Wraz z premierą Premium Platform Electric (PPE), Audi wprowadza zupełnie nową architekturę elektroniki. E³ zostanie po raz pierwszy zastosowana w specyfikacji 1.2 w serii Audi Q6 e-tron, a jej nazwa oznacza kompleksową architekturę elektroniczną. Jej podstawowy element składa się z pięciu wysokowydajnych komputerów (platforma obliczeniowa o wysokiej wydajności, HCP), które obejmują wszystkie funkcje pojazdu – od układu napędowego i systemów wspomagania, przez systemy informacyjno-rozrywkowe i systemy komfortu, po systemy bezpieczeństwa i łączność wewnętrzną.
Głównym celem przy opracowywaniu E³ 1.2 było stworzenie skalowalnej i przyszłościowej architektury elektronicznej, która może być używana w całej Grupie VW. Przeniesienie funkcji z poziomu czujników i aktuatorów na poziom komputera, tj. coraz większe rozdzielenie sprzętu i oprogramowania, zapewni niezawodne zarządzanie coraz większą kompleksowością w nadchodzących latach. Innym celem prac rozwojowych było stworzenie wysokowydajnej i bezpiecznej sieci komputerów domenowych, jednostek sterujących, czujników i elementów wykonawczych w celu opanowania bardziej złożonych systemów i wsparcia modułowości. Kolejnym celem jest wydajna i płynna łączność backendowa dla aplikacji danych roju Car-to-X i intensywnych obliczeniowo funkcji pokładowych. Audi będzie stopniowo wprowadzać nową architekturę elektroniki we wszystkich przyszłych modelach pojazdów.
Cyfrowy układ nerwowy z wysokowydajnymi procesorami
Pięć wysokowydajnych komputerów, które Audi nazywa „wysokowydajną platformą obliczeniową” lub w skrócie „HCP”, tworzy centralny układ nerwowy E³ 1.2. Wszystkie funkcje pojazdu są przypisane do odpowiednich komputerów zgodnie z domenami. HCP1 odpowiada za układ napędowy i zawieszenie, dynamikę wzdłużną i poprzeczną, podczas gdy systemy wspomagające kierowcę są kontrolowane przez HCP2. Wszystkie funkcje informacyjno-rozrywkowe są zorganizowane w HCP3, a funkcje komfortu, takie jak sterowanie oświetleniem, klimatyzacja i regulacja siedzeń, są zgrupowane w HCP4.
Z kolei HCP5 zajmuje się centralną siecią wewnętrzną między komputerami domeny i ustanawia połączenie między pojazdem a zewnętrznym światem cyfrowym. Duże ilości danych wymienianych w pojeździe podczas aktualizacji oprogramowania lub między czujnikami, aktuatorami i procesorami systemów wspomagania kierowcy wymagają połączeń szerokopasmowych. Dlatego też, oprócz dobrze znanych protokołów motoryzacyjnych, Audi wykorzystuje standard Gigabit Ethernet.
Wszystkie interfejsy HCP są przystosowane do przyszłych aktualizacji. W rezultacie gwarantowane jest płynne działanie dodatkowych funkcji i późniejszych zmian w systemie. Wysokowydajne komputery w pojeździe są również obsługiwane przez płynne połączenie z funkcjami Car-to-X i zapleczem serwerowym dla szczególnie intensywnych obliczeniowo zadań.
Bezpieczeństwo, możliwość aktualizacji i gotowość do rozszerzenia funkcji
E³ 1.2 został zaprojektowany z myślą o bezprzewodowych aktualizacjach (over-the-air, OTA) za pośrednictwem sieci komórkowej i rozbudowie o nowe funkcje. Jest również wysoce skalowalny i dlatego został zaprojektowany do użytku we wszystkich markach i segmentach pojazdów. Bezpieczeństwo (security-by-design) i możliwość aktualizacji są zakorzenione w architekturze od samego początku. Ustandaryzowana architektura elektroniczna E³ 1.2 zmniejsza złożoność zarówno na etapie rozwoju, jak i produkcji oraz zapewnia dodatkowe korzyści skali. Odpowiednie komponenty oprogramowania są opracowywane przez CARIAD i stosowane przez Audi specjalnie dla każdego modelu.
Począwszy od serii Q6 e-tron, oferta obejmuje aktualizacje oprogramowania, które klienci otrzymują bezprzewodowo (OTA), tj. za pośrednictwem sieci komórkowej pojazdu, i które mogą bardzo łatwo zarezerwować za pomocą aplikacji myAudi na smartfony. Mechanizmy aktualizacji gromadzą dane w pamięci tymczasowej do momentu dostarczenia całego pakietu oprogramowania i mogą zostać potwierdzone jako wolne od błędów i oryginalne przy użyciu sum kontrolnych i certyfikatów bezpieczeństwa. Ze względów bezpieczeństwa oprogramowanie jest aktualizowane dopiero po zatrzymaniu pojazdu. W ten sposób instalowane są poprawki i ulepszenia funkcjonalne. Nowe funkcje i opcje można również zamówić w ramach oferty funkcji na żądanie. Pozwala to na przykład drugiemu właścicielowi na dostosowanie wyposażenia pojazdu do jego osobistych życzeń po zakupie.
Architektura Audi opiera się na kompleksowej, dynamicznej koncepcji bezpieczeństwa. Oddziela ona sprzęt od oprogramowania w stopniu większym niż kiedykolwiek wcześniej. Złożone funkcje są przenoszone z peryferyjnych jednostek sterujących do głównej architektury. Poprawia to bezpieczeństwo systemu, jednocześnie zmniejszając koszty rozwoju. Takie podejście ułatwia również aktualizacje oprogramowania i umożliwia korzystanie z nich z większą wszechstronnością.
Cyfryzacja dla komfortu i infotainment
Dzięki nowej architekturze elektronicznej klienci Audi doświadczają cyfryzacji pojazdów bardziej bezpośrednio niż kiedykolwiek wcześniej. Audi serii Q6 e-tron ma w pełni połączone w sieć cyfrowe wnętrze oparte na nowej architekturze E³ 1.2. Pozwala ona na zwiększenie liczby, wymiarów i rozdzielczości ekranów w pojeździe. Wraz z E³ Audi wprowadza również ustandaryzowaną platformę informacyjno-rozrywkową opartą na systemie operacyjnym Android Automotive.
Każdy, kto w przyszłości zasiądzie za kierownicą Audi Q6 e-tron, będzie mógł na wiele sposobów korzystać z wszechstronnej łączności w pojeździe. Na przykład, uczący się inteligentny asystent głosowy może kontrolować dużą liczbę funkcji pojazdu, uczyć się na podstawie zachowań i działań kierowcy oraz przedstawiać sugestie prognostyczne dostosowane do sytuacji. Ponieważ oprogramowanie jest stale aktualizowane bezprzewodowo, wszystkie systemy pojazdu są zawsze aktualne. Dzięki sklepowi z aplikacjami innych firm, użytkownicy mogą instalować wiele swoich ulubionych aplikacji bezpośrednio w samochodzie i korzystać z nich na wyświetlaczu pojazdu. Możliwa jest również interakcja z tymi aplikacjami za pomocą poleceń głosowych.