Historia warzenia piwa w Polsce jest dłuższa niż samo państwo polskie. O tym, jak ważną rolę odgrywało ono w diecie naszych przodków, świadczy samo pochodzenie słowa piwo – pierwotnie w naszym języku oznaczało ono po prostu napój, coś, co się pije. Chlubne tradycje polskiego piwowarstwa są dzisiaj z powodzeniem kontynuowane, dlatego przedstawiciele tej szlachetnej profesji w pełni zasługują na swoje święto.
W Kompanii Piwowarskiej każdy pracownik jest piwoznawcą – niezależnie od tego, czy zajmuje się warzeniem chmielowego napoju, czy rozwozi go po Polsce albo pracuje w biurze, musi znać tajniki złotego trunku. W lutym br. blisko 3 200 pracowników zostało objętych wewnętrznym programem „Ambasadorzy Piwa”, którego celem jest szerzenie wiedzy o produkcji, jakości i sprzedaży piwa oraz świecie marek z portfela KP. Podjęte działania pozwalają pracownikom firmy lepiej poznać kulturę piwa i rozbudzić w sobie pasję do piwnej kategorii i produktów firmy.
Polacy chętnie sięgają po piwo, ale tak naprawdę niewiele osób może się pochwalić szeroką znajomością jego historii i kultury. Chcemy przybliżyć naszym pracownikom tę tematykę, tak aby każdy z nich mógł stać się ekspertem i ambasadorem złocistego trunku – powiedziała Karolina Gierszewska, manager ds. rozwoju umiejętności w Kompanii Piwowarskiej, odpowiedzialna za program „Ambasadorzy Piwa”.
„Ambasadorzy Piwa” z Kompanii Piwowarskiej
Program „Ambasadorzy Piwa” ma charakter długofalowy i jest nastawiony na stałe poszerzanie wiedzy o kulturze piwa i krzewienie pasji w tej dziedzinie. W pierwszej kolejności przeprowadzono profesjonalne warsztaty dla pracowników, obejmujące m.in. zagadnienia rytuałów serwowania, sztuki mówienia o piwie, technik degustacji i historii piwa, jak również kluczowe informacje o markach KP. Na zakończenie warsztatów uczestnicy otrzymali zestawy pokali do piwa Tyskie lub LECH, które umożliwią im delektowanie się smakiem ulubionego piwa serwowanego we właściwy sposób.
Aby można było w pełni docenić walory piwa, musi być ono podane zgodnie ze sztuką serwowania złotego trunku. Ważna jest temperatura napoju i sposób nalewania, który pozwala uzyskać odpowiednią pianę. Piwo dodatkowo zyskuje na pijalności, jeśli jest serwowane w szklankach o właściwym kształcie – mówi Maja Drab, specjalista ds. sensoryki w Kompanii Piwowarskiej. – Piwo to napój o długiej tradycji, dlatego wymaga szacunku i należytej oprawy.
W intranecie Kompanii Piwowarskiej powstała dedykowana zakładka, poświęcona kulturze i historii piwa, która zapewnia pracownikom stały dostęp do informacji. Specjalnie dla managerów zostanie opracowany odrębny minisite, wzbogacony o ciekawostki dotyczące kategorii oraz informacje z zakresu m.in. uprawy chmielu, produkcji kategorii związanych z piwem (np. puszek czy butelek) i procesów produkcyjnych, udostępnione w formie krótkich filmów. Ponadto wszystkie spotkania działowe będą okazją do przeprowadzania 10-minutowych szkoleń z zakresu kultury piwa. Dodatkowo wyjazdy integracyjne dla pracowników mają być powiązane z poznawaniem kultury piwa – w planach jest m.in. zwiedzanie plantacji chmielu i słodowni czy warzenie piwa. Pracownicy niezwiązani ze sprzedażą piwa zostaną zaangażowani w akcje marketingowe i kanałowe przeprowadzane w całej Polsce. Takie działania z udziałem ponad 350 przedstawicieli Kompanii Piwowarskiej miały już miejsce przy okazji promocji Żubra Ciemnozłotego. Już niebawem pracownicy KP będą mieli szansę wesprzeć wprowadzenie do sklepów i lokali gastronomicznych nowej kategorii piwa w ramach dobrze znanej marki LECH – na półkach i w lodówkach pojawi się wyjątkowe połączenie piwa i lemoniady LECH Shandy.
Wiedza o piwie jak przepisy BHP
Dzięki programowi wszyscy pracownicy Kompanii Piwowarskiej staną się ekspertami i ambasadorami piwa. Zdobyta wiedza pozwoli im troszczyć się o jakość produktów firmy na rynku i ułatwi rozpoznanie nieprawidłowego przedstawiania i serwowania piwa konsumentom w sklepach i punktach gastronomicznych. Kompania Piwowarska uruchomiła specjalną infolinię dla pracowników, z a pośrednictwem której mogą zgłaszać obserwacje i spostrzeżenia z rynku.
Dążymy do tego, aby wiedza z zakresu kultury piwa była dla pracowników obowiązkowa, tak jak przepisy BHP, dlatego co jakiś czas będą musieli potwierdzić znajomość tych zagadnień. Nie będzie to trudne, jeśli informacje będą często powtarzane i przypominane – w tym celu uruchomiliśmy bardzo sprytny mechanizm. Każdy pracownik musi odpowiedzieć na pytanie, które raz dziennie pojawia się na jego komputerze – i dopiero udzielenie prawidłowej odpowiedzi umożliwia pełne korzystanie z komputera – wyjaśnia Karolina Gierszewska.
Dzięki przeprowadzonym szkoleniom wewnętrznym pracownicy Kompanii Piwowarskiej potrafią odpowiedzieć m.in. na pytania:
- Ile chmielu potrzeba do uwarzenia jednej szklanki piwa?
- Około 20 gramów
- Około jednej szyszki
- Około ¼ szklanki
- Degustując piwo należy:
- Przepłukać je po powierzchni języka i wypluć
- Tylko powąchać
- Powąchać, rozprowadzić po powierzchni języka i przełknąć
- Piwo w okresie fermentacji nazywane jest piwem:
- dojrzewającym
- podpiwkiem
- zielonym
- Cztery podstawowe surowce do produkcji piwa w KP to:
- Słód jęczmienny, woda, chmiel, drożdże
- Jęczmień, chmiel, woda, alkohol
- Ziemniaki, jęczmień, chmiel, woda
Osoby zainteresowane poznaniem prawidłowych odpowiedzi odsyłamy na koniec tekstu.
Do redaktora:
Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 r. wyniosła 14,1 mln hektolitrów piwa.
SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2011 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 28,3 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5 mld USD. SABMiller plc jest notowany
na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.
Dodatkowych informacji udziela:
Wojciech Mrugalski
kierownik ds. komunikacji
Kompania Piwowarska SA
ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań
tel. + 48 61 667 76 67
tel. kom. + 48 601 91 11 44
fax + 48 61 667 78 50
Odpowiedzi do testu: 1b, 2c, 3c, 4a