O terapeutycznym działaniu muzyki nie trzeba nikogo przekonywać – już od najdawniejszych, plemiennych czasów stosowano śpiew i grę na instrumentach podczas rytuałów leczniczych. Terapia za pomocą dźwięków bardzo dobrze sprawdza się zwłaszcza w pracy z dziećmi. Wspomaga ona zarówno fizyczny, jak i emocjonalny rozwój najmłodszych. Dodatkowo wspiera rozwój mowy oraz kształtuje postawy społeczne. Podstawowe elementy muzyki: melodia, rytm oraz harmonia pobudzają określone funkcje psychofizyczne.
– Szukając możliwości wsparcia finansowego naszej placówki, trafiliśmy do Fundacji Rosa – mówi Elżbieta Szala, dyrektor Terapeutycznej Szkoły Podstawowej. – Współpraca okazała się wspaniała. Szybko i profesjonalnie zrealizowaliśmy nasz projekt, dzięki któremu prowadzona przez nas muzykoterapia będzie jeszcze bardziej efektywna – dodaje.
W nowej sali znaleźć można m.in. różnego rodzaju bębenki, gitary, grzechotki, marakasy, tamburyna, bongosy, pianino elektroniczne, kokiriko, agogo czy też tzw. paszczę smoka. Oprócz tego zakupiono również wieżę stereo z DVD, radiomagnetofon oraz sprzęt multimedialny (w tym dwa telewizory, projektor i ekran).
Dzieci podczas zajęć muzykoterapii uczą się zachowań oraz współpracy w grupie, rozwijają słuch muzyczny, poczucie rytmu. Poprawia się ich koncentracja oraz wyobraźnia. Terapia ta doskonali również motorykę, redukuje lęk, niepokój, zwiększa poczucie bezpieczeństwa, wpływa na samoocenę oraz wzmacnia w najmłodszych wiarę we własne siły i możliwości. Podczas tego typu zajęć dzieci słuchają muzyki, śpiewają, wykorzystują elementy dźwiękonaśladowcze. Grają też na instrumentach muzycznych, ćwiczą mowę, słuch, poczucie rytmu, tańczą, relaksują się, biorą udział w zabawach muzyczno-ruchowych, improwizacjach wokalnych, instrumentalnych oraz ruchowych.
– Od ponad roku intensywnie realizujemy jeden z naszych głównych programów, w ramach którego finansujemy powstawanie pokoi terapeutycznych wyposażonych w najlepszej jakości sprzęt – mówi Bohdan Pecuszok, prezes Fundacji Rosa. – Po zapoznaniu się z sytuacją wrocławskiej placówki oraz jej osiągnięciami zdecydowaliśmy się sfinansować projekt przedstawiony przez dyrekcję. Jesteśmy przekonani, że dzięki nowej sali terapia będzie jeszcze bardziej skuteczna – dodaje.
Terapeutyczna Szkoła Podstawowa nr 119 przy ulicy Bytomskiej 7 to placówka z 18-letnią tradycją. Uczęszczają do niej dzieci z dysfunkcjami w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Oferta edukacyjna obejmuje przede wszystkim fachową terapię pedagogiczną. W szkole odbywają się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, multimedialne, biofeedback, socjoterapia, biblioterapia, lekcje muzealne, warsztaty dla rodziców oraz wiele innych aktywności mających na celu usprawnienie rozwoju najmłodszych.
Już po raz 17 Fundacja Rosa wspiera powstanie profesjonalnego pokoju terapeutycznego. Sale sfinansowane przez Fundację działają m.in. w Legnicy, Zielonej Górze, Krakowie, Słupsku, Wałbrzychu, Bolesławcu, Sosnowcu oraz Przemyślu. Pracownicy Fundacji wciąż pracują nad kolejnymi salami.
Uroczyste otwarcie gabinetu muzykoterapii obędzie się w czwartek, 10 maja o godzinie 9.00 w Terapeutycznej Szkole Podstawowej nr 119, przy ulicy Bytomskiej 7 we Wrocławiu.