w

Kompania Piwowarska – bycie liderem branży zobowiązuje do najwyższej jakości

Światowy Dzień Jakości (ang. World Quality Day), obchodzony w tym roku 8 listopada, to stosunkowo nowe święto. Zainicjowały je w 1989 r. trzy międzynarodowe organizacje do spraw jakości wywodzące się z Europy, Stanów Zjednoczonych i Japonii. Celem obchodów jest m.in. promowanie wiedzy na temat jakości, podkreślanie jej znaczenia i potrzeby nieustannej kontroli. Bycie liderem branży piwowarskiej w Polsce zobowiązuje do tego, by oferować konsumentom produkty najwyższej jakości. Dlatego Kompania Piwowarska postanowiła przypomnieć o swoich kompetencjach w tej dziedzinie.

Z najlepszych składników

Uwarzenie doskonałego piwa nie jest możliwe bez pierwszorzędnych składników: wody, słodu i chmielu. Woda wykorzystywana do produkcji złocistego trunku musi odpowiadać wysokim wymaganiom, co najmniej takim jak woda do picia, a na niektórych etapach – nawet wyższym. Kompania Piwowarska używa wody, która jest sterylna, wolna od obcych zapachów i smaków oraz pozbawiona tlenu. Nad jakością wody w KP czuwają laboratoria badające jej najważniejsze parametry. W każdym browarze zainstalowane są specjalne filtry i lampy UV, które monitorują skład wody i jej czystość mikrobiologiczną.

Kolejnym surowcem niezbędnym do produkcji piwa jest słód, czyli skiełkowane i wysuszone ziarno jęczmienia, które decyduje o barwie i pienistości chmielowego napoju. Browary KP nie dysponują własnymi słodowniami, lecz kupują gotowy towar – ale tylko od tych dostawców, których surowiec spełnia rygorystyczne wymagania firmy. Zanim słód trafi do warzelni, musi przejść wiele testów, za które odpowiada dział zarządzania jakością dostawcy w Pionie Technicznym.

I wreszcie chmiel, który nadaje piwu charakterystyczną goryczkę i aromat, ponadto z powodu właściwości antyseptycznych wpływa pozytywnie na jego trwałość. Kompania Piwowarska sukcesywnie zwiększa ilości chmielu nabywanego od polskich producentów. W ciągu kilku kolejnych lat ponad 90% całkowitego zapotrzebowania polskiej branży piwowarskiej będzie zaspokajane wyłącznie przez polski chmiel, który uważany jest za jeden z najlepszych na świecie – mówi Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej. – Oprócz tego do produkcji specyficznych marek piwa, których receptura wymaga stosowania ściśle określonych odmian chmielu, wykorzystywane będą niewielkie ilości surowca od zagranicznych plantatorów.

W zgodzie z normami

Produkcja piwa to proces czasochłonny i złożony, dlatego nawet znakomite surowce nie wystarczą, by zapewnić doskonałą jakość produktu. Równie ważna jest technologia i odpowiednie standardy, których spełnienie gwarantuje identyczne parametry każdej partii piwa. Dzięki temu nasze ulubione piwo zawsze będzie miało taki sam smak, aromat, barwę i stopień nagazowania – nieważne, czy sięgniemy po nie dzisiaj czy za rok, w Krakowie czy w Gdańsku. Właśnie to świadczy o wysokiej jakości i wyróżnia duże browary, które są w stanie zapewnić powtarzalność w produkcji piwa.

Kompania Piwowarska niezmienne parametry swoich piw zawdzięcza m.in. Systemowi Zarządzania Jakością QMS wg normy ISO 9001:2008 oraz Systemowi Zarządzania Bezpieczeństwem Żywności FSMS wg normy ISO 22000:2005, które wchodzą w skład Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ryzykiem (IRMS). Wspomniane systemy mają ogromne znaczenie dla końcowego produktu. Pierwszy z nich kojarzony jest głównie z kontrolą procesu produkcji i rozlewu oraz jakości piwa, wykonywaną przez laboratoria w browarach KP. Jednak w rzeczywistości jego celem jest ciągłe dążenie do doskonałości w każdym obszarze działalności. W ramach drugiego z systemów Kompania Piwowarska stosuje Dobrą Praktykę Wytwarzania (GMP), Dobrą Praktykę Higieniczną (GHP) i Dobrą Praktykę Dystrybucji (GDP).

Pod stałą kontrolą

Każdy browar Kompanii Piwowarskiej dysponuje laboratorium produkcji, rozlewu i sensorycznym. Bada się w nich m.in. zawartość alkoholu, ekstraktu i dwutlenku węgla w piwie, ponadto barwę napoju, jego klarowność i lepkość, jednostki goryczy i trwałość piany. W laboratorium produkcji poddaje się analizie sam proces, półprodukt i produkt. Badanie produktu gotowego – zarówno piwa, jak i jego opakowania – odbywa się w laboratorium rozlewu.

Laboratorium sensoryczne jako jedyne nie bazuje na skomplikowanej aparaturze – polega bowiem na zmyśle wzroku, smaku, a przede wszystkim węchu wyszkolonych sensoryków – mówi Maja Drab, specjalistka ds. sensoryki w browarze w Poznaniu. – Codziennie w ramach panelu degustacyjnego wąchamy, smakujemy i oceniamy piwo, dostarczając cennych informacji o jego jakości.

Eksperci z Kompanii Piwowarskiej są wysoko cenieni za swoje umiejętności. Wystarczy wspomnieć, że Joanna Wasilewska, specjalistka ds. sensoryki w browarze w Białymstoku, dwa razy pod rząd (2008 i 2009 r.) zwyciężyła w konkursie Degustator Roku, organizowanym przez SABMiller dla browarów wchodzących w skład Grupy.

Na koniec warto podkreślić, że jakość piwa kupowanego w sklepie lub zamawianego w lokalu gastronomicznym zależy nie tylko od tego, w jaki sposób zostało ono wyprodukowane, ale także od warunków magazynowania, transportu, a nawet umiejętności barmana serwującego chmielowy napój. Kompania Piwowarska pragnie oferować konsumentom produkt najwyższej jakości, dlatego troszczy się o wszystkie etapy „życia” piwa.

Więcej informacji na temat standardów w procesie produkcji piwa marek KP można znaleźć w najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej: http://www.kp.pl/documents/article/SD_raport%20KP_2012.pdf

Do redaktora:

Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce

Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 r. wyniosła 13,5 mln hektolitrów piwa.

SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa

Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 31,4 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5,6 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.

Dodatkowych informacji udzielają:

Wojciech Mrugalski

kierownik ds. komunikacji

Kompania Piwowarska SA

ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań

tel. + 48 61 667 7667

tel. kom. + 48 601 91 11 44

fax + 48 61 667 7850

[email protected]

www.kp.pl

Klaudyna Polanowska-Skrzypek

specjalista ds. public relations

Kompania Piwowarska

ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań

tel. + 48 61 667 7473

tel. kom. + 48 695 592 926

fax + 48 61 667 7850

[email protected]

www.kp.pl

„Histerie miłosne”- komedia lekko obyczajowa

Patriotyczne pieśni w ZSS STO W Białymstoku