Nazwa powinna pasować do firmy. Mając różne przykłady, jesteśmy w stanie powiedzieć, co najwyżej, która ładnie brzmi, a która nie. Jednak to nie znaczy, że odpowiednio wypełnia swoją funkcję.
Nazwa ma przede wszystkim identyfikować naszą firmę. Opisywać ją. Sprawić, że nie zostanie pomylona z żadną inną. Nazwa ma również być elementem komunikacji marketingowej. Ma uwodzić klienta, zachęcać go do wypróbowania jej produktów czy usług. Nazwa dla nowej firmy musi, więc być perswazyjna.
Nazwa dla nowej firmy – ograniczenia i wymogi projektowe
Aby właściwie wypełniała swoje funkcje, należy zadbać o następujące warunki.
Po pierwsze – rozpoznawalność. Nazwa dla nowej firmy musi być łatwa do wypowiedzenie i napisania. To, czy taka będzie, zależy od rynku, na którym działa firma. Wiadomo, jeśli przedsiębiorstwo eksportuje za granicę, to tamtejsi odbiorcy mogą mieć problemy z zapamiętaniem słowa, w którym są fonemy z języka polskiego. Tak samo w Polsce, zastosowanie obcojęzycznej nazwy może skutkować tym, że nie klienci będą mieli problem nawet z rozróżnieniem jej na półce sklepowej, bo nie będą wiedzieli, jak się ją pisze. Problemem mogą być także narodowe znaki diakrytyczne. Powodują nie tylko trudność w zapisie, ale i w odczytaniu nazwy.
Po drugie – atrakcyjność nazwy dla nowej firmy. Dość łatwo możemy stwierdzić, które nazwy są ładne, a które brzydkie. Estetyka brzmienia, czyli eufonia, wpływa na postrzeganie nazwy i firmy. Francuskie nazwy perfum są dobrze odbierane w Polsce, bo kojarzą się ze zmysłowością i elegancją. Z kolei Fabryka Specjalistycznej Armatury Kanalizacyjnej (lub jej skrót WSAK) nie jest zbyt przyjemna dla ucha. Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu różnych morfemów, skojarzeń, słów, nazwa może mieć nadany ładunek znaczeniowy, który sprawi, że będzie ona przekazywała pewien pozytywny komunikat do odbiorcy. Jako przykład można podać Emperię, firmę z rynku dystrybucji. W swojej nazwie ma zakodowane dwie ważne cechy – skalę działalności oraz wiarygodność. To ważny komunikat, zwłaszcza dla inwestorów giełdowych. Nazwa może mieć formę palindromu, czyli słowa, które można czytać od przodu, ale i od tyłu. Taka nazwa dla nowej firmy ma jeszcze jedną ważną cechę, łatwo jest z niej zaprojektować atrakcyjne, symetryczne logo. Przykładami palindromów opracowanych przez agencje namingową ANAGRAM są: ITAMATI, NORRON i DEEMEED.
Po trzecie – unikatowość. Na każdym rynku panują pewne konwencje. W branży transportowej są firmy z cząstką „trans” a w budowlanej „bud”. Aby się odróżnić, należy wystrzegać się tworzenia konstrukcji z ich użyciem. Nazwa dla nowej firmy, aby się wyróżniała, nie może z takich konwencji nazewniczych korzystać. Warto w ramach prac przygotowawczych do opracowania nazwy dla nowej firmy prześledzić nazwy firm konkurencyjnych, już na rynku działających.
Po czwarte – i co najważniejsze – bezpieczeństwo. Każda nazwa, jeśli chcemy budować sukces, powinna być bezpieczna. Nazwa dla nowej firmy musi być bezpieczna. To oznacza, że powinno się ją dać zarejestrować. O tym, czy jest rejestrowalna, decyduje urząd patentowy. Nazwa musi spełniać kilka przesłanek, przede wszystkim powinna się różnić od tych istniejących. Bez względu na to, jak doskonałą i dobrze brzmiącą nazwę przygotujemy, będzie bezużyteczna, jeśli nie będzie się dało jej zarejestrować. Projektując nazwę można przeprowadzić badania, jakie nazwy już istnieją. I chodzi zarówno o te identyczne, jak i o te podobne. W ramach bezpieczeństwa nazwy należy zadbać o odpowiednio wczesną rejestracje domeny internetowej. Polskie prawo nie pozwala także na działanie na rynku firm o identycznej nazwie. I choć mowa tu jest tylko o spółkach prawa handlowego, to ten element warto rozciągnąć na wszystkie nowe firmy, aby uniknąć problemów w przyszłości. Według szacunków ANAGRAM Naming, tylko, co czwarta nazwa spełnia wszystkie wymagania ochrony prawnej.
Aby połączyć wszystkie te wymagania, najlepiej zwrócić się z prośbą o pomoc do firmy, która zajmuje się namingiem. Specjaliści stworzą taką nazwę, która będzie nośnikiem komunikatu marketingowego i jednocześnie, zapewnią jej ochronę prawną. Domen z rozszerzeniem com jest na świecie ponad 100 milionów. Domen z rozszerzeniem pl „tylko” 2,3 milionów. Słownych znaków towarowych, jako znaki obowiązujące w całej Unii Europejskiej jest dużo ponad milion. Znaków zarejestrowanych w polskim Urzędzie patentowym kilkaset tysięcy. Dane te pokazują, że projekt nazwy dla nowej firmy nie jest sprawą prostą. A nazwana firma, działa pod taka marką z reguły wiele lat. Koszty zmiany są niewspółmiernie wyższe od zaprojektowania nowej, bezpiecznej i perswazyjnej nazwy dla nowej firmy.