W maju niekorzystne treści stanowiły 72 proc. całości dotyczącego go przekazu. Był to najgorszy wynik któregokolwiek z liderów politycznych w Polsce od rozpoczęcia badania we wrześniu 2010 roku. Wydawało się, że to wyjątkowa sytuacja związana z wywiadem udzielonym tygodnikowi „Wprost” przez byłą żonę Palikota. Czerwcowe badanie pokazuje jednak, że polityk nie ma dobrej prasy, a stan ten trwa dłużej niż można było przewidywać.
Za złe wyniki medialne posła z Biłgoraju odpowiadają w znacznej mierze tytuły prawicowe – „Gazeta Polska Codziennie” i „Nasz Dziennik”. Opublikowały one odpowiednio 95 i 90 proc. tekstów negatywnych. Jednak również pozostałe dzienniki nie stronią od krytyki. Dwie trzecie negatywnych tekstów zamieścił „Super Express”. Powyżej granicy 60 proc. znalazły się też najpoczytniejsze – „Gazeta Wyborcza” i „Fakt”.
Dziennikarze pisali o nim negatywnie w różnych kontekstach, wśród których raczej trudno wyróżnić te dominujące. Z punktu widzenia strategii komunikacyjnej, jest to sytuacja bardzo trudna, ponieważ nie da się wyznaczyć jednej lub kilku sfer tematycznych, których należy unikać albo zmienić do nich podejście. Świadczy to też o tym, że Palikot stał się osobą, której krytykowanie jest „modne”.
Prasa donosiła także, że lider Ruchu Palikota znalazł się na pierwszym miejscu rankingu polityków, do których Polacy nie mają zaufania. Według danych CBOS odsetek ten sięgnął 55 proc. i jest o 6 p.p. wyższy od Jarosława Kaczyńskiego. To jeszcze bardziej utrudnia Palikotowi sytuację komunikacyjną.
W zestawieniu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” najbardziej krytykowanych polityków na drugim miejscu znalazł się premier Donald Tusk z wynikiem 55 proc. (-10 p.p.). Na dalszych miejscach znaleźli się: Zbigniew Ziobro, Leszek Miller, Jarosław Kaczyński i Waldemar Pawlak.
Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 30 czerwca 2012 roku. Z kolei wydźwięk informacji na temat liderów politycznych badany jest na podstawie publikacji z dziewięciu największych dzienników ogólnopolskich*.
Pełen raport: Scena polityczna – czerwiec 2012
*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”
Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak, asystent ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
60-782 Poznań, ul. Grunwaldzka 19