Warszawa, 19 lipca 2012 – Ponad 25 globalnych producentów samochodów zamierza do roku 2020 wprowadzić na rynek ok. 150 modeli pojazdów mikromobilnych. Rozwiązania z zakresu mikromobilności stają się coraz bardziej popularne dla zapewnienia dojazdu do środków transportu publicznego podczas drogi do pracy/do domu oraz ruchu po mieście.
Najnowszy raport Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. Analiza rozwiązań dotyczących mikromobilności oferowanych przez globalnych producentów oryginalnego sprzętu (ang. Original Equipment Manufacturer, OEM), wskazuje, że producenci będą coraz szerzej popularyzowali pojazdy mikromobilne. Planuje się, że przed 2018 rokiem rozpocznie się produkcja co najmniej 60 modeli.
„Zwiększająca się urbanizacja i zmiana tendencji dotyczących mobilności wzbudziły zainteresowanie nie tylko pojazdami charakteryzującymi się oszczędnym zużyciem paliwa, ale również zupełnie nowym rozwiązaniem: urządzeniami mikromobilnymi” – stwierdzają analitycy Frost & Sullivan. „Różne rynki – Chiny, Europa, Indie oraz Ameryka Północna – oferują system dotacji i zachęt, aby pobudzić sprzedaż rozwiązań z zakresu mikromobilności, mimo że i tak sami producenci zamierzają wprowadzić na rynek przynajmniej jeden nowy produkt na kwartał.”
W skali globalnej obserwuje się tendencję spadkową w zakresie samochodów posiadanych przez pokolenie Y. Oprócz samochodów o konwencjonalnym wyglądzie napędzanych alternatywnym paliwem, wiele nowych modeli powstało pod kątem zachęcenia do mobilności osobistej , między innymi Bik.e firmy Volkswagen, Twizy firmy Renault, EV-Neo firmy Honda oraz EN-V firmy General Motors. Oczekuje się, że modele te będą cieszyć się wzrastającą popularnością, podobnie jak małe pojazdy elektryczne (NEV), pojazdy o średniej prędkości, kwadrycykle, samochody z podkategorii poniżej klasy A, a nawet samochody typu kei-car.
Wysokie ceny początkowe i brak świadomości wśród konsumentów to dwie zasadnicze kwestie, które mogą zagrażać rozwojowi rynku. Ze względu na to, że wiele modeli w segmencie mikromobilności to modele elektryczne, zbyt wolny rozwój infrastruktury pojazdów elektrycznych może również mieć negatywny wpływ na przyszłe wyniki sprzedaży rozwiązań mikromobilnych. Ponadto wszelkie zmiany w podejściu rządów, związane ze zwiększeniem wydatków na publiczne środki transportu w stosunku do wydatków na indywidualne samochody/modele z zakresu mobilności osobistej mogą ograniczyć perspektywy przychodu na rynku mikromobilności.
„W przypadku gdy do 2015 r. konsumenci będą najprawdopodobniej mogli wybierać spośród co najmniej 50 modeli, wyzwaniem nie jest tworzenie nowych modeli mikromobilnych, lecz zwiększenie masowej świadomości na ich temat. Uczestnicy rynku, tacy jak Segway działają na nim od ponad dekady i obecnie rozumieją istotność masowej świadomości rynku, którą można uzyskać za pomocą różnych kampanii marketingowych” – wyjaśniają analitycy Frost & Sullivan.
Producenci, tzw. OEMs, inwestują znaczne środki, aby zebrać opinie konsumentów i móc zaprojektować odpowiadające im produkty. Pojawią się zatem nowe modele biznesowe: kilku producentów samochodów osobowych zaczęło już oferować usługi z zakresu mobilności w ramach posiadanych zasobów, a nawet przez zewnętrznych pośredników.
Oczekuje się, że producenci, w tym kluczowi globalni gracze sektora motoryzacyjnego, wprowadzą na rynek modele mikromobilne o różnych kształtach i rozmiarach, wyposażone w różne rodzaje kół oraz z otwartym lub zamkniętym dachem, w związku z czym będą mogli zaoferować szereg różnych opcji. Podczas gdy niektóre modele będą skierowane do użytkowników konwencjonalnych samochodów osobowych, inne będą przeznaczone dla użytkowników konwencjonalnych motocykli/ skuterów, a jeszcze inne dla tych, którzy pieszo docierają do publicznych środków transportu podczas drogi do domu/do pracy.
„Pojazdy produkowane masowo (modele mikromobilne) mogą być potencjalnie łączone z pojazdami (mikrosamochodami) w najbliżej przyszłości” – podsumowują analitycy Frost & Sullivan. „Najlepszym przykładem jest Volkswagen, którego celem jest sprzedawanie modelu bik.e wraz z każdym samochodem sprzedawanym w przyszłości, zastępując tym samym zapasowe koła/ opony. W ten sposób może zapewnić użytkownikom dojazd do publicznych środków transportu podczas drogi do domu/do pracy za pomocą ich własnego pojazdu, takiego jak bik.e.”
Analiza strategiczna i porównawcza rozwiązań z zakresu mikromobilności oferowanych przez globalnych producentów oryginalnego sprzętu (M7FB) jest częścią programu usług partnerskich z zakresu rozwoju przemysłu samochodowego i transportu, oraz obejmuje badania następujących rynków: Strategiczną analizę europejskiego rynku mikrosamochodów, Strategiczny przegląd rynku mikrosamochodów elektrycznych w Ameryce Północnej oraz Ekologiczne i innowacyjne rozwiązania z dziedziny transportu osobowego – analizę strategiczną rynku wspólnego użytkowania samochodów w Europie.
Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji na temat powyższej analizy, prosimy o kontakt z Joanną Lewandowską, Corporate Communications, na adres [email protected]. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, nazwy firmy oraz danych kontaktowych.
O Frost & Sullivan
Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania.
Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju. Frost & Sullivan ma 50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.
Kontakt:
Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europe
P: +48 22 481 62 20
E: [email protected]