Identyfikacja wizualna firmy to nie tylko jej znak firmowy. To także ustalenie kolorystyki firmowej, typografii, zaprojektowanie materiałów firmowych jak wizytówki czy papiery firmowe. Dopracowana linia wizerunkowa jest także punktem wyjścia do stworzenia materiałów reklamowych, oznakowań wewnątrz i na zewnątrz firmy, a nawet ubioru pracowników.
Zgłaszają się do nas klienci z pytaniem o opracowanie logo, nie zdając sobie sprawy z tego, że sam znak firmowy to dopiero początek drogi. – wyjaśnia Michał Zych, Dyrektor Zarządzający Brandglow. Jeśli firma myśli o konsekwentnym budowaniu swojego wizerunku powinna zainwestować w system identyfikacji wizualnej, na który, oprócz logo, składają się też liczne wzorce i reguły ich użycia.
Dlaczego owa kompleksowość jest tak ważna? Powtarzanie spójnych przekazów graficznych we wszystkich aspektach funkcjonowania przedsiębiorstwa przekłada się na budowanie pozytywnego i wyrazistego wyobrażenia o nim i jego produktach. Dzięki konsekwencji linii graficznej we wszystkich przekazach komunikacyjnych nowoczesnej firmy utrwalane są jej pożądane wartości.
Firmy często nie zdają sobie z tego sprawy, nie inwestują w SIW i zlecają projekt samego logo początkującym grafikom. Nie chodzi o to, że taki projekt nie może być dobry, problemem jest bardziej to, że samo logo, bez szczegółowego planu wykorzystywania go, może bardziej zaszkodzić niż pomóc – dodaje Zych. Użyte na niewłaściwym tle, zbyt blisko innych znaków firmowych traci swoją wyrazistość, przez co nieczytelny staje się również przekaz firmy.
Pomimo tego, że w Polsce wciąż blisko 40 % firm nie posiada własnej strony www. większość z nich dysponuje mniej lub bardziej skomplikowanym oznaczeniem graficznym. Konieczność jego posiadania w celu odróżnienia się od konkurencji jest dla większości przedsiębiorców oczywista. Zanim jednak zlecimy wykonanie grafiki dla oznaczenia naszej firmy, warto zadać sobie pytanie, co chcemy przez to osiągnąć. Czy zależy nam tylko na oznaczeniu własnej marki czy też na budowaniu konsekwentnego przekazu wizerunkowego. Jeśli liczymy na to drugie, samo logo może nie wystarczyć.