- Warto rozważnie zaplanować trasę, a dłuższe dystanse pokonywać w etapach, robiąc krótkie postoje,
- Przed wyruszeniem w drogę należy się przygotować: zabrać niezbędne dokumenty, sprawdzić stan oświetlenia, poziom płynów eksploatacyjnych oraz ciśnienie w oponach (zimowych!),
- Należy dbać, aby zbiornik paliwa był możliwe pełny, w przypadku konieczności postoju w zaspach lub gdy silny mróz unieruchomi nam pojazd może to mieć kluczowe znaczenie,
- Warto mieć linkę holowniczą i małą łopatkę oraz przewody rozruchowe do akumulatora, miotłę do śniegu, skrobaczkę, płyn do zamarzających zamków, zapalniczkę, latarkę,
- Dobrze zabrać termos z gorącą herbatą i coś do jedzenia, ciepłą odzież, koc itp. na wypadek konieczności oczekiwania na drodze lub by poratować innych kierowców (zaspy, awaria, kolizja),
- Do jazdy zmienić obuwie – płaska, twarda, ale niezbyt gruba podeszwa. Nie można prowadzić samochodu w butach na wysokim obcasie, ani w szerokim, grubym i twardym obuwiu, bo można przypadkowo nacisnąć pedał gazu i hamulca jednocześnie,
- Należy zdjąć grube ubranie krepujące ruchy czy duże czapki i kaptury ograniczające widoczność,
- Kierowca powinien być zawsze trzeźwy i wypoczęty. Gdy ogarnia nas senność natychmiast trzeba zatrzymać się w bezpiecznym miejscu, pogimnastykować – pobiegać na powietrzu. Jeśli to nie pomaga uciąć sobie drzemkę w samochodzie i kontynuować podróż za jakiś czas,
- Podczas podróży wszyscy pasażerowie powinni mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, a bagaże i luźne przedmioty powinny być zabezpieczone,
- Pamiętajmy, że obowiązkiem prawnym jest przewożenie dzieci w fotelikach od urodzenia do ukończenia 12. roku życia lub osiągnięcia 150 cm wzrostu,
- Zbiornik spryskiwacza napełnijmy niezamarzającym płynem, zadbajmy o sprawne wycieraczki, które nie „mażą” szyby i o zapas płynu w samochodzie,
- Kierowca musi mieć zawsze włączone światła, stosownie do warunków panujących na drodze – powinny być czyste i prawidłowo ustawione,
- Niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych należy regularnie sprawdzać światła – powinny być czyste i prawidłowo ustawione,
- Miejmy baczenie na drogę, gdy temperatura jest nieznacznie powyżej zera i jest wilgotno (mżawka, deszcz, mgła), bo jezdnia jest czarna, ale droga hamowania wydłuża się,
- O swoje bezpieczeństwo powinni także zadbać piesi i rowerzyści – nosząc lub montując urządzenia odblaskowe,
- Nie zapominajmy także, że zimą jezdnie mają prawo być śliskie, pomimo że są czarne, toteż należy zmienić styl jazdy na bardziej rozważny – jeździmy wolniej, a hamowanie zaczynamy znacznie wcześniej,
- W warunkach zimowych należy ruszać i hamować delikatnie, aby nie tracić przyczepności – nadmierne dodawanie gazu nie ma sensu, gdyż koła będą buksować,
Nie zapominajmy, że nawet najbezpieczniejsze auto nie zastąpi zdrowego rozsądku za kierownicą. Wszystkie elementy wspomagające – zimowe opony, ABS czy kontrola trakcji nie spowodują, że pojazd będzie zachowywał się jak na suchej nawierzchni – praw fizyki nie da się oszukać.