Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, który trwał od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r. był unikalnym przedsięwzięciem statystycznym na skalę ogólnoświatową ze względu na wykorzystane technologie oraz metody i organizację wspierającą proces spisu. Cały projekt został zrealizowany przy zastosowaniu modelu mieszanego, tj. przy wykorzystaniu danych pochodzących ze źródeł administracyjnych i pozaadministracyjnych oraz danych pozyskanych od respondentów wyłącznie z wykorzystaniem formularzy elektronicznych, dostępnych poprzez trzy kanały: terminale typu Handheld wykorzystywane przez rachmistrzów, ankieterów z biura call center, jak i stronę internetową Narodowego Spisu Powszechnego. Rozwiązanie to umożliwiło całkowitą rezygnację z papieru.
„Dzięki wykorzystaniu nowych technologii zmienił się sposób pozyskiwania danych, jak i skrócił się czas realizacji całego przedsięwzięcia. Przy zeszłorocznym spisie rolnym, GUS zatrudnił zaledwie 12 tys. rachmistrzów w porównaniu do 70 tys. zatrudnionych przy spisie rolnym w 2002 r. Do spisu ludności i mieszkań zatrudnionych zostało 20 tys. osób, a nie jak w 2002 r. 170 tys. To bardzo wyraźnie pokazuje różnicę i idącą za tym skalę oszczędności” – powiedział Janusz Dygaszewicz , Dyrektor Centralnego Biura Spisowego w GUS.
Po raz pierwszy w Europiena tak dużą skalę wykorzystano i wdrożono możliwość jednoczesnego skorzystania z czterech kanałów zbierania danych – rejestry administracyjne, CAII, CAPI oraz CATI – w zależności od preferencji respondenta. Ponadto zintegrowana przez konsultantów Infovide-Matrix baza danych pozwoliła na pozyskiwanie informacji z 28 rejestrów administracyjnych oraz systemów pozaadministracyjnych np. dane od operatorów telekomunikacyjnych.W celu zarządzania bieżącym przebiegiem spisu, a następnie opracowania oraz prezentacji wyników spisu na bazie wielowymiarowych analiz przestrzennych wykorzystana została technologię GIS (geographic information system).
Wdrożenie Informatycznego Systemu Spisowego pozwoliło z jednej strony znacznie zoptymalizować koszty, a z drugiej radykalnie usprawniło sam proces przeprowadzenia spisu. W Informatycznym Systemie Spisowym zastosowano rozwiązania zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
„Podstawę realizacji spisu NSP 2011 stanowiły źródła administracyjne, ponadto dane spisowe gromadzone były przez Internet (metodą CAII), poprzez wywiad realizowany przez ankieterów statystycznych, wspomaganych programem komputerowym – aplikacją call center (metoda CATI) oraz poprzez wywiad bezpośredni, realizowany przez rachmistrzów spisowych, wyposażonych w terminale mobilne (metoda CAPI). Poszczególne metody zbierania danych wprowadzane były sukcesywnie, w celu umożliwienia respondentom swobodnego skorzystania przede wszystkim z możliwości samospisu internetowego i uniknięcia tym samym sytuacji podwójnego ich ankietowania”– powiedział Piotr Grączewski , Kierownik Projektu Wsparcia z Infovide-Matrix S.A.
Konsultanci Infovide-Matrix S.A. świadczyli usługi doradcze dla Centralnego Biura Spisowego w obszarach: zarządczym (opracowanie planów, harmonogramu, rejestrów projektowych, zgodnie z metodyką PRINCE2), technicznym (w tym integracja systemów spisowych oraz nadzór nad ich realizacją), prawnym (w tym zamówienia publiczne), a także organizacyjnym oraz merytorycznym.