Dynamiczny rozwój firmy wiąże się najczęściej z powiększaniem liczby jej pracowników. Poza odpowiednio skonstruowanym biznesplanem, strategią działania i sprecyzowanymi celami przedsiębiorstwa, to ludzie tworzą i dbają o to, by firma szła właśnie w tym kierunku, który sobie wyznaczyła. O najważniejszych aspektach, o jakich należy pamiętać przy doborze pracowników i późniejszym zarządzaniu nimi, opowiada Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska, który od 10 lat obecności firmy w Polsce umiejętnie łączy stabilność i rozwój firmy z prozespołowym podejściem, szacunkiem dla każdego pracownika i wiernością humanistycznym wartościom.
Struktura firmy – dobry plan to podstawa…
Maxi Zoo Polska jest obecne na terenie naszego kraju od dekady. W tym czasie firma musiała zaplanować wejście na konkurencyjny polski rynek, ale również działać w czasie pandemii. Według Wojciecha Kamińskiego, CEO Maxi Zoo Polska, na początku najważniejsza była dobra strategia działania.
– Oczywiście było to poprzedzone dokładnymi badaniami, symulacjami i obserwacjami, ale wchodząc na nasz rodzimy rynek byliśmy dobrze przygotowani. Otoczenie zewnętrzne firmy i wdrożenie jej w działania makrorynkowe to jedno, ale my planowaliśmy również wewnętrzną strukturę. Znając nasze cele i KPI, wiedzieliśmy jakie zasoby ludzkie będą nam potrzebne do ich realizacji. Stawialiśmy na specjalistów, którzy będą mogli wspomóc pracę firmy swoim doświadczeniem i umiejętnościami. Nie był to jednak główny i jedyny wyznacznik. Szukaliśmy ludzi z pasją i zaangażowaniem. Dopiero połączenie wiedzy z aktywną postawą, przedsiębiorczością i kreatywnością czyni pracownika silnym ogniwem zespołu, które ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu całej firmy. – podkreśla Wojciech Kamiński.
Strukturyzacja w dużym przedsiębiorstwie to punkt wyjściowy, który umożliwia sprawne działanie firmy, ale również odpowiednie zarządzanie i planowanie kolejnych projektów. Ten układ stanowisk i komórek organizacyjnych wewnątrz firmy stanowi ważny fundament, na którym budowane są kolejne podziały uprawnień i odpowiedzialności oraz wszystkie zależności pomiędzy poszczególnymi pracownikami organizacji na każdym szczeblu.
…ale bądź otwarty na zmiany!
Teoretyczny układ stanowisk i zaplanowanie struktury organizacyjnej firmy to jedno. Niezwykle ważna jest jednak umiejętność elastycznego, szybkiego i celnego reagowania na zmiany, dziejące się zarówno w zewnętrznym otoczeniu biznesowym, jak i wewnątrz organizacji. Dużą próbą i wyzwaniem w tej kwestii dla firm był czas pandemii. Przez ponad dwa lata restrykcji, obostrzeń i szukania oszczędności Maxi Zoo Polska nie zredukowało etatów, a wręcz przeciwnie – powiększyło swój zespół. Jak to możliwe?
– Dokładnie obserwowaliśmy sytuację i staraliśmy się dostosować do zmieniającej się rzeczywistości. Wymagało to oczywiście różnych rotacji, zmian w układance organizacyjnej struktury, ale wiedzieliśmy, że każde ogniwo tej budowli – każdy człowiek – jest nam potrzebny. Mamy to szczęście, że od lat tworzymy w firmie grupy projektowe, pozwalające zdefiniować wszystkie potrzeby naszej organizacji. To zespoły, które skupiają się na danym wyzwaniu, czy konkretnym projekcie. Taki układ pozwala na maksymalizację efektywności pracy, ale też ułatwia ewentualne zmiany, które ciągle się pojawiają. – tłumaczy Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.
Przede wszystkim ludzie
Warto wrócić do wątku łączenia odpowiednich kompetencji pracowników z ich zaangażowaniem. Kadra zarządzająca w Maxi Zoo Polska dobrze wie, że aby jeden i drugi aspekt był odpowiednio wykorzystywany, ważna jest świadomość personelu na temat ich wiedzy i wartości. Psychologiczne wykształcenie Wojciecha Kamińskiego pozwala mu na nieco szersze spojrzenie na te kwestie i umiejętność prozespołowego podejścia do funkcjonowania firmy, z jednoczesnym podkreślaniem indywidualnych zalet każdego pracownika.
Maxi Zoo Polska prowadzi wiele działań, które mają na celu motywowanie personelu, ale przede wszystkim zapewnianie potrzeb pracowników. Właśnie dlatego firma bierze czynny udział w takich akcjach, jak np. Dwie Godziny dla Rodziny (ruch społeczny na rzecz pogłębiania relacji rodzinnych i przeciwdziałania kryzysowi więzi), czy redukcja stresu poprzez pracę ze zwierzętami (dostępne dla każdego pracownika, który tego potrzebuje). To pomaga w utrzymaniu pasji do pracy i zaangażowania personelu, co przekłada się na stabilność zatrudnienia, dobre relacje i współpracę w zespole oraz wzmacnianie wizerunku firmy, która jest dobrym i przede wszystkim empatycznym pracodawcą.
– W codziennych działaniach wychodzę z założenia, że zespół wspaniałych ludzi to kluczowy czynnik sukcesu każdej firmy, dlatego tak często odnoszę się do wypowiedzianego niegdyś przez Simona Sineka zdania: „Jestem sobą i jestem jednym z wielu, zawsze”. Zrozumienie zespołu to podstawa silnego przywództwa i jednocześnie jeden z filarów naszej firmy, na którym możemy wspólnie budować jej wartość i przewagę. – podsumowuje Wojciech Kamiński.
Maxi Zoo Polska to firma, która nieustannie troszczy się o swoich pracowników, potrafiąc wykorzystać talent, wiedzę i pasję każdego z nich. To pomaga w osiąganiu kolejnych planów wyznaczanych przez organizację. Te obejmują między innymi osiągnięcie liczby ponad 150 sklepów stacjonarnych w Polsce. Tak ambitne plany mogą być realizowane przy spełnianiu oczekiwań obecnych klientów oraz rozszerzaniu potencjalnego grona odbiorców. Bogata oferta produktowa, profesjonalne doradztwo pracowników Maxi Zoo, a także nowoczesne rozwiązania, takie jak intuicyjny e-commerce, wygodna aplikacja dla klientów czy program lojalnościowy pozwalają na realne planowanie spełnienia założonego celu.
*******
Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. W 2021 roku Maxi Zoo Polska po raz 7 zdobyło tytuł: „NAJLEPSZY SKLEP STACJONARNY” w konkursie TOP FOR DOG 2021 stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt oraz otrzymało nagrodę za najlepszą inicjatywę społeczną „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt”. Aktualnie spółka dysponuje 75 sklepami działającymi w kilkunastu miastach, m.in. w: Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Opolu, Sosnowcu, Białymstoku, Wołominie, Piasecznie, Lublinie, Wrocławiu, Bytomiu, Gdyni, Gdańsku, Swarzędzu, Tychach, Krakowie, Łodzi, Milanówku, Zabrzu, Tarnowie, Kaliszu czy Radomiu, Szczecinie i Zielonej Górze. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W czerwcu 2020 roku Maxi Zoo dołączyło do największego multipartnerskiego Programu Bonusowego w Polsce – PAYBACK. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo, generując rocznie obroty na poziomie 2 mld euro. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 8000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.
Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci został oparty na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji, współpraca z GOPR, OTOP to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.