Wśród rodziców panują sprzeczne opinie na temat właściwego wieku, w jakim ich dzieci powinny rozpoczynać naukę języków obcych. Ale lingwiści i psychologowie są zgodni – wczesne zetknięcie z większą ilością języków pozytywnie wpływa na rozwój intelektualny malucha. Zaniedbania powstałe na tym etapie są niemożliwe do nadrobienia w późniejszym wieku. Dorosły człowiek nigdy nie będzie posługiwał się językiem obcym jak native speaker w przeciwieństwie do dziecka, które przyswoi go sobie przed 8 rokiem życia.
– Rodzice często pytają nas, czy ich pociechy są już gotowe na naukę nowego języka. Tłumaczymy, że dziecko w pierwszych latach swojego życia wykazuje największą chłonność i zdolność do opanowania kilku języków jednocześnie. Ważne jest jednak, aby odbywało się to w swobodnej atmosferze i formie atrakcyjnej dla malucha. Metoda nauczania musi być dopasowana do wieku i zainteresowań młodej osoby, aby stanowić dla niej ciekawą przygodę, a nie żmudny obowiązek – mówi Monika Ferreira, Właściciel i Dyrektor Zarządzająca MAŁA LINGUA & LINGUA TEENS SPACE szkoły języków obcych dla dzieci i młodzieży. – W naszych szkołach realizujemy autorski program nauczania oparty o bajkowy motyw Rodziny Blabbersów z krainy Livendell, ponieważ dzieci najlepiej uczą się tego, czego doświadczają wszystkimi zmysłami. Pomocne jest również utrwalanie struktur językowych w domu, dlatego dla rodziców przygotowaliśmy system szkoleń My&My English Kid – dodaje Monika Ferreira.
Niestety, największy potencjał dziecka do przyswajania języków, jaki występuje do 6-8 roku życia, jest często niewykorzystywany. Większość dzieci rozpoczyna naukę dopiero w szkole, kiedy ich krtań jest już przystosowana do wytwarzania określonych dźwięków. Amerykańscy psychologowie są zdania, że człowiek w pierwszych 6 latach swojego życia rozwija 80% swojego potencjału intelektualnego!
Jest to związane z tzw. okresem sensytywnym i krytycznym w rozwoju człowieka. W trakcie pierwszego z nich, dziecko jest najwrażliwsze na rozwijanie określonych umiejętności. Etap ten kończy się wraz z zakończeniem dojrzewania, co nazywane jest okresem krytycznym. W praktyce oznacza to, że czas przyswajania języków w formie takiej jak native speaker kończy się z chwilą wejścia w dorosłość. Odkrył to w latach ’60 XX w. słynny językoznawca i psycholog Eric Lennenberg, a jego dorobek jest wciąż rozwijany.
Każdy maluch jest w stanie nauczyć się całego języka w przeciągu pierwszych lat swojego życia, jeśli będzie miało z nim odpowiednio długi i intensywny kontakt. Świetnym przykładem są dzieci pochodzące z rodzin dwujęzycznych czy krajów zróżnicowanych językowo, takich Belgia, Szwajcaria, Holandia czy Kanada. Udowadniają one, że poznanie kilku języków na wczesnym etapie życia nie powoduje tzw. „mieszania się” ich. Mali obywatele takich państw szybciej stają się świadomi istnienia języka jako takiego, co pomaga im w zrozumieniu wielokulturowości świata lepiej niż dzieciom, które znają tylko jeden język ojczysty.
Kinga Syrek
Szkoła Języków Obcych MAŁA LINGUA & LNGUA TEENS SPACE to ogólnopolska sieć szkół językowych dla dzieci i młodzieży. Mała Lingua opiera swój program nauczania o autorski bajkowy motyw Rodziny Blabbersów z Livendell, za który otrzymała Europejski Znak Innowacyjności. Firma udostępnia swoje koncepcje na zasadzie franczyzy ciągle rosnącej liczbie nowych placówek w całej Polsce.