w , , ,

Nowy Szlak Jedwabny

Europę i Azję od wieków łączył Szlak Jedwabny. Jednym z pierwszych Europejczyków, którzy dotarli tym szlakiem na stepy Kazachstanu był polski franciszkanin o imieniu Benedykt. W latach 1245-1247 brał on udział misji dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej w głąb Azji. Tamta podróż przez stepy Kazachstanu stała się najstarszym świadectwem nawiązania stosunków dyplomatycznych między naszymi regionami. Mnich-podróżnik odegrał kluczową rolę w zbieraniu informacji o Wielkim Stepie. To dzięki niemu Europa zdobyła wiedzę o mieszkańcach tego regionu świata.

Współcześnie Polacy też są liderami wyznaczaniu Nowego Szlaku Jedwabnego. Przykładem tego typu działań jest Euroterminal w Sławków posiada połączenie kolejowe tzw. Szeroki tor (1520 mm), który umożliwia przeładunek towarów w imporcie i eksporcie pomiędzy dwoma systemami kolejowymi (Europa Zachodnia 1435mm) z wykorzystaniem potencjału Euroterminalu w Sławkowie. Nowy szlak umożliwi skrócenie transportu towaru z Azji. Obecnie transport drogą morską towarów trwa około 45 dni, a  połączenie kolejowe pozwoli skrócić ten czas do 16 dni. Co jest bardzo istotne w transporcie towarów np. np. elektroniki. Zmniejszą się też koszty transportu, a poprawi bezpieczeństwo przewożonych towarów.

Sławków staje się klamrą wspinającą szlaki transportowe Wschód –Zachód. Polska staję się dla państw azjatyckich bramą na zachód. Dlatego wizyta ambasadora Republiki Kazachstanu ma ogromne znaczenie dla poszerzenia kontaktów gospodarczych. Republika Kazachstan graniczy z Chinami oraz państwami, które wchodziły w skład byłego Związku Radzieckiego. Obecnie te kraje zaczynają się dynamicznie  rozwijać i szukają kontaktów gospodarczych z krajami UE. Dlatego wizyta ambasadora Republiki Kazachstanu Jerika Utembajewa w dniu 31 października w Eurotermianlu daję nadzieję na rozwój kontaktów gospodarczych między Polską i Kazachstanem a za jego pośrednictwem innymi krajami azjatyckimi. Strategiczne położenie Euroterminalu jest też wielką szansą na rozwój gospodarczy Śląska i Małopolski. Sławków ma szanse stać się miejscem, gdzie będą mogły nawiązywać się kontakty gospodarcze miedzy krajami UE i Azji. Bliskość dużych miast takich jak Sosnowiec i Katowice, gdzie odbywają się targi gospodarcze stanowią naturalne zaplecze dla rozwoju tego typu kontaktów. Sławków jest najdalej na zachód usytułowaną stacją linii szerokotorowej (od granicy z Ukrainą lina kolejowa liczy około 400 km) – posiada bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem, umożliwiającymi m. in. rozwój transportu kontenerowego na trasach: Daleki Wschód oraz Azja – Europa Zachodnia. Jednocześnie, Euroterminal znajduje się w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI). Lokalizacja w pobliżu najbardziej zurbanizowanej części Polski, jaką pozostaje Aglomeracja Śląska dodatkowo stwarza warunki wyjątkowe w skali kraju.  Terminal obsługuje m.in. stałe połączenia z polskimi i niemieckimi portami bałtyckimi oraz z Europą Zachodnią. W ramach współpracy z partnerami pochodzącymi z Europy Zachodniej oraz Rosji, towary w kontenerach ekspediowane są w kierunku wschodnim, nie tylko do Moskwy czy do Kijowa, lecz również do Korei Południowej, Afganistanu, Kazachstanu oraz do wielu innych rynków. Euroterminal realizuje połączenia kolejowe w kontenerowym ruchu rozproszonym ze stacjami kazachskimi (np. Karaganda, Ałma Ata, Kulsary). Tranzit time dla w/w połączeń wynosi ok 16-18 dni do stacji przeznaczenia.

Takie połączenia gwarantują sprawny przepływ towarów pomiędzy krajami UE, dostarczanymi towarami drogą morską do krajów UE, a następnie przekazywanie ich do takich krajów jak Ukraina, Rosja, Kazachstan, Tadżykistan, Uzbekistan.

Stanowi to unikatową możliwość rozwoju usług w trzech „wymiarach”: transkontynentalnym, międzynarodowym i lokalnym. Euroterminal prowadzi działalność w wymiarze zarówno krajowym jak i międzynarodowym, funkcjonując na zasadzie logistycznego centrum transportu intermodalnego, tj. wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu: transport kolejowy, samochodowy i morski (w lądowych połączeniach z portami). Dlatego dalsze działania ukierunkowane są na poszukiwanie nowych partnerów gospodarczych dysponujących strumieniami ładunków, które mogą przepływać przez Sławków, szczególnie dotyczących ładunków skonteneryzowanych na linii wschód-zachód (rozwój trasy tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, biegnącego z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski). W tym celu prowadzone są rozmowy ze stroną kazachską (Koleje Kazachskie oraz KazTransService) dotyczące współpracy w projekcie regularnie kursującego pociągu kontenerowego do Euroterminala w Sławkowie z wykorzystaniem Kazachstanu, jako naturalnego partnera gospodarczego o silnej pozycji kraju tranzytowego.

Współcześnie Państwa leżące na Szlaku Jedwabnym są nadal mało znane i nie odkryte dla zachodniego biznesu.  W niedługim czasie to polscy biznesmeni podobnie jak przed wiekami franciszkanin Benedykt  będą źródłem informacji o mieszkańcach Wielkiego Stepu!

Informacji udzielił Andrzej Tchórzewski, szef Biura Handlowego Euroterminalu Sławków

Infrastruktura

Powierzchnia Euroterminala to ponad 90ha –  50 ha powierzchni terminalu zostało włączonych do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, co stworzyło specjalne, preferencyjne warunki działania dla inwestorów. Łączna wartość wszystkich inwestycji zrealizowanych w obszarze Euroterminala w ostatnich latach z wykorzystaniem zarówno zewnętrznych źródeł finansowania jak i ze środków własnych CZH, wynosi ponad 100 mln PLN.

W chwili obecnej Euroterminal jest najnowocześniejszą tego typu jednostką w Polsce. Na międzynarodowym rynku powstały projekty, których koncepcja również opiera się na wykorzystaniu połączeń via Sławków.

Charakterystyka

Jednostka

Wartość

Powierzchnia całkowita

ha

 90,16

Kryta powierzchnia magazynowa

m2

8 600

Powierzchnia dla składowania wyrobów hutniczych

m2

4 600

Zadaszona powierzchnia dla składowania wyrobów hutniczych z dwoma suwnicami o udźwigu 25t każda

m2

3 600

Powierzchnia dla składowania materiałów sypkich

m2

110 000

Wizyta ambasadora odbędzie się 31 .10.2012 roku w Sławkowie w budynku Dyrekcji Euroterminalu Sławków

Plan wizyty:

Godzina 12.00-12.30- zwiedzanie terminalu z Ambasadorem

                12.45-13.00 – przedstawienie prezentacji

                13.00-  13.30- konferencja prasowa

                13.30- poczęstunek    

Ze względu na warunki drogowe plan godzinowy może ulec zmianie.

Kontakt pod nr tel. 512 80 62 26                     

Informacje o Ambasadorze Republiki Kazachstanu

J.E. Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Kazachstanu w Rzeczypospolitej Polskiej

J.E. Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Kazachstanu w Rzeczypospolitej Polskiej

Jerik Utembajew urodził się 24 lutego 1966 roku w Kazachstanie. Absolwent Kazachskiego Państwowego Uniwersytetu w Ałmaty. Żonaty, ma troje dzieci.

Kariera:

2000 – 2001: Zastępca, Naczełnik Działu Bezpieczeństwa Ekonomicznego Rady Bezpieczeństwa Republiki Kazachstanu;

2001 – 2002: Zastępca Przewodniczącego Agencji Planowania Strategicznego Republiki Kazachstanu;

2002 – 2005: Zastępca Sekretarza Rady Bezpieczeństwa Republiki Kazachstanu – Szef Sekretariatu;

2005 – 2006: Ambassador at Large w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Republiki Kazachstanu, Przedstawiciel Kazachstanu do negocjacji w sprawie statusu prawnego Morza Kaspijskiego;

2006 – 2009: Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Kazachstanu w Islamskiej Republice Iranu;

2009 – 2012: Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Kazachstanu w Królestwie Belgii, w Wielkim Księstwie Luksemburga, Szef Misji Dyplomatycznej Kazachstanu przy UE i NATO;

2012 – do tej chwili: Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny Republiki Kazachstanu w Rzeczypospolitej Polskiej.

Posiada stopień dyplomatyczny Posła Nadzwyczajnego i Pełnomocnego I klasy.

It Works zakończył sukcesem wdrożenie systemu Saperion w Zelmerze

Adkontekst Planner – nowe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw