Samochód jest podstawowym narzędziem pracy każdego przedsiębiorcy, często jednak jego zakup wiąże się ze sporym wydatkiem dla firmy, szczególnie tej nowopowstałej. Nie musi tak być, jeśli przedsiębiorca jako formę sfinansowania auta firmowego wybierze coraz łatwiej dostępny leasing – mówi Daniel Mrozek odpowiedzialny w BZ WBK Leasing za rozwój oferty produktowej.
W ramach AUTOLEASINGU start upy mogą sfinansować nowy samochód osobowy lub ciężarowy do 3,5 t, którego wartość nie przekracza 120 tys. zł netto. Opłata wstępna wynosi 20%, a pozostałą część płatności przedsiębiorca może rozłożyć nawet na 60 miesięcy. Finansowanie jest dostępne w maksymalnie uproszczonej procedurze opartej na kryterium przedmiotu, co oznacza bardzo krótką ścieżkę decyzyjną. W nowopowstałych firmach przedsiębiorcy najczęściej sami odpowiadają za wszystkie aspekty prowadzonej działalności i bardzo istotny jest dla nich czas, stąd formalności wymagane do zawarcia umowy ograniczyliśmy do minimum – podkreśla Daniel Mrozek. W AUTOLEASINGU nie ma konieczności przedstawiania dokumentów finansowych firmy oraz zaświadczeń z ZUSu i Urzędu Skarbowego, wystarczy oświadczenie przyszłego leasingobiorcy.
Z AUTOLEASINGU mogą skorzystać firmy, które prowadzą działalność co najmniej 3 miesiące. Nowych firm powstaje rokrocznie kilkadziesiąt tysięcy, a zdecydowaną większość stanowią mikro i małe przedsiębiorstwa. Blisko dwie trzecie z nich do sfinansowania zaplanowanych inwestycji, jak podaje badanie, wybiera leasing. Wśród najmniejszych przedsiębiorstw jedynie kredyt w rachunku bieżącym jest popularniejszy (66% wskazań) – mówi Dariusz Sokołowski, odpowiedzialny w BZ WBK Leasing za segment finansowania pojazdów. Popularność tej formy finansowania wynika z jej licznych zalet. Leasing operacyjny daje możliwość zaliczenia całych rat w koszty uzyskania przychodów firmy, a dodatkowo przedsiębiorca nie musi martwić się o rejestrację auta czy jego ubezpieczenie, czym zajmie się leasingodawca.
*Badanie „Finansowanie zewnętrzne i płynność w mikro i małych przedsiębiorstwach” zlecone przez Bank Zachodni WBK zostało przeprowadzone przez Instytut Badania Opinii Homo Homini w dniach 5-6 marca 2012 r. na celowej próbie mikro i małych przedsiębiorców. Wielkość próby wyniosła 250 przedsiębiorstw. Wyniki zbierano metodą wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).