w ,

Frost&Sullivan: Producenci ciężkich pojazdów ciężarowych wprowadzają dedykowane globalne platformy

Warszawa, 10 lipca 2012 – Po upływie mniej niż dziesięciu lat od chwili, gdy zachodni producenci (ang. Original Equipment Manufacturer, OEM) rozpoczęli podbój rynków Brazylii, Rosji, Indii i Chin (BRIC), koncepcja oraz struktura światowego rynku ciężkich pojazdów ciężarowych uległa zmianie. Rynki, uznawane jeszcze kilka dekad temu za drugoplanowe, obecnie kształtują poziom globalnego zapotrzebowania na pojazdy użytkowe oraz wskazują trendy dla rozwoju branży.

Gwałtowne zmiany kształtujące światowy przemysł pojazdów użytkowych w ogromnym stopniu spowodowały spłaszczenie się globalnych trendów, gdzie firmy OEM zarówno z rynków TRIAD (Japonia, Ameryka płn., Europa Zach.), jak  i spoza nich agresywnie konkurują. Wraz z rozpoczęciem tworzenia przez producentów strategii rozwoju w tym spłaszczonym ekosystemie, globalne platformy stają się narzędziem niezbędnym każdemu producentowi OEM mającemu poważne plany strategiczne dla swojej firmy.

Według najnowszego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, zatytułowanego „Analiza strategii działania głównych producentów ciężkich pojazdów ciężarowych”, światowa produkcja tego typu pojazdów w ramach globalnych platform produkcyjnych ma osiągnąć w 2018 roku poziom 612 tysięcy pojazdów, przewyższając niemal dwukrotnie poziom produkcji pojazdów ciężarowych w ramach platform globalnych z roku 2011.

„Do połowy ostatniej dekady globalny rynek ciężkich pojazdów ciężarowych w znacznej mierze koncentrował się na podziałach regionalnych" – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. „Poza kilkoma europejskimi producentami OEM, takimi jak Daimler czy Volvo, sprzedającymi swoje pojazdy ciężarowe w rynkach spoza TRIAD, nie odnotowaliśmy zbyt dużej aktywności w zakresie produkcji czy też działań rozwojowych w skali lokalnej. Także miejscowi producenci OEM z rynków TRIAD, choć bardzo ambitni, mieli nikłe lub nawet żadne szanse sprzedaży pojazdów ciężarowych na rynkach zagranicznych”.

Jednakże do roku 2018, średnio 30 procent wszystkich ciężkich pojazdów ciężarowych produkowanych przez 12 największych producentów OEM powstanie w oparciu o globalne platformy produkcyjne. Podobnie, w tym samym roku 29 modeli ciężkich pojazdów ciężarowych na całym świecie będzie opartych właśnie na platformach globalnych. W następstwie tego 6 z 12 największych producentów OEM zwiększy liczbę dedykowanych platform globalnych. Pozostali będą w dużym stopniu bazować na platformach globalnych dostępnych obecnie. Podczas gdy średnia ważona poszczególnych platform przypadających na jednego producenta OEM i wynosząca 5 spada, to średnia ważona platform globalnych – która teraz wynosi 2,1 – rośnie.

„Daimler, Volvo i MAN będą czerpać ogromne korzyści ze swoich inwestycji w globalne platformy produkcji pojazdów ciężarowych, natomiast Scania będzie nadal powiększać swoją przewagę w segmencie platform produkcji pojazdów ciężarowych z jakościowego punktu widzenia i pozostanie liderem w tym sektorze" – dodają analitycy Frost & Sullivan. „W Ameryce Północnej jednakże potencjał sukcesu takich platform jest stosunkowo niski ze względu na wciąż dominujące tradycyjne wzorce produkcji”. Taka sytuacja nie podoba się europejskim i azjatyckim producentom OEM, którzy chcą sprowadzić globalne platformy do regionu. Nie stanowi to jednak wielkiej przeszkody dla takich firm, jak Daimler i Volvo, które z powodzeniem dzielą się technologiami, komponentami i systemami w ramach platform globalnych oraz lokalnych platform północnoamerykańskich, począwszy od napędu i karoserii, przez technologie bezpieczeństwa, na rozwiązaniach telematycznych kończąc.

„Rozwój i funkcjonowanie platform globalnych może wydawać się tylko celową strategią producentów OEM z sektora TRIAD, których celem jest przeniknięcie na rynki wzrostu, obniżenie kosztów produkcji oraz uproszczenie działania rynków wewnętrznych i światowych, a także zwiększenie marż. W rzeczywistości jednak strategia ta jest również z zapałem wykorzystywana przez producentów OEM rynku BRIC w celu opracowywania modeli pojazdów ciężarowych na rynki zarówno rozwijające się, jak i te już stabilne" – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan.

Biorąc pod uwagę, że ogólnoświatowy rynek ciężkich pojazdów ciężarowych przyjmuje globalne strategie platform produkcyjnych z zadowoleniem i liczy na zyski z ich skutecznego wdrażania, producenci OEM nie mogą stosować krótkowzrocznej polityki rozwoju tych platform wyłącznie na potrzeby rynków TRIAD i BRIC. Nawet przy założeniu, że rynki te powoli osiągają dojrzałość, to w kolejce czekają już rynki grupy Next-11 oraz rynki afrykańskie. To sprawia, że bardzo ważną kwestią dla producentów OEM jest uwzględnienie tych rynków pojazdów ciężarowych w opracowywaniu globalnych strategii platform produkcyjnych na najbliższe 10-20 lat.

Jeżeli chcieliby Państwo otrzymać więcej informacji dotyczących „Analizy strategii działania głównych producentów ciężkich pojazdów ciężarowych” prosimy o kontakt z Joanną Lewandowską, Corporate Communications, na adres [email protected]. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, stanowiska, nazwy firmy oraz danych kontaktowych.

O Frost & Sullivan

Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania.

Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju. Frost & Sullivan ma 50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.

Kontakt:

Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europe
P: +48 22 481 62 20
E: [email protected]

http://www.frost.com

Avatar photo

Napisane przez Joanna Lewandowska

Stowarzyszenie TSIA przyznało firmie EMC trzy nagrody Star Award

53-procentowy współczynnik adaptacji Amadeus e-Travel Management w rosyjskim oddziale Microsoftu