w , ,

ILS kat. II na obydwu drogach startowych Lotniska Chopina

ILS (Instrument Landing System) jest systemem wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Ma za zadanie prowadzić statek powietrzny z  nakazanym kursem lądowania po ścieżce podejścia. Umożliwia to wykonywanie operacji lądowania np. przy niskiej podstawie chmur, albo w warunkach zamglenia.

ILS występuje w trzech klasach, które m.in. wpływają na kategorię lotniska:
1.    kategoria I – urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 60 m  (200 stóp) nad płaszczyzną drogi startowej przy widzialności (RVR – runway visual range) 800 m (2400 stóp). Jeżeli pas jest wyposażony w światła  linii centralnej i krawędziowe, to konieczny RVR może być obniżony do 600 m (1800 stóp).
2.    kategoria II – urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 30 m  nad płaszczyzną drogi startowej przy RVR 400 m (1200 stóp),
3.    kategoria III – urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do punktu  przyziemienia i dalej wzdłuż drogi startowej, ma trzy podkategorie: a )    IIIa – przy RVR 200 m (700 stóp),
b)    IIIb – przy RVR 50 m (150 stóp),
c)    IIIc – przy RVR równym zero.
Zasięg (pokrycie) ILS dla odbioru kierunku lądowania wynosi 30 NM (mil morskich)

System składa się z dwóch zespołów urządzeń:
 – Nadajnik kierunku : Localizer (LLZ);
 – Nadajnik ścieżki schodzenia : Glide Path (GP) ;
Dodatkowo zestaw ILS jest uzupełniony o radiolatarnię DME do pomiaru odległości.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej eksploatuje na Lotnisku Chopina dwa takie systemy, zainstalowane na obydwu drogach startowych. PAŻP kupił je od EMTE  SISTEMAS,  S.A.U., w drodze przetargu nieograniczonego, za łączną kwotę 4.755 mln PLN. Na progu RWY11 nowe urządzenie funkcjonuje już od ub. roku, a na progu  RWY33 wymienione zostanie w czasie przyszłorocznego remontu drogi startowej.

Obecnie obydwa systemy ILS pracują w kategorii II umożliwiając lądowania w warunkach ograniczonej widzialności zarówno od wschodu (główny kierunek podejścia), jak i od zachodu (pomocniczy kierunek podejścia). Na rok 2014 planowane jest podniesienie kategorii systemu na progu RWY33 (od wschodu) do poziomu kategorii III.
 

Avatar photo

Napisane przez Przemyslaw Przybylski

Zestaw koktajli sylwestrowo – karnawałowych Disaronno

Bezpłatne leki dla żołnierzy górników