– Co do jednego wszyscy się zgadzają – dla firmy najważniejsza jest działalność podstawowa i to niezależnie od tego, czy jest się instytucją finansową, siecią sklepów, czy warsztatem samochodowym – podkreśla Paweł Żurawski, Dyrektor Zarządzający w firmie eksperckiej Solpin. – Warto więc całą energię skoncentrować przede wszystkim na pierwszoplanowym biznesie, na dziedzinie, na której najlepiej się znamy. Należy zdywersyfikować ofertę, szukać innowacji, skupić się na regularnych kontaktach z klientami, nie bojąc się powierzyć pewnych dziedzin nam – ekspertom z zewnątrz – dodaje Żurawski.
Zyskowne rozwiązania
Już w latach dwudziestych XX wieku Henry Ford stwierdził, że jeśli jest coś czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej. Outsourcing polega właśnie na przekazaniu ekspertom zewnętrznym funkcji wykonawczych, realizowanych dotychczas przez komórki organizacyjne firmy. Rozwija się on bardzo dynamicznie i już dawno wyszedł poza wąskie ramy remontów, ochrony czy sprzątania. Wyodrębnienie i przekazanie funkcji marketingowych poza firmę funkcjonuje z sukcesem na świecie od wielu lat, od firm największych, po średnie, małe, a nawet mikroprzedsiębiorstwa.
Outsourcing działań marketingowych umożliwia dostęp do nowoczesnych technologii i know-how. – W obecnych czasach niezbędni są eksperci z różnych gałęzi marketingu. Efektywniejszym i tańszym rozwiązaniem jest możliwość skorzystania z ich wiedzy w momencie zapotrzebowania niż zatrudnianie na stałe w firmie. Niższe koszty, a co za tym idzie lepsze wyniki osiągane dzięki firmom zewnętrznym, wynikają z działalności na większą skalę oraz specjalizacji w danej dziedzinie. Dodatkowym atutem jest świeża, zewnętrzna perspektywa postrzegania spraw firmy – zaznacza Paweł Żurawski, Dyrektor Zarządzający Solpin.
Outsourcing – pierwsze kroki
Wydzielenie działań marketingowych nie musi być wcale trudne i budzić obaw. Konieczne jednak jest przestrzeganie przynajmniej podstawowych zasad. Należy precyzyjnie określić z jakiej dziedziny szukamy eksperta, jakie jest jego doświadczenie i kwalifikacje poświadczone odpowiednimi certyfikatami. Umowa powinna szczegółowo określać zakres działań, system wynagradzania oraz dyspozycyjność. Obie strony muszą poczuć, że kontakty nie są przypadkowe, ale długofalowe i że razem dążą do jednego, wspólnego celu. Zleceniobiorca powinien zacząć współpracę od dogłębnego zrozumienia biznesu klienta, strategii i jego sposobu działania. Należy wystrzegać się tych, którzy próbują jedynie wywierać nacisk na jak najszybsze podpisanie umowy sugerując, że pozostałe zagadnienia zostaną uregulowane w toku współpracy.
Warto przeprowadzić skrupulatny przegląd biznesu pod kątem istotności i wrażliwości procesów zachodzących w firmie. Umożliwia to podjęcie decyzji, co do wydzielenia i przekazania pewnych zagadnień ekspertom zewnętrznym, np. zarządzanie stroną www, przygotowanie materiałów reklamowych, czy współpraca z mediami. Taka strategia w dłuższej perspektywie na pewno okaże się opłacalna.