Pracownikom warszawskiego biura KP trudniej włączyć się w program wolontariatu pracowniczego – część z nich pochodzi z innych miast, nie znają tutejszych organizacji ani osób potrzebujących pomocy. Aby im to ułatwić, Kompania Piwowarska postanowiła zaproponować konkretne projekty do realizacji, wybrane z oferty Centrum Wolontariatu. Ponadto na początku września w centrali firmy odbyła się niestandardowa akcja, która miała przybliżyć pracownikom ideę wolontariatu pracowniczego i zachęcić ich do pomocy.
Jak zmotywować Warszawę? Kreatywnie!
Na pierwszym etapie pracownicy otrzymali intrygujący upominek – różę jerychońską z przesłaniem „Podlej i zobacz, jak mały wysiłek może przynieść duże efekty”. Do wolontariatu przekonywały też wlepki i plakaty rozmieszczone w różnych punktach biura.
Kolejną fazą akcji była całodzienna aktywizacja pracowników przygotowana przez aktorów Teatru Klancyk, którzy za pomocą różnych środków, np. instalacji i spektakli, szerzyli idee wolontariatu i społecznego zaangażowania. Przy recepcji ustawiono ekspozycję prezentującą 13 lat wolontariatu w KP oraz stoiska dwóch zaproponowanych projektów – można było zgłosić się do jednego z nich albo nawet obu. W mailingu do pracowników do niesienia pomocy zachęcał sam prezes firmy Rob Priday.
Dzięki akcji udało się skompletować dwie ekipy wolontariuszy, które wsparły Zespół Ognisk Wychowawczych im. Kazimierza Lisickiego „Dziadka” – Ognisko „Muranów” oraz Stowarzyszenie na rzecz kultury młodzieżowej AKTYWACJA – Club Zioma Janka we Włochach.
W ramach funkcjonującego od dziesięciu lat programu Wolontariat Pracowniczy współpracujemy z polskimi firmami, pomagając im wdrażać i rozwijać działania angażujące pracowników w wolontariat –mówi Marta Walkowska-Lipko z warszawskiego Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu. – Nasza współpraca z Kompanią Piwowarską to przykład łączenia przez nas dwóch światów: wolontariuszy i organizacji, które potrzebują wsparcia. Takie spotkania nie tylko sprawiają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, ale również rozwijają, integrują i dają niesamowity zastrzyk energii.
Malowanie i warsztaty decoupage w Ognisku „Muranów”
Ognisko „Muranów” to jedna z dziesięciu placówek, które wchodzą w skład Zespołu Ognisk Wychowawczych im. Kazimierza Lisickiego „Dziadka”. Miejsce to już od 50 lat otacza opieką dzieci i młodzież z okolicy – obecnie ma 30 wychowanków w wieku od lat 6 do usamodzielnienia się, przede wszystkim dzieci z trudną sytuacją szkolną. Podopieczni Ogniska „Muranów” nie tylko mogą liczyć na pomoc w nauce, ale także uczą się poszanowania dla podstawowych wartości: miłości i przyjaźni, pracy i twórczości, otwartości i tradycji.
15 września wolontariusze KP przy wsparciu pracowników ogniska przeprowadzili szybką modernizację siedziby placówki. Już wcześniej ekipa remontowa zdemontowała wysłużoną szafę w kuchni i pomalowała sufity. W sobotnie przedpołudnie, po krótkim spotkaniu organizacyjnym, uczestnicy akcji podzielili się na zespoły złożone z pracowników KP oraz pracowników lub wychowanków Ogniska. Jedna ekipa pomalowała jadalnię, druga świetlicę. Dodatkowo wolontariusze odnowili kuchnię i przedsionek oraz umyli okna. Przez cały czas można było wzmocnić się w „kawiarence”, oferującej napoje i domowe wypieki.
Wolontariat daje bardzo dużo osobistej frajdy, kiedy widzi się radość ludzi, którym pomagasz. Przy okazji poznałem wiele ciekawych osób z KP, dzięki którym udało się z sukcesem zakończyć projekt. Czuję niedosyt… i rozglądam się za kolejnym działaniem – śmieje się Szymon Grzechulski, młodszy manager ds. zarządzania marką w Kompanii Piwowarskiej. – Polecam wszystkim takie akcje, gdyż, cytując słowa Stanisława Soyki, „… życie nie po to, by bezczynnie trwać, i aby żyć, siebie samego trzeba dać”.
Na zakończenie tego dnia wolontariusze i kilka młodszych wychowanek placówki mieli okazję odkryć własne talenty plastyczne, wykonując ceramiczne podkładki i ozdobne szklaneczki podczas warsztatów decoupage. W podziękowaniu za pracę przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej otrzymali dyplomy i symboliczne ceramiczne serduszka, przygotowane przez dzieci z Ogniska „Stara Prochowania”.
Porządki i street art w Clubie Zioma Janka
Club Zioma Janka to młodzieżowy klub środowiskowy na warszawskich Włochach, prowadzony przez AKTYWACJĘ – stowarzyszenie kulturalnych pasjonatów i praktyków pracy z młodymi ludźmi. Tutaj dzieci i młodzież mogą spędzać wolny czas i twórczo rozwijać swoje zainteresowania. W ciągu roku szkolnego w klubie odbywają się zajęcia teatralne, taneczne (break dance, street dance), artystyczne (tworzenie muzyki hip hop oraz street art), nauka jazdy na monocyklu i konsultacje pedagoga.
W ostatni weekend września w Clubie Zioma Janka pojawiła się ekipa wolontariuszy KP. Dzień rozpoczął się od prezentacji wszystkich uczestników prac, bowiem przedstawiciele Kompanii Piwowarskiej mieli pracować ramię w ramię z pracownikami i podopiecznymi klubu. Dzięki połączonym wysiłkom udało się wykonać wszystko, co zaplanowano na tę pracowitą sobotę: wymieniono wykładziny, pomalowano ściany i kraty okienne oraz wysprzątano cały klub. Oprócz tego w jednej z sal zamontowano lustra do zajęć tanecznych, a na zewnątrz płyty OSB – powstanie na nich galeria streetartowa, której autorami będą dzieci i młodzież z placówki.
Uważam, że to dobry pomysł na efektywne spędzenie wolnego czasu, w moim przypadku wspólnie z synem. Można zrobić coś pożytecznego dla innych dzieci oraz współdziałać z innymi osobami o podobnej motywacji – ocenia akcję jej uczestnik Konrad Czebreszuk, dyrektor ds. logistyki w Kompanii Piwowarskiej. – Bezinteresowne robienie czegoś dla innych, czegoś, co dla nas jest proste i łatwe, a dla innych bywa trudne i nieosiągalne, i znaczy więcej – to wspaniałe uczucie, którego doświadczenie polecam każdemu.
Po ciężkiej pracy wszyscy zasiedli do wspólnego posiłku, a następnie odbył się pokaz taneczny w wykonaniu nie tylko dzieci, ale także instruktorów. W ramach warsztatów street artu pracownicy KP wycięli szablon Kompanii Wolontariuszy, który został umieszczony na nowo powstałej ścianie i tym samym zainaugurował wspomnianą galerię. Na zakończenie każdy wolontariusz otrzymał od klubu indywidualne, pomysłowe podziękowanie – wizerunek własnej twarzy ozdobionej zabawnymi okularami.
Wolontariat pracowniczy przede wszystkim pozwala pomóc innym osobom w potrzebie. Jednak w KP to także ważne narzędzie budowania zaangażowania pracowników – wyjaśnia Małgorzata Walędzińska-Półtorak, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. – Wspaniale było integrować się nie tylko z wolontariuszami z firmy, ale również z tymi, dla których tam byliśmy – czyli z dzieciakami i młodzieżą, podopiecznymi organizacji. To wielka dawka satysfakcji i olbrzymi potencjał energii na następne wolontaryjne inicjatywy!
Film zrealizowany podczas aktywacji oraz dwóch projektów wolontariackich w Warszawie można obejrzeć tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=QglVWHIj4Hw
Do redaktora:
Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 r. wyniosła 13,5 mln hektolitrów piwa.
SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 31,4 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5,6 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.
Dodatkowych informacji udzielają:
Wojciech Mrugalski
kierownik ds. komunikacji
ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań
tel. + 48 61 667 7667
tel. kom. + 48 601 91 11 44
fax + 48 61 667 7850
Małgorzata Walędzińska-Półtorak
SD Manager
ul. Mikołowska 5, 43-100 Tychy
tel. +48 32 32 78 415
tel. kom. +48 601 590 618
fax +48 32 32 78 418
www.kp.pl