Akcja edukacyjna „Nie Łykaj jak Pelikan” skierowana jest do osób, które właśnie zamierzają podpisać umowę z bankiem. Celem jest podniesienie świadomości na temat zaciągania zobowiązań finansowych tak, aby podpisywać je z korzyścią dla siebie. Temat jest aktualny zwłaszcza teraz, kiedy Polacy wykupują dodatkowe polisy z tytułu zabezpieczenia się przed niską emeryturą.
– Wszyscy jesteśmy konsumentami i wielu z nas zaciągnęło już niejeden kredyt czy pożyczkę. Pomimo wielu regulacji prawnych nadal nie jesteśmy wystarczająco uświadamiani w kwestiach umów, które podpisujemy z rzekomo transparentnymi firmami parafinansowymi i bankami. Chcemy uzupełniać wiedzę Polaków w tym zakresie – mówi Michał Hamera z firmy Hossa Finance, organizator akcji „Nie łykaj jak pelikan“. – Chodzi ochronę interesów kredytobiorców, czyli odpowiedź na pytanie jak mądrze zaciągnąć zobowiązania finansowe i nie łykać pierwszych lepszych pożyczek, kredytów, nie być pelikanem.
W ramach akcji opracowany został Raport Pelikana, który pokazuje, że aż 2/3 nie czyta w całości podpisywanych umów, ponad 50 proc. nie wie o prawie do negocjowania warunków umowy. Dziś jest to szczególnie niebezpieczne z racji rosnącego zainteresowania formami wsparcia przyszłych emerytur. Jak wynika ze sprawozdania za ubiegły rok szczecińskiego Miejskiego Rzecznika Konsumenta, próby wprowadzania konsumentów w błąd w branży finansowej są jednymi z najczęstszych. Szczecinianie skarżą się głównie na pobieranie nieuzasadnionych opłat za czynności bankowe, wprowadzanie w błąd przy zawieraniu lokat terminowych czy nakłanianie do lokowania środków pieniężnych w funduszach inwestycyjnych.
Organizatorzy akcji uruchomili specjalne, bezpłatne Pogotowie Pelikana dla osób, które właśnie podpisują umowę z bankiem. Pytania można zadawać telefonicznie lub wysyłając e-mail. Trwa także cykl darmowych szkoleń na temat tego, jak się zabezpieczać przed pułapkami stwarzanymi przez banki i instytucje finansowe.