Bartosz Bernaciak: Początki działalności Pana firmy sięgają lat 50. XX wieku. Jak w ciągu tego czasu zmieniły się zadania stawiane przed Przedsiębiorstwem?
Józef Wójcik, prezes PNUIK Kraków: Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie w obecnej formie powstało w 2001 roku, na skutek połączenia Zakładu Napraw Infrastruktury w Dębicy oraz Zakładu Mostowego w Suchej Beskidzkiej. W chwili obecnej zajmujemy się przede wszystkim budową, modernizacją i naprawą infrastruktury kolejowej i drogowej. W ciągu ostatnich lat firma uzupełnia swój portfel robót z tzw. robót utrzymaniowych (czyli takich, które dotyczą bezpośrednio utrzymania nawierzchni), o roboty inwestycyjne, związane z budową i modernizacją. Poza tym, co raz częściej realizujemy prace kompleksowe w infrastrukturze kolejowej i drogowej, a nie tylko torowe.
BB: Czy nowe wyzwania stawiane przed PNUIK Kraków pociągnęły za sobą konieczność zmiany zaplecza maszyn budowlanych, z których Przedsiębiorstwo korzysta?
JW: Tak. Szczególnie duże ożywienie rynku odczuliśmy po otrzymaniu środków UE dotyczących finansowania modernizacji infrastruktury kolejowej, a zwłaszcza po wyborze Polski i Ukrainy na gospodarzy Euro 2012. Inwestycje te wymagały od nas przeprowadzenia prac bardzo sprawnych i szybkich. Naszym dziełem jest między innymi otwarte niedawno połączenie dla Szybkiej Kolei Miejskiej między Okęciem a centrum Warszawy w zakresie robót torowych, remont peronów na Warszawie Wschodniej oraz rewitalizacja 17 km odcinka linii kolejowej Laskowice Pomorskie – Warlubie w ciągu 39 dni. Chęć realizacji takich zadań spowodowała, że musieliśmy kupić nowe maszyny budowlane. Dzięki temu oferta Przedsiębiorstwa stała się bardziej zróżnicowana i kompleksowa.
BB: Przedsiębiorstwo zakupiło sprzęt między innymi od firmy Komatsu?
JW: Zgadza się. Kupiliśmy od Komatsu około 30 maszyn. Były to głównie koparki, ładowarki oraz minikoparki i miniładowarki. Dokonując zakupu dążyliśmy przede wszystkim do wymiany bardzo starych i zużytych koparek produkcji białoruskiej. W przeciwieństwie do nich, sprzęt Komatsu jest niezawodny. Poza tym, przy porównywalnej ilości maszyn, mamy wielokrotnie wyższą wydajność prowadzonych robót.
BB: Co zadecydowało o tym, że produkty Komatsu okazały się lepsze od maszyn innych firm?
JW: Czynników było kilka. Po pierwsze firma ta cieszy się dużą renomą na rynku sprzętu budowlanego. Po drugie, nauczeni doświadczeniem, po prostu potrzebowaliśmy maszyn niezawodnych. Tym bardziej, że Przedsiębiorstwo samo w sobie nie zatrudnia specjalistów do napraw czy utrzymania takiego sprzętu. Komatsu natomiast ma bardzo sprawny serwis w całej Polsce.
BB: Do jakich prac wykorzystujecie zakupiony sprzęt?
JW: Koparki z długim ramieniem wykorzystujemy przede wszystkim do prac związanych z profilowaniem skarp oraz nasypów kolejowych. Jedną z dużych koparek mamy wyposażoną w młot pneumatyczny oraz nożyce do kruszenia betonu i cięcia blach. Osprzęt ten służy do skuwania konstrukcji betonowych, takich jak przyczółki mostów czy wiaduktów. Minikoparki i miniładowarki stosowane są głównie do remontu peronów i innych trudno dostępnych miejsc, takich jak rowy odwadniające.
BB: Jak wygląda przebudowa torowiska?
JW: Na początku, by przygotować miejsce dla nowych torów, należy całkowicie zerwać istniejącą już nawierzchnię kolejową. Następnie, ładowarkami i koparkami usuwamy stary tłuczeń i podtorze, które pozostały po poprzednim nasypie i tworzymy nowy. Im większy nasyp, tym większa praca (różnią się one w zależności od specyfikacji linii). Gdy nowy nasyp i torowisko są już gotowe, musimy przygotować rowy odwadniające. Do takich prac wykorzystujemy przede wszystkim minikoparki.
BB: Czym Przedsiębiorstwo zajmuje się w tej chwili?
JW: Obecnie uczestniczymy w kilku większych projektach, takich jak przebudowa LCS Ciechanów, LCS Działdowo oraz w dwu kontraktach modernizacyjnych na linii E30. Prace w Ciechanowie były bardzo rozległe. Przeprowadziliśmy tam między innymi modernizację torowiska oraz obiektów inżynieryjnych. Do tej pory w obrębie tej inwestycji wykonaliśmy już dwa mosty, wybudowaliśmy nowy tor oraz zmodernizowaliśmy stację Ciechanów.
BB: Czy sprzęt Komatsu wykorzystujecie wyłącznie do prac przy torowiskach?
JW: Nie, nie tylko. Maszyn budowlanych używamy także do modernizacji wspomnianych wcześniej obiektów inżynieryjnych, mostów, wiaduktów itd.
BB: Dziękuję za rozmowę.