Audi poddaje zelektryfikowane modele Q7* i Q8* liftingowi dzięki zaktualizowanej technologii akumulatorów i bardziej wydajnym trybom jazdy. Stylistyka zewnętrzna została również zmieniona w ramach modernizacji modelu i obejmuje nowe przednie i tylne nadkola, aby podkreślić silny charakter obu modeli. Po raz pierwszy obie hybrydy plug-in są dostępne z układem kierowniczym na wszystkie koła, co zwiększa poziom bezpieczeństwa i komfortu. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS) gwarantuje jeszcze bardziej dynamiczne prowadzenie.
Większy akumulator, więcej mocy, większy zasięg
Sercem obu hybryd plug-in jest trzylitrowy, sześciocylindrowy silnik Otto o mocy 250 kW (340 KM), kompaktowy silnik elektryczny (PSM) o maksymalnej mocy 130 kW i 460 Nm momentu obrotowego oraz nowy, mocniejszy, chłodzony cieczą akumulator litowy umieszczony pod podłogą bagażnika. Energia akumulatora jest zgromadzona w 17 ogniwach o pojemności 70 Ah każde, zwanych „stosami”. Sześć stosów tworzy jedną jednostkę, która jest połączona szeregowo. Ta kompaktowa konstrukcja wewnątrz obudowy akumulatora eliminuje potrzebę stosowania dodatkowej obudowy modułu, co skutkuje większą gęstością mocy. Konstrukcja osiąga maksymalną pojemność 25,9 kWh (brutto; 22 kWh netto) przy napięciu 370 V. Dzięki zwiększonej pojemności zasięg w trybie całkowicie elektrycznym wynosi do 90 km w obszarach miejskich zgodnie z normą WLTP EAER City: odpowiada to łącznemu zasięgowi elektrycznemu do 85 km zgodnie z normą WLTP EAER.
Maksymalna moc układu obu modeli z silnikiem 55 TFSI e quattro zaczyna się od 290 kW (394 KM), a maksymalny moment obrotowy układu wynosi 600 Nm dzięki zmodyfikowanej konstrukcji silnika elektrycznego. Zużycie paliwa dla Q7 (średnie, w cyklu mieszanym): 1,4-1,2 l/100 km; zużycie energii (średnie, w cyklu mieszanym): 29,1-27,8 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 33-28 g/km; klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,5-9,8 l/100 km; klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G. Zużycie paliwa dla Q8 (średnie, w cyklu mieszanym): 1,6-1,2 l/100 km; zużycie energii (średnie, połączone): 30,4-27,7 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 37-27 g/km; klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,9-8,9 l/100 km; klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G.
Gdy oba silniki pracują jednocześnie, zelektryfikowane Q7* i Q8* przyspieszają do 100 km/h w 5,7 sekundy. Wyżej w gamie znajduje się 60 TFSI e quattro, który również korzysta z nowo zaprojektowanego silnika elektrycznego o mocy do 360 kW (490 KM) i momencie obrotowym do 700 Nm. Zużycie paliwa dla Q7 (średnie, w cyklu mieszanym): 1,4-1,3 l/100 km; zużycie energii (średnie, w cyklu mieszanym): 29,1-28 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 33-29 g/km; klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,5-10 l/100 km; klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G. Zużycie paliwa dla Q8 (średnie, połączone): 1,6-1,2 l/100 km; zużycie energii (średnie, połączone): 30,2-27,9 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, połączona): 36-28 g/km; klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,9-9,9 l/100 km; klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G.
W tej konfiguracji Q7* i Q8* rozpędzają się od 0 do 100 km/h w 5,0 sekundy. Prędkość maksymalna wszystkich wariantów jest elektronicznie ograniczona do 240 km/h, a prędkość maksymalna z napędem całkowicie elektrycznym wynosi 135 km/h. Akumulator ładuje się z mocą 7,4 kW i osiąga 100 procent w około 3 godziny i 45 minut przy ładowaniu z maksymalną mocą. Klienci, którzy skorzystają z usługi ładowania Audi, mają dostęp do około 630 tys. punktów ładowania w 29 krajach europejskich, w tym do centrów ładowania Audi w Norymberdze, Zurychu, Berlinie, Salzburgu, Monachium i Frankfurcie (w przyszłości pojawią się kolejne). Klienci mogą wygodnie korzystać z usług Audi i wielu innych dostawców za pomocą jednej karty.
W wielu krajach i miastach właściciele hybryd plug-in korzystają z ulg podatkowych lub lokalnych korzyści transportowych, takich jak bezpłatne parkowanie lub prawo do korzystania z pasów dla autobusów. W Niemczech oba modele hybrydowe plug-in korzystają z przepisów dotyczących samochodów służbowych dla samochodów elektrycznych, zgodnie z którymi są one opodatkowane ryczałtowo w wysokości 0,5 procent ich ceny katalogowej brutto.
Maksymalna wydajność: strategia operacyjna
Dzięki liftingowi klienci mogą uruchomić nowe Q7* lub Q8* w trybie w pełni elektrycznym lub hybrydowym. Po wybraniu za pośrednictwem interfejsu MMI, żądany tryb pozostaje aktywny do momentu ręcznej zmiany. Tryb w pełni elektrycznego pojazdu elektrycznego został dopracowany w taki sposób, że nawet przy całkowicie wciśniętym pedale przyspieszenia wykorzystywany jest wyłącznie napęd akumulatorowy.
Tryb hybrydowy wykorzystuje dwa rodzaje pracy: automatyczny i podtrzymania. W trybie automatycznym przewidywana strategia działania aktywuje się automatycznie po uruchomieniu nawigacji w standardowej nawigacji MMI plus. Przyspieszenie zapewnia głównie silnik TFSI, wspomagany w razie potrzeby przez silnik elektryczny. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika, napęd elektryczny eliminuje ułamek sekundy potrzebny turbosprężarce do wytworzenia jeszcze większego ciśnienia, dzięki zwiększonemu momentowi obrotowemu wynikającemu z modernizacji produktu, dzięki czemu układ napędowy reaguje spontanicznie. Mówiąc prościej, przewidująca strategia działania polega na przejechaniu jak największej odległości na zasilaniu elektrycznym i wykorzystaniu istniejącego poziomu naładowania akumulatora, zanim kierowca dotrze do celu.
W trybie podtrzymania, poziom naładowania akumulatora jest utrzymywany na aktualnym poziomie z minimalnymi wahaniami. Osiąga się to poprzez odzyskiwanie energii hamowania w procesie znanym jako rekuperacja oraz poprzez przesunięcie punktu obciążenia poprzez ukierunkowane interwencje w systemie zarządzania 3.0 TFSI. W rezultacie, po pokonaniu konwencjonalnej trasy długodystansowej, klienci mogą teraz dojechać do celu na napędzie całkowicie elektrycznym, bez emisji spalin i praktycznie bez hałasu.
Nową funkcją wprowadzoną wraz z aktualizacją Q7 TFSI e* i Q8 TFSI e* jest inteligentne ładowanie akumulatora w trybie ładowania tylko powyżej prędkości około 65 km/h. Maksymalizuje to wydajność i zapewnia wysoki poziom jazdy na napędzie elektrycznym w mieście i w korkach. Co więcej, w trybie ładowania silnik 3.0 TFSI* nie jest już stale wykorzystywany do ładowania akumulatora; zamiast tego wykorzystywana jest sama rekuperacja. Tryb ładowania kończy się, gdy akumulator naładuje się do maksymalnej pojemności 75%, aby oszczędzać akumulator i zwiększyć jego efektywność.
Momenty, w których kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, mają kluczowe znaczenie dla wydajności hybryd plug-in Q7* i Q8*. W takich sytuacjach system przełącza się na funkcję predykcyjnego wspomagania wydajności (PEA). Oprócz danych nawigacyjnych, ten system wspomagania kierowcy wykorzystuje odległość do poprzedzającego pojazdu, aby zdecydować między jazdą na biegu jałowym z wyłączonym TFSI a rekuperacją, tj. odzyskiwaniem energii kinetycznej i przekształcaniem jej w energię elektryczną. W fazach ciągu Q7* i Q8 TFSI e* mogą odzyskać do 25 kW mocy i dostarczyć ją z powrotem do akumulatora litowo-jonowego.
Działając jako generator, silnik elektryczny wykonuje wszystkie lekkie i umiarkowane hamowania do 0,3 g, co odpowiada ponad 90 procentom wszystkich przypadków zwalniania w codziennej jeździe. Hydrauliczne hamulce kół są używane tylko do gwałtownego hamowania. Hybrydowe SUV-y osiągają do 80 kW odzysku mocy podczas hamowania.
Gdy aktywny jest opcjonalny adaptacyjny tempomat z radarem, PEA pomaga w hamowaniu i przyspieszaniu oszczędzającym paliwo. Jeśli jest wyłączony, Audi virtual cockpit lub opcjonalny wyświetlacz head-up wskazuje kierowcy, kiedy powinien zdjąć nogę z prawego pedału. Szczegółowe ikony, takie jak skrzyżowania, znaki miejskie lub pojazdy jadące z przodu, pokazują powód zmniejszenia prędkości.
Zoptymalizowany wyposażenie spełniające każdą potrzebę
Reflektory LED o wysokim natężeniu światła oświetlają drogę w standardzie; reflektory Matrix LED są dostępne jako opcja. Opcjonalnie dostępne są innowacyjne reflektory HD Matrix LED z laserowym światłem Audi jako dodatkowym światłem drogowym o znacznie zwiększonym zasięgu. Nowością w najwyższej klasie reflektorów są cyfrowe sygnatury świateł do jazdy dziennej. Nadają one częściowo elektrycznym modelom Q7* i Q8* charakterystyczny i niepowtarzalny wygląd, umożliwiając użytkownikowi wybór jednej z czterech indywidualnych sygnatur świetlnych za pośrednictwem interfejsu MMI. Po raz pierwszy pojazdy te są również opcjonalnie wyposażone w zdigitalizowane tylne światła OLED, które również mają cyfrowe sygnatury świetlne. Co więcej, cyfrowe tylne światła OLED posiadają funkcję sygnalizacji zbliżeniowej w połączeniu z systemami wspomagającymi.
Podobnie jak w przypadku wersji podstawowej, zelektryfikowane Q7* i Q8* mają znacznie ulepszony zakres wyposażenia. Oprócz kontrastowych kolorów przeszyć foteli, klienci mogą wybierać spośród dziewięciu dekoracyjnych wstawek i trzech nowych wykończeń. Oferta felg obejmuje pięć nowych wzorów w rozmiarach od 21″ do 23″ (w zależności od modelu). W ramach liftingu Audi rozszerzyło również gamę aplikacji i systemów wspomagających kierowcę.
Standardowe wyposażenie również zostało rozszerzone i obejmuje teraz między innymi felgi aluminiowe o średnicy od 19 do 21 cali (w zależności od modelu i pakietu wyposażenia), kamerę cofania, asystenta parkowania i świateł drogowych oraz wygodny kluczyk. W przeciwieństwie do modelu 55 TFSI e quattro*, model 60 TFSI e quattro* jest standardowo wyposażony w pakiet sportowy i nadwozie S line. Oba modele są również standardowo wyposażone w kabel do ładowania Mode 3.
Niezawodność w każdej sytuacji dzięki układowi kierowniczemu na wszystkie koła i stabilizacji przechyłów
Tylko Audi jeździ jak Audi: tak można podsumować DNA marki i jest to nie mniej prawdziwe w przypadku hybryd plug-in tej marki. Pięć cech definiuje prowadzenie Q8: zrównoważone, solidne, kontrolowane, precyzyjne i bezwysiłkowe. Zawieszenie, układ kierowniczy i napędowy, a także układ hamulcowy i układy sterowania odgrywają kluczową rolę w tworzeniu niezawodnie bezpiecznej, dynamicznej i jednocześnie komfortowej jazdy.
Już standardowe wyposażenie, w tym zrównoważone zawieszenie na sprężynach stalowych z regulacją amortyzatorów, zapewnia obu SUV-om spójne wrażenia z jazdy. Opcjonalnie dostępne jest elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne ze stale adaptacyjnym systemem tłumienia – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sport. Klienci kupujący Q7 60 TFSI e* lub Q8 60 TFSI e* mogą korzystać z zawieszenia pneumatycznego w ramach wyposażenia standardowego. Ponadto, po raz pierwszy w hybrydach plug-in, opcjonalny układ kierowniczy na wszystkie koła zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort. Przy niskich prędkościach tylne koła obracają się nawet o pięć stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich. Zmniejsza to promień skrętu nawet o jeden metr i zwiększa zwrotność. Jednocześnie kierowca odczuwa większy komfort i stabilność przy wyższych prędkościach, ponieważ tylne koła obracają się w tym samym kierunku, co przednie.
Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS) zapewnia jeszcze większą dynamikę jako kolejna opcjonalna nowość w hybrydach plug-in. W tym systemie obie osie są wyposażone w kompaktowy silnik elektryczny sprzężony z przekładnią. Dzieli on stabilizator na dwie połowy i podczas jazdy na wprost pozwala im pracować w dużej mierze niezależnie od siebie, co ogranicza ruchy nadwozia na nierównych drogach. Jednak podczas sportowej jazdy silnik elektryczny powoduje, że obie połówki obracają się w przeciwnych kierunkach, dzięki czemu działają razem jako jednostka. Oznacza to, że samochód znacznie mniej pochyla się w zakręcie, zapewniając bardziej precyzyjną reakcję układu kierowniczego. System eAWS jest zasilany przez 48-woltowy superkondensator. Kompaktowa, lekka jednostka magazynowania energii, która może absorbować i uwalniać prądy o wysokim natężeniu w bardzo krótkim czasie, zasila dwa silniki elektryczne o maksymalnej mocy 1,5 kW każdy.
Do 90 km całkowicie elektrycznego zasięgu w jeździe miejskiej; dostępne na zamówienie od kwietnia 2024 r.
Nowe Audi Q7 TFSI e quattro* i Q8 TFSI e quattro* z inteligentną technologią hybrydową i zmienioną stylistyką, innowacyjną technologią oświetlenia i bogatym wyposażeniem standardowym zostaną wprowadzone na rynek pod koniec kwietnia 2024 roku.
Zużycie paliwa/energii elektrycznej i wartości emisji dla modeli wymienionych powyżej:
Audi Q7 SUV 55 TFSI e quattro
zużycie paliwa (średnie, w cyklu mieszanym): 1,4-1,2 l/100 km (168-196 US mpg); zużycie energii (średnie, w cyklu mieszanym): 29,1-27,8 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 33-28 g/km (53,1-45,1 g/mi); klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,5-9,8 l/100 km (22,4-24,0 US mpg); klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G
Audi Q7 SUV 60 TFSI e quattro
zużycie paliwa (średnie, mieszane): 1,4-1,3 l/100 km (168-180,3 US mpg); zużycie energii (średnie, w cyklu mieszanym): 29,1-28 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 33-29 g/km (53,1-46,7 g/mi); klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,5-10 l/100 km (22,4-23,5 US mpg); klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G
Audi Q8 SUV 55 TFSI e quattro
zużycie paliwa (średnie, mieszane): 1,6-1,2 l/100 km (147,0-196 US mpg); zużycie energii (średnie, w cyklu mieszanym): 30,4-27,7 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 37-27 g/km (59,5-43,5 g/mi); klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,9-8,9 l/100 km (21,6-26,4 g/mi); klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G
Audi Q8 SUV 60 TFSI e quattro
zużycie paliwa (średnie): 1,6-1,2 l/100 km (147,0-196 US mpg); zużycie energii (średnie, łączone): 30,2-27,9 kWh/100 km; emisja CO2 (średnia, w cyklu mieszanym): 36-28 g/km (57,9-45,1 g/mi); klasa emisji CO2 (średnia, łączona): B; zużycie paliwa na rozładowanym akumulatorze (w cyklu mieszanym): 10,9-9,9 l/100 km (21,6-23,8 US mpg); klasa emisji CO2 na rozładowanym akumulatorze: G