w

Kalendarz kampanii „W ciąży nie piję alkoholu” edukuje cały rok

Kompania Piwowarska oraz Fundacja FASTRYGA w ubiegłym roku nawiązały współpracę, aby w ramach programu „W ciąży nie piję alkoholu” wspólnie edukować przyszłe matki na temat FAS, czyli Płodowego Zespołu Alkoholowego. Ostatnio akcja zyskała nowych partnerów – firmy Present-Service oraz Pelargos – które zapewniły dystrybucję kalendarza ściennego na 2013 rok, najnowszego wydawnictwa kampanii. Za pośrednictwem wspomnianych firm trafi on do ponad 3 tysięcy gabinetów ginekologicznych i szkół rodzenia w całej Polsce. Kalendarz odsyła do strony abcalkoholu.pl, z której m.in. można dowiedzieć się, jak alkohol działa na płód.

Wierzymy, że nasz kalendarz, wyeksponowany w miejscach odwiedzanych przez kobiety spodziewające się dziecka,  uświadomi im, jakie ryzyko wiąże się ze spożywaniem alkoholu w czasie ciąży oraz powoli zapobiec wielu przypadkom FAS u noworodków. W Polsce wiedza na ten temat wciąż jest niewystarczająca, dlatego zdecydowaliśmy się na realizację tej kampanii i przygotowanie materiałów informacyjnych. Jako lider branży piwowarskiej w Polsce czujemy się odpowiedzialni za edukację społeczeństwa w tym temacie – tłumaczy Katarzyna Radecka, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.

FAS wciąż groźny

Płodowy Zespół Alkoholowy (Fetal Alcohol Syndrome, FAS) to szereg anomalii rozwojowych i wad wrodzonych, widocznych u dzieci, których matki spożywały alkohol podczas ciąży. Te anomalie to między innymi zahamowanie wzrostu w okresie płodowym i noworodkowym, zniekształcenia twarzy oraz nieprawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego. W Polsce szacuje się skalę tego zjawiska na około 900 przypadków FAS u noworodków rocznie, zaś u dziesięciokrotnie większej liczby dzieci stwierdza się występowanie niektórych jego objawów.

Matki zwykle nie przyznają się do picia w czasie ciąży, a mała ilość alkoholu jest trudna do wykrycia w badaniach biochemicznych, dlatego dane podawane przez lekarzy mają charakter szacunkowy. Oprócz Płodowego Zespołu Alkoholowego spożywanie alkoholu w ciąży może spowodować inne komplikacje u płodu, takie jak wady serca i nerek, upośledzenie słuchu i wzroku, rozszczep wargi oraz inne nieprawidłowości w funkcjonowaniu mózgu oraz ośrodkowego układu nerwowego.

Odpowiedzialne partnerstwo

Przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej. Właśnie w ramach tego priorytetu firma prowadzi – obok innych akcji propagujących odpowiedzialne postawy w zakresie sprzedaży i spożywania alkoholu – kampanię „W ciąży nie piję alkoholu”, skierowaną do przyszłych mam. Już w czerwcu 2011 roku Kompania Piwowarska wprowadziła na materiałach promocyjnych swoich marek dobrowolny znak odpowiedzialnościowy z hasłem „W ciąży nie piję alkoholu”. Oznaczenie to jest stosowane na milionach materiałów eksponowanych w punktach sprzedaży, a także w prasie i  Internecie.

Fundacja FASTRYGA została powołana do życia w czerwcu 2009 r., a jej celem jest wspieranie osób, w szczególności dzieci i młodzieży, które w okresie rozwoju płodowego doznały zaburzeń rozwojowych spowodowanych nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu. Fundacja prowadzi działalność badawczą i naukową, dostosowuje do polskich warunków narzędzia przydatne we wczesnej diagnostyce FAS, rozwija i rozpowszechnia metody terapii oraz niesie pomoc socjalną osobom, które na skutek Płodowego Zespołu Alkoholowego nie są w stanie samodzielnie żyć i funkcjonować.

Priorytetowa edukacja

W wyniku współpracy Kompanii Piwowarskiej z Fundacją FASTRYGA została udostępniona aplikacja na Facebooku. Używając jej, można poznać skutki picia alkoholu przez kobiety w ciąży – do tej pory skorzystało z niej już prawie 18 tysięcy osób!

Efektem kampanii „W ciąży nie piję alkoholu” jest również wyprodukowanie ulotek oraz plakatów zawierających informacje o FAS i opinie lekarzy specjalistów, jak również obecność stoiska kampanii podczas Kongresu Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, który odbył się we wrześniu br. w Katowicach.

Funkcjonuje wiele mitów o dopuszczalnych dawkach alkoholu w ciąży. Tymczasem medycyna jak dotąd nie stwierdziła, jaka ilość alkoholu spożywanego w ciąży jest bezpieczna. Dlatego najlepiej założyć, że każda dawka może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu i w ogóle unikać konsumpcji alkoholu w tym okresie –  mówi Małgorzata Klecka, prezes Fundacji Fastryga. – Właśnie taką postawę chcemy promować, i to nie tyko wśród kobiet spodziewających się dziecka, ale także wśród ich mężów i partnerów, rodziny i przyjaciół. Niech oni również wiedzą, czym może grozić nieodpowiedzialne spożycie alkoholu podczas ciąży, i przypominają o tym przyszłym mamom.

O tym, jakie ryzyko stwarza picie alkoholu w ciąży, opowiada film: http://www.youtube.com/watch?v=EqRSNB-29pk

Do redaktora:

Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce

Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 r. wyniosła 13,5 mln hektolitrów piwa.

SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa

Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 31,4 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5,6 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.

Dodatkowych informacji udzielają:

Wojciech Mrugalski

kierownik ds. komunikacji

Kompania Piwowarska S.A.

ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań

tel. + 48 61 66 77 667

tel. kom. + 48 601 91 11 44

fax + 48 61 66 77 850

[email protected]

www.kp.pl

Katarzyna Radecka

kierownik ds. programów zrównoważonego rozwoju

Kompania Piwowarska S.A.

ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań

tel. +48 61 66 77 455

tel. kom. +48 601 599 223

fax +48 61 66 77 850

[email protected]

www.kp.pl

Ściany działowe – elementarz dobrego montażu

Zestaw koktajli sylwestrowo – karnawałowych Disaronno