Firma utrzymała stabilną pozycję na rynku produktów dla zwierząt, który normalizuje się po pandemii COVID-19.
W 2024 roku Fressnapf | Maxi Zoo osiągnęło solidny wzrost przychodów o 5 procent. Skorygowany wynik EBITDA wyniósł 342 miliony euro, co było możliwe dzięki ekspansji międzynarodowej i optymalizacji operacyjnej. Kluczowymi osiągnięciami były pomyślne sfinalizowanie przejęcia Arcaplanet oraz strategiczne przesunięcie w kierunku wzmocnienia lokalnych jednostek.
Międzynarodowa działalność odpowiada obecnie za 64 procent całkowitych przychodów grupy
„Nasze wyniki za 2024 rok są bezpośrednim efektem strategicznej dalekowzroczności i operacyjnej elastyczności. Gdy rynek zwierząt domowych dostosowywał się do realiów sprzed pandemii, my zareagowaliśmy wcześniej. Zdecydowane i zorientowane na klienta działania umożliwiły nam wzmocnienie naszej pozycji w Europie.” – mówi tymczasowy dyrektor finansowy Fressnapf | Maxi Zoo, Sebastian van Stiphout.
Ta zdolność odzwierciedliła się również w kluczowych zmianach strukturalnych dokonanych w 2024 roku. Fressnapf | Maxi Zoo rozpoczęło usprawnianie swojego modelu operacyjnego, przekazując odpowiedzialność lokalnym rynkom. Był to strategiczny krok, który zwiększył elastyczność i umożliwił szybsze podejmowanie decyzji bliżej klienta. Równolegle firma wyostrzyła koncentrację na kliencie. Wzmocniono konkurencyjność cen w modelu omnichannel i dostosowano asortyment produktów. Wprowadzenie usługi Click & Collect w wybranych krajach było kolejnym krokiem ku płynnej integracji kanałów sprzedaży i już odpowiada za 7% sprzedaży e-commerce. Dodatkowo, 64% sprzedaży pochodzi od członków programu lojalnościowego, co podkreśla silne zaangażowanie i długofalowe zaufanie rosnącej bazy klientów Fressnapf | Maxi Zoo.
Prognozy na 2025 rok: Fressnapf | Maxi Zoo przyspiesza rozwój i skalowalność operacyjną
„Rok 2024 to dla Maxi Zoo Polska czas dynamicznego rozwoju. W tym okresie zwiększyliśmy liczbę naszych sklepów ze 118 do 145, a nasze przychody wzrosły o 25% względem 2023 roku. Ten wzrost to dowód na zaufanie, jakim darzą nas polscy opiekunowie zwierząt oraz na skuteczność naszej strategii rozwoju, a także świetna prognoza na przyszłość.” – podkreśla Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.
Ekspansja będzie połączona z bardziej zintegrowanym podejściem do handlu detalicznego w stylu smart: formaty omnichannel, takie jak Click & Collect, odbiór w sklepie czy adekwatne modele cenowe, mają być szybko wdrażane w całej Europie. Jednocześnie oczekuje się dalszego wzmacniania segmentu
e-commerce, który obecnie odpowiada za około 13 procent przychodów ze sprzedaży towarów – co pozwoli ulepszyć spójne doświadczenie klienta we wszystkich kanałach i tym samym wzmocni pozycję lidera firmy w obszarze omnichannel.
Silne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej będą stanowić podstawę finansową dla celowanych inwestycji w ekspansję, modernizację sklepów, unowocześnienie łańcucha dostaw oraz infrastrukturę IT.
Te inicjatywy są realizowane w ramach kompleksowego, ogólnogrupowego programu transformacji, skoncentrowanego na trzech strategicznych priorytetach: silniejsza lokalna orientacja na klienta, szybsza realizacja oraz wydajny, skalowalny model operacyjny. Dzięki takiej strukturze Fressnapf | Maxi Zoo jest dobrze przygotowane, by wykorzystać pełen potencjał i wzmocnić swoją rolę jako europejskiego lidera
w zakresie opieki i specjalistycznej oferty dla zwierząt.
*******
Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt
w naszym kraju. W 2021 roku Maxi Zoo Polska po raz 7 zdobyło tytuł: „NAJLEPSZY SKLEP STACJONARNY” w konkursie TOP FOR DOG 2021 stając się ponownie numerem 1 wśród sklepów dla zwierząt oraz po raz pierwszy otrzymało nagrodę za najlepszą inicjatywę społeczną „Przyjaźń Łączy – Wspólnie dla Zwierząt” za akcję z bransoletką. Na koniec 2024 roku spółka posiadała 145 sklepów w większych i mniejszych miastach w Polsce. W 2019 roku sieć rozpoczęła sprzedaż online i otworzyła sklep – www.maxizoo.pl. W 2022 roku sieć uruchomiła własną aplikację dla Klientów, z programem Friends oraz specjalnymi ofertami, a w listopadzie 2024 roku usługę Click&Collect we wszystkich sklepach na terenie kraju. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 15 krajach europejskich. Obecnie do grupy należy około 2 709 sklepów Fressnapf i Maxi Zoo zatrudniających ponad 20 000 pracowników z ponad 50 krajów. Od 2024 mniejszościowy udział w Grupie posiada Międzynarodowa firma inwestycyjna Cinven. Pozycję marki w Polsce potwierdza uzyskany tytuł „Wielki Modernizator 2022”, “Brylant Polskiej Gospodarki 2022”, “Gepard Biznesu 2022”, nagroda w kategorii “Ekspansja Sieci Handlowej 2022” przyznana w konkursie PRCH RETAIL AWARDS 2022, nagroda “Złoty Laur Klienta 2023-2024″, nagroda “e-Laur Klienta 2010-2022″, wyróżnienie w rankingu „Gazele Biznesu” 2023 i 2024 oraz wyróżnienia “Diamenty Forbes’a 2023-2024”, a także “Innowacyjna Sieć Roku” oraz “Promocja Roku”, które zostały przyznane w plebiscycie BLIX AWARDS. Sieć Maxi Zoo została także uhonorowana prestiżowym godłem „Friendly Workplace 2024” za swoje nowoczesne podejście do zarządzania relacjami z pracownikami i budowanie przyjaznego środowiska pracy. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 8000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.
Filozofia marki i cały koncept biznesowy sieci zostały oparte na wartościach, u podstaw których leży przekonanie, że „Zwierzęta wzbogacają nasze życie dzień po dniu i to jest to, co nas łączy”. Konsekwentnie realizując tę ideę, sieć prowadzi aktywne działania na rzecz zwierząt. Od początku działalności w Polsce, Maxi Zoo angażuje się w szereg charytatywnych akcji społecznych oraz pomaga bezdomnym zwierzętom. Współpraca ze schroniskami, wolontariat, wsparcie odpowiedzialnej adopcji czy współpraca
z GOPR to m.in. główne działania CSR firmy w Polsce.