Integral Collections, specjalistyczna firma windykacyjna, podsumowała wyniki badań firm z sektora MSP na temat rynku windykacji. Celem badania przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie 450 firm z całej Polski było zdiagnozowanie opinii przedsiębiorców na temat współpracy z firmami zarządzania należnościami. W znaczącej większości ankietowane firmy ujawniają obawy przed rozpoczęciem współpracy z zewnętrzną firmą zajmującą się odzyskiwaniem należności. Opinia o windykatorach zmienia się jednak zdecydowanie po przeprowadzeniu pierwszej sprawy przekazanej specjalistom. 65% firm dobrze ocenia profesjonalizm windykatorów, 50% jest zadowolona z szybkości prowadzenia spraw, a 41% uważa, że ich sprawy prowadzone były skutecznie.
Wojciech Bogusławski, Dyrektor Generalny Integral Collections komentuje: „Nasze badania potwierdzają, że aby sprostać oczekiwaniom rynku nowoczesne usługi windykacyjne muszą proponować rozwiązania obliczone na utrzymanie relacji handlowych, a nie odzyskanie za wszelką cenę zaległych środków – łącznie z upadłością dłużnika. Właśnie obawy o bezpowrotną utratę kontrahenta zniechęcają firmy do przekazywania przeterminowanych wierzytelności firmom windykacyjnym. W przeważającej większości opóźnienia w płatnościach spowodowane są przez zatory płatnicze w nie złą wolę odbiorców. Dlatego też integralną częścią naszych działań jest element finansowania na podstawie przekazanych do obsługi faktur. Pozwala on przekształcić część przeterminowanych należności w gotówkę a jednocześnie daje szansę dłużnikowi na nie wyniszczającą formułę uregulowania zobowiązań.
Badania Integral Collections wskazują że dla 40% ankietowanych głównym argumentem przekazania przeterminowanych należności firmie zewnętrznej jest realna groźba utraty płynności finansowej. Uzyskane dane wskazują również, że dla ponad 43% przedsiębiorców 30 dniowe opóźnienie po terminie płatności faktury nie stanowi jeszcze istotnego sygnału do rozpoczęcia działań windykacyjnych.
„Wyniki naszego sondażu wskazują, że mali i średni przedsiębiorcy wolą cierpliwie czekać na należne im pieniądze niż podejmować działania. Takie podejście może się obrócić przeciwko nim. Niestety zdarzają się przypadki, że bagatelizowanie opóźnień a także niedokładne udokumentowanie transakcji znacząco zmniejszają szanse na odzyskanie należności” komentuje Wojciech Bogusławski.