Ideą akcji jest ożywienie starówki i zintegrowanie społeczności lokalnej, w tym przede wszystkim przedsiębiorców prowadzących tu działalność gospodarczą. Obniżenie cen ma przyciągnąć na toruńską starówkę nie tylko turystów, ale także zachęcić mieszkańców do wyjścia z domu i skorzystania z atrakcji, jakie na ten szczególny weekend przygotowano. Obniżki zaplanowano, jak w roku ubiegłym, na koniec września. Dzięki temu przedłużony zostanie kończący się zazwyczaj wraz z połową września sezon turystyczny.
Organizatorem akcji jest Radio Plus Toruń wraz z Urzędem Miasta Torunia. Z ramienia urzędu koordynatorem jest Biuro Toruńskiego Centrum Miasta. Do udziału w przedsięwzięciu zostały zaproszone hotele, restauracje, kawiarnie, kluby, instytucje kulturalne oraz sportowe, które w weekend 21 a 23 września obniżą ceny poszczególnych produktów i usług o 50%. Oferty nie muszą obejmować całego asortymentu. Istnieje możliwość stworzenia odrębnego menu czy oferty. Warunkiem jest jednak obniżenie cen o połowę.
Akcja "Toruń za pół ceny" będzie promowana nie tylko na terenie Torunia. Tak jak w roku ubiegłym, do akcji włączyli się również nasi toruńscy halabardnicy, którzy postanowili w najbliższą niedzielę 16 września wyruszyć z akcją promocyjną do wybranych miast. „Czy to w Gdyni, czy w Nairobi, straż toruńska obchód robi” – tymi słowami reprezentacja grodu Kopernika 16 września powita mieszkańców Trójmiasta i Olsztyna.
Toruński oddział halabardników pojawi się między innymi na Skwerze Kościuszki w Gdyni, molo w Sopocie, Długim Targu w Gdańsku czy pod zamkiem w Olsztynie. W ich role wcielą się aktorzy Baja Pomorskiego, którzy w formie zabawnych scenek rodzajowych zachęcać będą do odwiedzenia Torunia i skorzystania z atrakcji, jakie w ramach akcji „Toruń za pół ceny” przygotowano. Natomiast dzisiaj, 13 września, na ulicach Trójmiasta, Olsztyna, Poznania, Łodzi i Bydgoszczy pojawi się mobilna reklama promująca to wydarzenie.