w

Frost & Sullivan: Branża IPTV w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Warszawa, 16maja 2011 – Wprowadzenie do oferty telekomunikacyjnej pakietów usług (z ang. bundled services) jest jednym ze skuteczniejszych sposobów zatrzymania klientów przez operatorów działających w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Central Eastern Europe – CEE). Jednym z głównych elementów takich pakietów jest często usługa telewizyjna IPTV (ang. Internet Protocol Television). Mimo że rynek IPTV znajduje się wciąż we wczesnej fazie rozwoju, zmiany w zakresie konsumpcji mediów zapewnią stabilny wzrost tego sektora.  

Według najnowszego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej,pt. „Analiza rynków IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej”, rynek ten w regionie CEE uzyskał w roku 2010 przychody w wysokości90 milionów EUR;  do końca 2017 mają one wzrosnąć do270 milionów EUR. W Polsce pod koniec 2010 roku z usługi IPTV korzystało około 215 tys. gospodarstw domowych, co przełożyło się na penetrację na poziomie 2%. Plasuje to nasz kraj na trzecim miejscu w regionie.

„Rynek IPTV w regionie CEE będzie się rozwijał w sposób stosunkowo stabilny. Na rozwój wpłynie zarówno wzrost średniego przychodu na użytkownika, jak i rozszerzanie się bazy klientów. Jednakże, w perspektywie krótko- i średnioterminowej dochody z usług IPTV prawdopodobnie pozostaną niewielką częścią całkowitych dochodów branży telekomunikacyjnej” – stwierdza Edyta Kosowska, analityk rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan – „W perspektywie długoterminowej, uczestnicy rynku mogą liczyć na znacznie wyższe dochody z dodatkowej sprzedaży programów premium i usług dodatkowych takich jak VoD czy PVR”.

Obecnie największym wyzwaniem dla operatów IPTV jest konkurencja ze strony dostawców płatnej telewizji w innych technologiach. Działający już na rynku operatorzy, ze swoją wiedzą i doświadczeniem, mają istotną przewagę konkurencyjną nad dostawcami IPTV. Ograniczony rozwój infrastruktury odpowiedniej do dostarczania wysokiej jakości usług jest również elementerm wstrzymającym rozwój tego rynku.

W Polsce liderem pozostaje Telekomunikacja Polska, jednak liczba użytkowników usługi IPTV dostarczanej przez operatorów alternatywnych szybko wzrasta. Jednym z nich jest Dialog, który dzięki skutecznej strategii wyrósł na drugiego gracza na rynku IPTV. Ciekawe inicjatywy można także obserwować wśród mniejszych dostawców internetowych (ang. Internet Service Provider – ISP), np. działająca na Śląsku grupa SGT, która świadczy usługi IPTV dla użytkowników kilkuset ISP. Zainteresowanie IPTV wyrażają także operatorzy telewizji kablowej: np. Multimedia Polska ma ją od kilku lat w swoim portfolio. IPTV rozwija także stawiająca na technologie ‘swiatlowód do domu” (Fiber to the Home – FTTH)  INEA.

Aby odnieść sukces na rynku, dostawcy IPTV muszą różnicować swoje oferty pod względem jakości treści, dodatkowych usług i dostosowanych modeli cenowych. Na tym etapie rozwoju rynku wciąż niezbędna jest również edukacja użytkowników końcowych na temat korzyści płynących z używania IPTV. W przyszłości, dzięki swoim zaletom, IPTV prawdopodobnie stanie się docelową technologią nie tylko dla operatorów telekomunikacyjnych i dostawców internetu, ale również dla operatorów telewizji kablowej w Europie Środkowo-Wschodniej. 

„W Polsce niektórzy operatorzy telewizji kablowych już teraz dostarczają usługi wideo na życzenie (VoD) za pośrednictwem technologii IP” – mówi Edyta Kosowska. – „Z drugiej strony Magyar Telekom, dominujący na węgierskim rynku operator telekomunikacyjny, wprowadził usługę IPTV w sieci telewizji kablowej z wykorzystaniem technologii EuroDOCSIS 3.0”.

Niemniej jednak, prosty rachunek ekonomiczny wskazuje, że usługi IPTV będą wprowadzane głównie na obszarach miejskich. Obszary wiejskie będą  zdominowane przez technologie satelitarne. 

Jeśli chcieliby Państwo otrzymać więcej informacji dotyczących niniejszej analizy, prosimy o przesłanie zapytania do Joanny Lewandowskiej, Corporate Communications, na adres [email protected]. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, nazwy firmy oraz danych kontaktowych.

O Frost & Sullivan:

Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania. Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju.  Frost & Sullivan ma  50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.

Analiza rynków IPTV w Europie Środkowo-Wschodniej

M687-63

Kontakt:

Joanna Lewandowska

Corporate Communications – Europa

T: +48 22 390 41 46

E: [email protected]

http://www.frost.com

Avatar photo

Napisane przez Joanna Lewandowska

150 lat Muzeum Okręgowego w Toruniu

Zaproszenie na konferencję prasową online Kaspersky Lab