w , ,

Ludowcy w centrum uwagi, Pawlak pod ścianą

Lider Ruchu własnego imienia przez dwa poprzednie miesiące był zdecydowanie najbardziej krytykowanym politykiem w Polsce. W najpopularniejszych dziennikach ogólnopolskich około 70 proc. tekstów na jego temat miało wydźwięk negatywny. W lipcu współczynnik ten spadł do 43 proc. Palikot po prostu uszedł z centrum uwagi, w którym znalazł się wicepremier Pawlak i jego partia.
Dotychczas najrzadziej poddawany krytyce spośród liderów politycznych, tym razem zanotował wzrost publikacji negatywnych aż o 15 punktów procentowych. Oznacza to, że ogółem takich tekstów pojawiło się 38 proc. Przez tydzień od 17 lipca – gdy wybuchła afera – Pawlak pojawiał się w prasie najczęściej z wyjątkiem premiera Tuska, ale z pewnością nie był to rozgłos korzystny dla zainteresowanego.
W negatywnym świetle stawiano jednak przede wszystkim Donalda Tuska (49 proc. publikacji negatywnych). Wysoki odsetek niekorzystnych treści odnotował Leszek Miller (48 proc.), choć o nim w ubiegłym miesiącu mówiło się bardzo mało. Trzecie miejsce należało do wspomnianego Palikota, za którym znalazł się Pawlak. Rzadziej niż zwykle obrywało się prawicy. O Ziobrze negatywnych było 24 proc. tekstów, natomiast o Kaczyńskim tylko 21 proc.
Liczba publikacji prasowych o polityce znacząco się powiększyła. Względem czerwca podniosła się o niemal jedną trzecią w przypadku partii. Więcej pisało się o każdym z ugrupowań, ale najbardziej spektakularny wzrost dotyczył PSL – 196 proc. Najmniej zyskał PiS – 7 proc. Jeżeli chodzi o liderów partii – dziennikarze pisali o nich częściej o 18 proc. W tym przypadku jednak przyrost zanotowali jedynie Waldemar Pawlak (119 proc.), Zbigniew Ziobro (82 proc.) i Donald Tusk (19 proc.). Mniej doniesień pojawiło się o Kaczyńskim (-9 proc.), Palikocie (-11 proc.), a przede wszystkim o Millerze (-15 proc.).
W lipcu zdarzały się dni, w których ludowcy byli bardziej medialni niż partia rządząca, czy największe ugrupowania opozycyjne. Tak było w tygodniu po ujawnieniu taśm. Najczęściej o PSL-u pisała „Gazeta Wyborcza” i „Super Express”.
Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 31 lipca 2012 roku. Z kolei wydźwięk informacji na temat liderów politycznych badany jest na podstawie publikacji z dziewięciu największych dzienników ogólnopolskich*.
*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”
Osoba do kontaktu:
Marcin Gościniak, asystent ds. marketingu i PR
mobile: +48 691 630 190
tel. +48 61 66 26 005 wew. 128

Avatar photo

Napisane przez Marlena Sosnowska

Obsługa promocji „Happy Hours”

Promotech stawia halę i kupuje maszyny do produkcji automatów spawalniczych