KRAM Investment planuje dynamiczną ekspansję na rynku nieruchomości komercyjnych i ogłasza budowę trzech parków handlowych. Pierwszym będzie nowoczesny park handlowy w miejscowości Bratian położonej w pobliżu Nowego Miasta Lubawskiego (województwo warmińsko-mazurskie), którego budowa rozpocznie się w już w pierwszej połowie 2025 roku. Budowa kolejnych dwóch inwestycji ruszy w II połowie roku i będą zlokalizowane w województwie warmińsko-mazurskim i mazowieckim. Planowane inwestycje to parki handlowe typu convinience, a Grupa KRAM Investment w przyszłości chce budować również większe, ekologiczne obiekty handlowo-usługowo-rozrywkowe.
Retail Park Bratian powstanie w strategicznej lokalizacji, zaledwie 4 km od centrum Nowego Miasta Lubawskiego, w pobliżu drogi krajowej nr 15 (Olsztyn–Toruń). Inwestycja będzie sąsiadować z popularnymi sieciami handlowymi, takimi jak Biedronka i Dino, a na jej terenie znajdzie się m.in. restauracja McDonald’s, której budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku. Planowana powierzchnia Retail Park Bratian to 3950 m2 GLA, z opcją dalszej rozbudowy o kolejny etap 7000 m2 GLA.
Projekt jest już w większości skomercjalizowany, a Grupa posiada prawomocne pozwolenie na budowę. Podpisano także przedwstępną umowę notarialną na zakup działki. Dzięki dogodnej lokalizacji oraz rosnącemu zainteresowaniu formatem parków handlowych, inwestycja ma szansę stać się istotnym punktem handlowym w regionie.
– To pierwszy krok w kierunku realizacji naszej strategii, zakładającej dynamiczny rozwój w lokalizacjach o wysokim potencjale. Widzimy ogromne możliwości w mniejszych miastach, gdzie nowoczesne parki handlowe stanowią odpowiedź na potrzeby lokalnych społeczności – komentuje Andrzej Krauze, dyrektor ds. rozwoju biznesu KRAM Investment S.A.
Dwa kolejne parki handlowe są obecnie w fazie przygotowań, a ich budowa ma rozpocząć się w drugiej połowie roku.
Według raportu Cushman & Wakefield, w 2024 roku w Polsce oddano do użytku 530 tys. m² nowoczesnej powierzchni handlowej, co stanowi najlepszy wynik od 2015 roku. Obecnie w budowie znajduje się 375 tys. m² powierzchni handlowej, z czego 243 tys. m² zlokalizowane są w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców. Dodatkowo, od 2020 roku rośnie popularność parków handlowych, co może być odpowiedzią na zmieniające się preferencje klientów. W 2024 roku ten format dominował, a prognozy wskazują, że również w 2025 roku większość nowo powstających obiektów handlowych będzie miała formę parków handlowych.