Walka z niżem demograficznym dla wielu uczelni wyższych jest jak walka z wiatrakami. Aby przetrwać muszą się wyróżnić i zachęcać ciekawą ofertą. Realizują ten cel poprzez działania promocyjne, sięgając po coraz bardziej innowacyjne narzędzia.
Dla uczelni państwowych, jak i prywatnych, każdy student jest na wagę złota. Prześcigają się w kreatywnych pomysłach, oryginalnych propozycjach programowych czy bogatej ofercie staży. Stawiają też na reklamę i przemyślane budowanie wizerunku, często decydują się także na wynajęcie agencji marketingowej czy PR.
Dotarcie do wymagającej grupy docelowej jaką są potencjalni studenci nie należy do łatwych zadań. Aby się wyróżnić i być zauważonym warto postawić na niestandardowe formy promocji. Rozdawanie ulotek czy rozwieszanie plakatów na przystankach autobusowych jest na tyle powszechne, że nie przykuwa uwagi i nie zachęca do zapoznania się z ofertą szkoły. Z tego względu niektóre uczelnie idą o krok dalej.
Na nowatorski pomysł wpadła Wyższa Szkoła Lingwistyczna z Częstochowy. We współpracy z agencją marketingową DM2 uczelnia postawiła na ambient, czyli generalnie mówiąc reklamę niestandardową (w formie, kontekście, miejscu jej prezentowania itp.). W wybranych centrach handlowy województwa śląskiego na suszarkach do rąk przyklejone zostały realistyczne naklejki. Podczas suszenia rąk mamy wrażenie, że to umieszczony na nich mężczyzna nam na nie chucha, a nie tradycyjny przyrząd. Plakat opatrzony jest adekwatnym hasłem – „Chuchamy na Twoją przyszłość – www.wsl.edu.pl”.
– Hasło ma odzwierciedlać zaangażowanie w odpowiedzialny system kształcenia. Nie chcemy produkować bezrobotnych magistrów. Przede wszystkim zależy nam na tym, aby nasi studenci, dzięki rzetelnemu wykształceniu, znaleźli pracę w zawodzie. W naszym mniemaniu właśnie ten czynnik jest miarą prawdziwego sukcesu nauczania w naszej szkole. Reklama ambientowa wpisuje się w strategię promocyjną WSL, jako szkoły nowoczesnej i mającej wiele do zaoferowania – mówi dr Cezary Wosiński, rektor Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie, która zainicjowała nietypową kampanię w centrach handlowych.
Uczelnia przygotowała reklamę w porozumieniu z Grupą Metro w centrach handlowych M1 w Częstochowie, Czeladzi i Zabrzu. – To pierwsza tego typu akcja uczelni w centrach handlowych. Nietypowe formy promocji stają się coraz bardzie popularne i cieszymy się, że mogliśmy je zaprezentować szerokiej grupie odbiorców. Już od pierwszego dnia kampanii notujemy bardzo duże zainteresowanie. Z naszych rozmów z Klientami centrów wynika, że część z nich chce zapoznać się z ofertą edukacyjną szkoły – mówi Dorota Iwankiewicz, dyrektor kreatywny w Agencji DM2.
Kampania uczelni w M1 rozpoczęła na początku września i potrwa przez miesiąc.