Zdecydowanie najciekawszym z trendów jest powrót do smaków kuchni regionalnej. W przypadku polskich regionów zaprezentowano najciekawsze propozycje Podlasia. Ponowne zainteresowanie tradycyjnymi smakami jest spowodowane przesyceniem konsumentów jedzeniem typu fast food. Przenikające się wpływy litewskie, białoruskie i tatarskie uczyniły podlaskie potrawy wyjątkowymi. Dominują tu grzyby, kasze oraz wszelkie potrawy bazujące na ziemniakach. Jedną z najpopularniejszych pozycji kulinarnych jest słynny sękacz, wypiekany nad prawdziwym ogniem.
Kolejnym trendem godnym uwagi jest ponowne zainteresowanie kuchnią grecką. Lekkie sałatki oraz sosy na bazie oliwy i śmietany są jednymi z najpoważniejszych argumentów, które przemawiają do konsumentów. Nie należy jednak zapominać o tym, że oprócz warzyw nieodłącznym atrybutem kuchni greckiej są ciągle niedoceniane w Polsce baranina i jagnięcina oraz morskie ryby. Przyczyną zwiększonego zainteresowania może być również fakt, że kuchnia śródziemnomorska kojarzy się ze zdrową dietą.
„Zwiększone zainteresowanie kuchnią regionalną jest zrozumiałe. Polacy przesycili się daniami z lokali typu fast food. Coraz więcej osób dochodzi do wniosku, że zatraciło smaki, które pamiętają z dzieciństwa. Możemy zauważyć rosnące zainteresowanie tradycyjną kuchnią – na popularności zyskują takie dania jak kaczka z żurawiną czy sandacz. Liczne kampanie informacyjno-edukacyjne także wywarły wpływ na konsumencką świadomość – rośnie liczba osób, które zaczynają zwracać uwagę na to, co jedzą”. – mówi Paweł Boczkowski, manager warszawskiej restauracji Sofa Restaurant & Bar.
Najciekawszym trendem dla branży gastronomicznej jest coraz większe przywiązywanie wagi do półproduktów i mrożonek przeznaczonych dla barów, cateringu i restauracji. Rośnie liczba restauratorów, którzy zwracają coraz większą uwagę na składniki, które wykorzystywane są w ich restauracjach. Jednym z czynników, które spowodowały ten trend jest zwiększona konkurencja na rynku.
„Smak serwowanych potraw oraz cena, stały się głównymi czynnikami decydującymi o sukcesie lokalu. W walce o coraz wybredniejszego klienta jakość jest elementem, który może stanowić o wyborze konsumenta. Ograniczenie ilości używanych półproduktów i mrożonek stosowanych w gastronomii jest zrozumiałe jeżeli chcemy zdobyć uznanie klientów.” – mówi Paweł Boczkowski, manager warszawskiej restauracji Sofa Restaurant & Bar.
Tegoroczne trendy zaobserwowane podczas EuroGastro pozwalają patrzeć w przyszłość z optymizmem. Restauratorzy sukcesywnie ulepszają swoje propozycje, natomiast konsumenci zaczynają doceniać smak prawdziwych, pełnowartościowych potraw.