Integracja sensoryczna (z ang. ‘sensory integration’) to proces, dzięki któremu możliwa jest organizacja wrażeń zmysłowych docierających do mózgu człowieka. Odbierając informacje z receptorów wszystkich zmysłów (dotyk, układ przedsionkowy odbierający ruch, czucie ciała, węch, smak, wzrok, słuch), układ nerwowy konstruuje je i interpretuje w celu wykorzystania ich w efektywnym działaniu. Jeśli integracja bodźców zmysłowych zostaje zaburzona, mogą pojawiać się różnego rodzaju dysfunkcje w rozwoju poznawczym i motorycznym dziecka oraz w jego zachowaniu. Mają one wpływ na umiejętności czytania, pisania, poczucie równowagi czy koordynację ruchową. Mogą powodować brak koncentracji, impulsywność, nadpobudliwość psychoruchową, niską samoocenę. W momencie zdiagnozowania u dziecka zaburzeń procesów integracji sensorycznej zalecana jest terapia, która odbywa się w specjalnie przygotowanych, odpowiednio wyposażonych salach. Celem terapii jest dostarczenie dziecku, poprzez odpowiednio dobrane przez terapeutę ćwiczenia, kontrolowanej ilości bodźców zmysłowych.
W skład Zespołu Szkół nr 21 we Wrocławiu wchodzą Szkoła Podstawowa Specjalna nr 116 oraz Gimnazjum Specjalne nr 52 dla Uczniów z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, a także Szkoła Podstawowa nr 75 z Oddziałami Integracyjnymi. Jest to więc placówka wspierająca zarówno rehabilitację dzieci z deficytami rozwojowymi, jak i prowadząca wspólną edukację uczniów, ucząca najmłodszych przełamywania barier niepełnosprawności i umiejętności życia w społeczeństwie. Dzięki wsparciu Fundacji Rosa, która sfinansowała zakup nowoczesnego, specjalistycznego wyposażenia sali do integracji sensorycznej, możliwe będzie wieloprofilowe usprawnianie uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym. – Wrocławski Zespół Szkół nr 21 jest ważną placówką, dbającą o rozwój i rehabilitację najmłodszych. Po tym, jak przedstawiciele szkoły skontaktowali się z nami, zapoznaliśmy się z potrzebami i zdecydowaliśmy o zakwalifikowaniu poradni do udziału w projekcie „Doświadczanie Świata” – mówi Bohdan Pecuszok, prezes Fundacji Rosa. – Od 2011 roku udało nam się zrealizować już ponad 30 sal terapeutycznych na terenie całego kraju. Niedługo ruszamy z kolejną edycją programu.
Fundacja Rosa wyposażyła placówkę w niezbędny sprzęt umożliwiający profesjonalną terapię sensoryczną. W sali znajdują się m.in.: podwieszane platformy i poręcze, deskorolka, bungee, deska rotacyjna czy deska rezonansowa ze wzmacniaczem i głośnikami, podwójny trapez drążkowy, hamak, huśtawka terapeutyczna, materac wibracyjny, ścieżka sensoryczna do różnicowania faktury materiałów oraz hipo-trainer, czyli urządzenie imitujące jazdę konną. Dzięki nim możliwa będzie terapia blisko 40 podopiecznych
– Odpowiednia rehabilitacja, zwłaszcza terapia sensoryczna, pełni istotną rolę w rozwoju naszych uczniów – mówi Maria Kostołowska, dyrektorka Zespołu Szkół nr 21. – Cieszymy się, że Fundacja Rosa dostrzegła nasze potrzeby i sfinansowała zakup sprzętu. Bez tej pomocy prowadzenie tej nowoczesnej terapii nie byłoby możliwe.
Uroczystość otwarcia sali do integracji sensorycznej odbędzie się w piątek 7 grudnia o godz. 10.00 w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu (ul. Piotra Ignuta 28).