Materiały edukacyjne u lekarza
Dzięki akcji „W ciąży nie piję alkoholu”, prowadzonej wspólnie przez Kompanię Piwowarską i Fundację FASTRYGA, każdy może pomóc przeciwdziałać występowaniu Płodowego Zespołu Alkoholowego (FAS), promując wiedzę na temat konsekwencji spożywania alkoholu w czasie ciąży. Organizatorzy kampanii przygotowali materiały edukacyjne dla mam, zawierające informacje o FAS i opinie lekarzy specjalistów. Ulotki i plakaty były udostępniane uczestnikom XXXI Kongresu Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, organizowanego w dniach 19-22 września br. w Katowicach. Lekarze, którzy odwiedzili stoisko kampanii mogli spotkać się z pracownikami Fundacji FASTRYGA i zamówić materiały edukacyjne dla swoich pacjentek. Informacje o FAS będą dostępne w wybranych gabinetach i oddziałach ginekologicznych w całym kraju.
Jesteśmy liderem branży piwowarskiej w Polsce, dlatego czujemy się szczególnie zobowiązani do propagowania odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Liczymy na to, że poprzez gabinety ginekologiczne, w których znajdą się nasze materiały, trafimy do wielu kobiet. Ważne jest, by szeroko edukować na temat FAS, bo temu zjawisku można całkowicie zapobiegać – po prostu nie pijąc alkoholu w czasie ciąży – mówi Katarzyna Radecka, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej. Organizatorzy kampanii „W ciąży nie piję alkoholu” zachęcają wszystkich zainteresowanych otrzymaniem materiałów edukacyjnych do kontaktu z Fundacją FASTRYGA. Ulotki i plakaty można bezpłatnie zamówić na stronie www.fas.edu.pl lub pod numerem telefonu 792 181 597 oraz 508 552 211.
Czy wiesz, czym jest FAS?
Eksperci Fundacji FASTRYGA zwracają uwagę, że świadomość występowania FAS jest wciąż bardzo niska. Lekarze często walczą z popularnymi mitami o dopuszczalnych dawkach alkoholu w ciąży, dementując błędne przekonania pacjentek. Medycyna nie stwierdziła, jaka ilość alkoholu spożywanego w ciąży jest bezpieczna, dlatego najlepiej założyć, że każda dawka może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu. Każdy może przyłączyć się do kampanii, zdobywając rzetelną wiedzę na temat FAS. Szczegółowe informacje o zagrożeniach związanych z piciem alkoholu w ciąży można uzyskać oglądając film dostępny na stronie http://www.talkingalcohol.com/polski/index.asp?pageid=129
Aplikacja „W ciąży nie piję alkoholu”
Do akcji można także włączyć się korzystając ze specjalnej aplikacji na Facebooku, dostępnej na stronie:https://apps.facebook.com/abc-alkoholu/?fb_source=bookmark_apps&ref=bookmarks&count=0&fb_bmpos=4_0. Organizatorzy kampanii zachęcają do obejrzenia trzech krótkich filmików, które informują o wpływie alkoholu na rozwój ciąży i wskazują, co powinna zrobić kobieta w ciąży, jeśli wypiła alkohol. Za każde przesłanie aplikacji znajomym Kompania Piwowarska przekazuje 1 zł na konto Fundacji FASTRYGA, wspierając modernizację placówek Fundacji. Dzięki zaangażowaniu internautów zebrano już ponad 8 000 złotych, szerząc wiedzę o FAS.
10 Priorytetów Kompanii Piwowarskiej
Kompania Piwowarska jako jeden z 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju przyjęła przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, w tym edukację kobiet, by w czasie ciąży nie sięgały po alkohol, czego przejawem jest kampania realizowana wspólnie z Fundacją FASTRYGA. W czerwcu 2011 roku Kompania Piwowarska wprowadziła na materiałach promocyjnych swoich marek dobrowolny znak odpowiedzialnościowy z hasłem „W ciąży nie piję alkoholu”. Oznaczenie to jest stosowane na milionach materiałów eksponowanych w punktach sprzedaży, takich jak np. plakaty, podkładki do piwa, standy promocyjne, a także w prasie i Internecie.
O Fundacji FASTRYGA
Fundacja FASTRYGA została powołana do życia w czerwcu 2009 r., a jej celem jest wspieranie osób, w szczególności dzieci i młodzieży, które w okresie rozwoju płodowego doznały zaburzeń rozwojowych spowodowanych nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu, narkotyków i innych substancji szkodliwych dla rozwoju płodu. Prowadzimy działalność badawczą i naukową, dostosowujemy do polskich warunków narzędzia przydatne we wczesnej diagnostyce FAS, rozwijamy i rozpowszechniamy metody terapii, niesiemy pomoc socjalną tym osobom, które na skutek FAS nie są w stanie samodzielnie żyć i funkcjonować – mówi Małgorzata Klecka, Prezes Fundacji FASTRYGA, specjalista diagnostyki i terapii FASD.
O FAS
FAS, czyli Płodowy Zespół Alkoholowy, to szereg anomalii genetycznych i wad wrodzonych, widocznych
u dzieci, których matki są uzależnione od alkoholu lub go nadużywają. Te anomalie to między innymi zahamowanie wzrostu w okresie płodowym i noworodkowym, zniekształcenia twarzy oraz nieprawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego. W Polsce rocznie u ok. 900 noworodków diagnozuje się FAS, zaś u dziesięciokrotnie większej liczby dzieci stwierdza się występowanie niektórych jego objawów. Matki zwykle nie przyznają się do picia w czasie ciąży, a mała ilość alkoholu jest trudna do wykrycia w badaniach biochemicznych, dlatego dane podawane przez lekarzy mają charakter szacunkowy.
Do redaktora:
Kompania Piwowarska – Lider branży piwowarskiej w Polsce
Kompania Piwowarska jest największym przedsiębiorstwem piwowarskim w Polsce. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesne technologie i rygorystyczne przestrzeganie zasad produkcji na światowym poziomie gwarantują najwyższą jakość naszych produktów. Do portfela marek KP należą najpopularniejsze polskie piwa – m.in. Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Redd's, a także międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Grolsch oraz Peroni Nastro Azzurro. Kompania Piwowarska (utworzona w 1999 roku) posiada trzy browary (w Tychach, Poznaniu i Białymstoku) oraz oddziały handlowe na terenie całego kraju. Kompania Piwowarska prowadzi także działalność społeczną oraz programy edukacyjne popularyzujące odpowiedzialność i umiar w konsumowaniu alkoholu. Wielkość sprzedaży osiągniętej przez KP w roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 r. wyniosła 13,5 mln hektolitrów piwa.
SABMiller – jeden z największych na świecie producentów piwa
Kompania Piwowarska jest częścią jednego z największych na świecie producentów piwa – SABMiller plc. Grupa produkuje lub dystrybuuje piwo na sześciu kontynentach, a jej ogólnoświatowy portfel obejmuje międzynarodowe piwa premium, takie jak Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro czy Pilsner Urquell oraz czołowe marki lokalne, takie jak Aquila, Castle, Miller Lite, Snow czy Tyskie. SABMiller jest jedną z największych na świecie (poza USA) firm rozlewających produkty Coca-Coli. W roku finansowym zakończonym 31 marca 2012 SABMiller osiągnął przychody w wysokości 31,4 mld USD oraz wypracował zysk brutto (EBITA) w wysokości 5,6 mld USD. SABMiller plc jest notowany na giełdach papierów wartościowych w Londynie i Johannesburgu.
Dodatkowych informacji udzielają:
Wojciech Mrugalski
kierownik ds. komunikacji
ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań
tel. + 48 61 667 7667
tel. kom. + 48 601 91 11 44
fax + 48 61 667 7850
Katarzyna Radecka
kierownik ds. programów zrównoważonego rozwoju
Kompania Piwowarska
ul. Szwajcarska 11, 61-285 Poznań
tel. +48 61 66 77 455
tel. kom. +48 601 599 223
fax +48 61 66 77 850
www.kp.pl