CultureFORM to kategoria specjalna konkursu Tubądzin Design Awards, która daje projektantom możliwość odniesienia się w swoich pracach do dziedzictwa kulturowego i historycznego. Międzynarodowe jury rozstrzygnęło jej trzeci etap. Wyłonieni twórcy reprezentują bardzo wysoki poziom, a ich prace przecierają szlaki w świecie designu.
Trzeci etap CultureFORM obfitował w ambitne prace architektów z całego świata. Zaproponowali oni wiele inspirujących aranżacji i rozwiązań designerskich, które idealnie wpisują się w ideę kategorii – kulturę oraz historię. Dziedzictwo przekazywane z pokolenia na pokolenie zyskało nowy wymiar.
Trzeci etap wygrała Aleksandra Sitek z Polski, która nadesłała projekt „Przestrzeń kontemplacji z funkcją wystawienniczą i kawiarnią”. Praca przedstawia adaptację opuszczonych po II Wojnie Światowej pozostałości kościoła ewangelickiego we Wrocławiu. W 1991 roku zawalił się dach konstrukcji. Otwarta przestrzeń zainspirowała twórczynię do stworzenia przeszkleń, które ocieplają minimalistyczne, ascetyczne wnętrze. Projekt ma spełniać dwie funkcje: z jednej strony być miejscem spotkań. Z drugiej – sam charakter świątynny wnosi powiew duchowej kontemplacji.
Laureatka otrzyma następujące nagrody: 1000 EURO, promocję w Tubądzin Design Community, spersonalizowany wywiad na łamach Elle Decoration, publikacje w mediach branżowych, promocję na stronach partnerów konkursu, promocję w mediach społecznościowych organizatora oraz międzynarodową promocję zwycięskiego projektu.
Trzeci etap konkursu cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Napłynęło dwa razy więcej prac niż w poprzednim etapie, dlatego jury postanowiło wyróżnić kilku autorów. Wśród prac znalazł się projekt „Healing House” – nowatorskiego centrum medycznego, które wpisuje się w konwencję ekologii oraz powrotu do natury. Został on zainspirowany zetknięciem się autora, Nielsa Geersa z Holandii, z ograniczeniami architektury budynków opieki zdrowotnej. Jest to swoisty manifest zwracający uwagę na konieczność zmiany sposobu aranżowania budynków o charakterze medycznym, tak aby lepiej odpowiadały na potrzeby pacjentów. Centrum połączone jest ze zjawiskowym parkiem, którego przedłużenie znalazło się wewnątrz w postaci oryginalnych koncepcji designerskich nawiązujących do natury.
„Licht House – Centrum Światła” to wyjątkowa przestrzeń zaprojektowana przez Kristinę Busko z Polski. Autorka oczarowana światłem pozwoliła mu zagrać pierwsze skrzypce w budynku utrzymanym w nowoczesnym stylu. Lich House to studyjny kompleks z przestrzeniami wystawienniczymi, który odpowiednio wyreżyserowanymi spektaklami świetlnymi ma ukazywać zmiany emocjonalne zachodzące u odbiorcy. W założeniu obiekt miałoby zostać wkomponowany w obszar Wyspy Szczytnickiej we Wrocławiu.
Na wyróżnienie zasłużyła również praca Bogdana Stoicescu z Rumuni. „Akkerman Fortress: A Reflection of Resilience” to projekt stworzony z myślą o położonym nad Dniestrem Akkermanem. To największa i najlepiej zachowana średniowieczna forteca na Ukrainie. Minimalistyczne wnętrza świątynne zostały wyłożone polerowanymi płytkami Tubądzin z kolekcji Onice Bianco i Boho, których estetyka i wzór przypominają wodę.
Jury wyróżniło też projekt-manifest, który stworzyła Oksana Szumelda z Ukrainy. „Lwowskie krematorium” ma zwrócić uwagę na sytuację społeczeństwa w kraju, w którym toczy się wojna. Projekt pełen jest symboliki. Kwadratowa bryła uosabia porządek i przemijalność – cztery pory roku, cztery etapy życia (dzieciństwo, młodość, dojrzałość, starość). Wewnątrz kwadratowego budynku wpisano okrąg, który ma uosabiać odwieczny porządek – słońce podróżujące po niebie, wieczność i nieskończoność. Jest to miejsce, w którym początek spotyka się z końcem.
Laureaci wszystkich etapów powalczą o nagrody Grand Prix, które zostaną wręczone podczas uroczystej gali.