Jednocześnie 59% osób niepokoi się tym, że ktoś mógłby je ukradkowo podglądać przez kamerę komputera, a 60% obawia się bycia śledzonym za pośrednictwem szkodliwego oprogramowania.
Popularność wideokonferencji w ostatnim roku spowodowała gigantyczny wzrost liczby aplikacji takich jak Microsoft Teams, która począwszy od czerwca 2020 r. zwiększyła się o 894% w stosunku do lutego 2020 r. Jednocześnie niemal na całym świecie zaczęło brakować kamer internetowych, a wielu czołowych dostawców odnotowało znacząco wyższy popyt na ten sprzęt.
Ponieważ tego typu technologie i aplikacje pomagały wykonywać obowiązki zawodowe oraz zaspokajać potrzeby społeczne w ubiegłym roku, nic dziwnego, że ludzie skłonni byli zezwalać im na dostęp do swojej kamery oraz mikrofonu. Narzędzia te wzbogacają i ułatwiają przechodzenie na system cyfrowy – dlatego, jak wynika z badania firmy Kaspersky, 27% osób w wieku 25-34 lat zawsze zezwala na taki dostęp. W znacznie mniejszym stopniu dotyczy to osób starszych, bo aż 38% respondentów w wieku co najmniej 55 lat nigdy nie udziela aplikacjom i usługom takiego dostępu.
Aby zachować ostrożność, a jednocześnie nadal korzystać z dobrodziejstw współczesnych środków komunikacji, należy dokładnie przyglądać się aplikacjom oraz usługom, z jakich korzystamy, jak również uprawnieniom, jakich od nas żądają. Na przykład, jeśli aplikacja do wideorozmów żąda dostępu do kamery, wszystko jest w porządku. Jeśli jednak aplikacja nie zawiera odpowiednich funkcji i bez uzasadnionego powodu chce mieć dostęp do mikrofonu, lepiej zbadać jej uprawnienia.
Z pewnością wiele osób nie posiada specjalistycznej wiedzy na temat protokołów bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z kamery internetowej ani na temat procesów cyberbezpieczeństwa. Z drugiej strony obserwujemy wyraźny wzrost świadomości wokół kwestii bezpieczeństwa online oraz potencjalnych zagrożeń. To prowadzi do bardziej proaktywnych zachowań konsumentów, takich jak podejmowanie działań zapobiegawczych i sprawdzanie uprawnień przed udzieleniem aplikacji dostępu do kamery i mikrofonu. Spodziewamy się, że wzrost świadomości kwestii cyberbezpieczeństwa będzie wspierany organizacją szkoleń w tym zakresie dla pracowników – zwłaszcza że urządzenia audio i wideo są obecnie powszechnie wykorzystywane w pracy zdalnej – powiedziała Marina Titowa, dyrektorka ds. marketingu produktu w firmie Kaspersky.
Porady bezpieczeństwa
Eksperci z firmy Kaspersky przygotowali kilka porad pozwalających użytkownikom zwiększyć bezpieczeństwo podczas korzystania z kamer internetowych, jak również poprawić ochronę prywatności podczas komunikacji wirtualnej.
- Stosuj skuteczne rozwiązanie bezpieczeństwa, które oferuje zaawansowaną ochronę i obejmuje różne urządzenia, takie jak komputer PC, Mac, urządzenia z systemem Android oraz iOS. Aplikacje takie jak Kaspersky Total Security pomagają w ochronie przed nieautoryzowanym dostępem do mikrofonu i kamery.
- Sprawdź, które z Twoich aplikacji posiadają uprawnienia dostępu do kamery internetowej bądź mikrofonu. Anuluj takie uprawnienia, jeśli nie są niezbędne.
- Dla pełniejszej ochrony prywatności online w mediach społecznościowych sprawdź odpowiednie ustawienia w poszczególnych serwisach.
Badanie wykorzystane w informacji prasowej zostało przeprowadzone w okresie od września do października 2020 r. i objęło łącznie 15 070 osób na całym świecie. Pełny raport jest dostępny na stronie https://r.kaspersky.pl/aJxas.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.