52 procent), wzrost atrakcyjności miasta Katowice dla potencjalnych inwestorów (66 procent; 58 procent), kształtowanie atrakcyjnego wizerunku miasta Katowice jako nowoczesnego ośrodka biznesowego (67 procent; 60 procent), możliwość dodatkowego zarobku dla lokalnych firm (74 procent; 51 procent).
Zdecydowana większość respondentów (około 90 procent) uważa, iż korzyści z organizacji Europejskiego Kongresu Gospodarczego mają szerszy zasięg i nie dotyczą tylko miasta Katowice.
Połowa badanych mieszkańców woj. śląskiego i dwie trzecie respondentów z Katowic dostrzega problemy w związku z organizacją EEC (głównie utrudnienia w poruszaniu się po mieście i niecodzienne kłopoty z parkowaniem) aczkolwiek zdecydowana większość z nich (87 procent respondentów z woj. śląskiego i 75 procent z Katowic) nie dostrzega istotnego wpływu Kongresu na pogorszenie ich jakości życia w dniach 14-16 maja 2012.
Zdecydowana większość badanych popiera organizowanie Kongresu w Katowicach – 86 procent respondentów mieszkających w woj. śląskim oraz 92 procent mieszkańców Katowic. Ponadto 81 procent badanych w woj. śląskim i 88 procent w Katowicach chce, aby Europejski Kongres Gospodarczy odbył się w tym mieście również w 2013 roku.
Podobnie jak mieszkańcy, również blisko 90 procent uczestników deklaruje zadowolenie z organizacji Kongresu w stolicy Górnego Śląska. Ankietowani docenili głównie atmosferę wydarzenia, interesującą tematykę wystąpień i dobór ekspertów oraz profesjonalną moderację. Zdecydowana większość (ponad 90 procent) deklaruje chęć ponownego uczestnictwa w imprezie w 2013 r.
– Dobrze oceniona została również oferta wydarzeń towarzyszących. Odnotowaliśmy 100 procentowy wzrost frekwencji na bankietach, które potrafiły zgromadzić ponad pół tysiąca osób w jednym miejscu. Zainteresowanie uczestnictwem w tego typu wydarzeniach deklaruje zdecydowana większość (70 procent) ankietowanych – dodaje Wojciech Kuśpik.
W ramach wolontariatu w największej imprezie biznesowej w Europie Środkowej wzięło udział ponad 150 studentów z polskich i zagranicznych uczelni, przy organizacji Kongresu pracowało ponad 100 ochroniarzy, kilkudziesięciu podwykonawców – łącznie około 3 000 osób. Do dyspozycji gości oddano ponad pół tysiąca taksówek.
– Z naszych statystyk wynika, że uczestnicy EEC pochodzący ze Śląska stanowili jedną czwartą wszystkich obecnych. Z roku na rok na Kongres przyjeżdża więcej gości i zostaje w Katowicach na dłużej. W tym roku aż 90 procent z tych, którzy korzystali z oferty noclegowej, spędziła w hotelach dwie noce. Łatwo oszacować wydatki kongresowych gości zarówno w mieście, jak i w całym regionie – mówi Wojciech Kuśpik. – Przyjmijmy, że każda z 6 000 osób przeprowadziła podczas trzech dni do 20 rozmów biznesowych. Szacować więc możemy, że było ich łącznie ok. 100 000. Takie rozmowy to jedna z najcenniejszych wartości Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Wartość kampanii reklamowej Europejskiego Kongresu Gospodarczego szacowana jest na 5 000 000 zł. Liczba publikacji (bez reklam) w mediach (prasa, radio, TV, Internet) pokazujących miasto, region i kraj w kontekście Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2012 w Katowicach, sięga 4 000. Łączny ekwiwalent reklamowy, czyli wskaźnik obrazujący ilość pieniędzy, jaką należałoby wydać na reklamę o tej samej powierzchni i czas antenowy wynosi około 25 000 000 zł.
– Jest to wartość ekwiwalentu reklamowego wyliczana w stosunku 1:1. Pamiętajmy, że artykuły, wywiady, programy, relacje w mediach mają znacznie większą wartość i efektywność niż reklama. W publikacjach medialnych słowo „Katowice” i jego odmiany zostało użyte blisko 3 000 razy. Wśród nagłówków znalazły się takie określenia jak: „Wielka debata w Katowicach”, „EKG pulsu gospodarki – rusza jedna z głównych imprez ekonomicznych w tej części Europy”, „O biznesie najlepiej rozmawiać na Śląsku”, „Gospodarczy szczyt na Śląsku to nie przypadek”; „Świat wielkiego biznesu zjechał do Katowic” czy „Katowice w roli Davos” – dodaje Wojciech Kuśpik.
W debacie o przyszłości kontynentu, IV Europejskim Kongresie Gospodarczym, udział wzięli m.in.: Bronisław Komorowski, Prezydent RP; Waldemar Pawlak, Wicepremier, Minister Gospodarki; Janusz Lewandowski, Komisarz UE ds. Budżetu i Programowania Finansowego; Barbara Kudrycka, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego; Jerzy Buzek, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012, Prezes Rady Ministrów w latach 1997-2001 oraz Mikuláš Dzurinda, Premier Słowacji w latach 1998-2006, Minister Spraw Zagranicznych Słowacji w latach 2010-2012; Joschka Fischer, Wicekanclerz Niemiec w latach 1998-2005, Minister Spraw Zagranicznych Niemiec w latach 1998-2005 oraz Aleksander Kwaśniewski, Prezydent RP w latach 1995-2005 i Günter Verheugen, Komisarz UE ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu w latach 2004-2010, Komisarz UE ds. Rozszerzenia w latach 1999-2004.
– Najważniejsze merytoryczne wnioski, przewodnie tezy dotyczące kluczowych kwestii dla przyszłości Europy, najbardziej reprezentatywne, najczęściej powtarzające się stwierdzenia i opinie z IV Europejskiego Kongresu Gospodarczego zostaną w najbliższym czasie opublikowane w postaci swoistego raportu. Zostanie on wysłany do wyselekcjonowanego grona europejskich i krajowych decydentów, europosłów, przedstawicieli Komisji Europejskiej, polityków, czołowych przedstawicieli biznesu i świata nauki. Wierzymy, że debata o tym co najważniejsze dla wspólnej przyszłości, wymiana myśli uwrażliwiająca na potrzeby innych jest nam, Europejczykom, potrzebna teraz bardziej niż zwykle – podsumowuje Wojciech Kuśpik.
###
*badania wśród mieszkańców województwa śląskiego oraz Katowic, a także uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2012 na reprezentatywnych próbach badawczych przeprowadził instytut badawczy BCMM – badania marketingowe w dniach 22 maja-6 czerwca br.
***
Europejski Kongres Gospodarczy (European Economic Congress – EEC) w Katowicach
to największa impreza biznesowa w Europie Środkowej,
trzydniowy cykl debat, spotkań i wydarzeń towarzyszących z udziałem najważniejszych osobistości
świata polityki, biznesu, nauki oraz ekonomii.
W 100 sesjach tematycznych, debatach i imprezach towarzyszących EEC udział bierze o koło 6000 gości z Polski i z zagranicy.
Europejski Kongres Gospodarczy został uznany za forum jednej z najbardziej reprezentatywnych dyskusji o przyszłości Europy, tezy wystąpień najważniejszych uczestników są często cytowane i szeroko komentowane.
Organizatorem Europejskiego Kongresu Gospodarczego, od pierwszej edycji w 2009 roku,
jest Grupa PTWP SA, wydawca m.in. Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł oraz portalu wnp.pl.