Warszawa, 29 listopada, 2011– Regulacje zawarte w etapie IIIB europejskiej Dyrektywy o poziomie emisji spalin dla lokomotyw i szynobusów spalinowych zaczną obowiązywać od końca 2012 roku. Normy etapu IIIB zakładają redukcję emisji NOx i PM o 90 procent w stosunku do poziomu etapu IIIA.Aby spełnić zakładane normy emisji, producenci taboru kolejowego i silników zamierzają wykorzystać nowe technologie, takie jak m.in. recyrkulacja spalin. Jednakże wraz ze wzrostem konkurencji, pojawiają się także inne, alternatywne rozwiązania.
Według nowego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. Analiza strategiczna alternatywnych technologii napędowych na europejskim rynku lokomotyw i szynobusów spalinowych, do 2020 roku na rynki w całej Europie trafi 10 862 lokomotyw spalinowych i 9 314 szynobusów spalinowych (łączna suma nowych i wymienionych pojazdów).
„Wzrost kosztów operacyjnych oraz kosztów utrzymania starzejącego się taboru kolejowego zmusza operatorów do składania zamówień na nowy tabor, co pociąga za sobą wymianę lokomotyw i szynobusów, które czasy świetności maja już dawno za sobą" – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. „Jak wynika z analizy Frost & Sullivan, w samej tylko Francji i w Niemczech jest 2 326 lokomotyw spalinowych, których wiek eksploatacji wynosi 40 i więcej lat".
Średni wiek lokomotyw spalinowych eksploatowanych w Europie Zachodniej wynosi około 37 lat. Liczba lokomotyw spalinowych, które pozostają w czynnej służbie przez ponad 30 lat wynosi 10 298. Z powodu gwałtownego wzrostu kosztów paliwa w ostatnich latach, operatorzy i firmy leasingowe poszukują ofert zakupu możliwie najbardziej energooszczędnych i ekonomicznych jednostek napędowych.
„Producenci zdają sobie sprawę, że koszty modernizacji lokomotywy i wyposażenia jej w nowy silnik, skrzynię biegów i systemy kontroli są prawie takie same jak koszty zakupu nowej, najwyższej klasy lokomotywy" – zauważają analitycy Frost & Sullivan. „Jednak istnieje przepaść pomiędzy zapotrzebowaniem na lokomotywy, na które operatorzy mogą sobie pozwolić a możliwościami podaży ze strony producentów.”
Głównym wyzwaniem dla producentów lokomotyw napędzanych silnikami diesla jest umiejętność dokładnego określenia potencjału rynku. Identyfikacja popytu na podstawie stopnia starzenia się taboru, wymagań i możliwości zakupowych podporządkowanych ograniczeniom budżetowym agencji leasingowych, operatorów oraz użytkowników końcowych jest kluczowym wyzwaniem dla producentów taboru kolejowego.
Aby sprostać rosnącej konkurencji, producenci taboru wprowadzają do procesu produkcji nowe technologie. Oczekuje się, że rozwiązania, takie jak np. silniki trakcyjne z magnesami trwałymi będą standardem w 2017 roku. Producenci wprowadzają również nowe strategie w swoje modele biznesowe.
„Standaryzacja platform projektowych lokomotyw i szynobusów spalinowych zyskuje na popularności, co eliminuje konieczność indywidualnego opracowywania projektów’ – podsumowują analitycy Frost & Sullivan. „Maszyny są obecnie dostarczane na rynek w formach gotowych modułów napędowych, w których zmiany są wykonane zgodnie z wymogami poszczególnych zamówień”.
Jeżeli byliby Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat Analizy strategicznej alternatywnych technologii napędowych na europejskim rynku lokomotyw spalinowych i szynobusów spalinowych, prosimy o kontakt z Joanną Lewandowską, Corporate Communications, na adres [email protected]. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, nazwy firmy oraz danych kontaktowych.
Analiza strategiczna alternatywnych technologii napędowych na europejskim rynku lokomotyw spalinowych i wagonów spalinowych jest częścią Programu Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, który obejmuje również analizy prowadzone na następujących rynkach:Analiza strategiczna europejskiego rynku elektryfikacji kolei, Analiza strategiczna europejskiego rynku kolejowych systemów sygnalizacji i Analiza strategiczna potencjału rosyjskiego rynku kolejowego: implikacje dla globalnego łańcucha dostaw.
Analiza strategiczna alternatywnych technologii napędowych na europejskim rynku lokomotyw i szynobusów spalinowych (M6DB-18 )
O Frost & Sullivan:
Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania. Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju. Frost & Sullivan ma 50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.
Kontakt:
Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europa
T: +48 22 481 62 20