w

Fabryki neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla: samochody marki Audi zjeżdżające z taśmy produkcyjnej tankowane zrównoważonymi środowiskowo paliwami

Wiele nowych pojazdów opuszczających fabryki Audi dostarczanych jest do klientów z ekologicznym paliwem R33 w baku. Po tym jak w ubiegłym roku stacje paliwowe zakładów przeszły na paliwo R33 Blue Diesel, teraz tankuje się na nich również nową benzynę R33 Blue Gasoline. W ten sposób Audi odchodzi od paliw kopalnych i pomaga w realizacji celów klimatycznych.                                                      

Przyjazny dla środowiska olej napędowy R33 Blue Diesel jest dostępny na zakładowych stacjach paliw Audi w Ingolstadt i w Neckarsulm od marca 2021 roku. Teraz ekologiczna benzyna R33 Blue Gasoline zastępuje benzynę konwencjonalną E10.

W jakim stopniu nowe paliwa złożone są z komponentów odnawialnych?

Benzyna R33 Blue Gasoline i olej napędowy R33 Blue Diesel składają się w jednej trzeciej ze składników odnawialnych, opartych wyłącznie na materiałach odpadowych i resztkowych, stąd nazywane są biopaliwami drugiej generacji. Odnawialna część benzyny składa się w 10 procentach ze związków tlenowych, np. etanolu, oraz w 23 procentach z bionafty uzyskiwanej z materiałów odpadowych, takich jak olej talowy, będący produktem ubocznym przy produkcji celulozy. R33 Blue Diesel składa się w 26 procentach z odnawialnego paliwa parafinowego, czyli HVO (hydrorafinowanego oleju roślinnego) i w 7 procentach z biodiesla. Pozostałe 67 procent to paliwo kopalne.

O ile mniej dwutlenku węgla jest emitowane dzięki R33 Blue Diesel i R33 Blue Gasoline?

Paliwa R33 Blue w analizie well-to-wheel zmniejszają emisję CO2 o co najmniej 20 procent w porównaniu z kopalnym olejem napędowym i benzyną, a liczba ta rośnie. Finansując certyfikowane projekty ekologiczne, producenci paliw robią coraz więcej, by poprawić wpływ na środowisko pozostałych składników kopalnych w paliwach R33. Celem jest dalsze zmniejszenie globalnego efektu cieplarnianego, a stosowanie takich paliw jest ważnym krokiem w kierunku realizacji celu Audi, jakim jest neutralność węglowa w zakładach produkcyjnych do roku 2025.

Jakie samochody mogą tankować paliwa odnawialne?

R33 Blue Gasoline jest w pełni zgodna z obowiązującą dla benzyny normą DIN EN 228, co oznacza, że może jej używać każdy pojazd dopuszczony do ruchu na benzynie Super 95 E10. R33 Blue Diesel spełnia najbardziej rozpowszechnioną obecnie normę EN 590, dzięki czemu jest certyfikowany dla wszystkich pojazdów z silnikiem wysokoprężnym – nawet tych starszych. Paliwa R33 to paliwa premium, które dzięki specjalnym dodatkom pozytywnie wpływają na zużycie i żywotność jednostek napędowych. Oba paliwa uzyskały jednoznacznie pozytywne wyniki w szeroko zakrojonych testach silników i pojazdów. W kluczowych parametrach, takich jak stabilność przechowywania i zachowanie we wrzeniu, przewyższają nawet normę EN 228/E10. Dzięki wysokiej jakości dodatkom, te paliwa odnawialne są również bardzo czyste i zapobiegają korozji silnika.

Kto wynalazł paliwa R33?

Audi i Grupa Volkswagen, we współpracy z producentami olejów mineralnych i dostawcami energii, wniosły swoją wiedzę techniczną, zapewniając kompatybilność istniejących silników z paliwami odnawialnymi (tzw. reFuels). Paliwa R33 zostały opracowane we współpracy z koncernami Shell i Bosch.

Które stacje benzynowe oferują R33 Blue Diesel i R33 Blue Gasoline?

Oprócz zakładowych stacji paliw znajdujących się na terenie fabryk Audi, Volkswagen i Bosch, R33 Blue Diesel jest już dziś dostępny na niektórych niemieckich publicznych stacjach paliw. W Niemczech normą jest jednak nadal Super E10 i olej napędowy z zawartością do 7 procent biodiesla (na stacjach paliw oznaczony symbolem B7). Producenci olejów mineralnych planują również stosowanie niebieskiej benzyny R33 w istniejącej sieci stacji paliw. Stosowanie reFuels nie wymaga żadnych dostosowań sprzętowych na stacjach paliw.

Dlaczego Audi angażuje się w wykorzystywanie paliw odnawialnych?

Audi, w ramach strategii „Vorsprung 2030” stawia na mobilność opartą na akumulatorach elektrycznych. Paliwa odnawialne uzupełniają tę strategię, czyniąc silniki spalinowe bardziej przyjaznymi dla klimatu i będąc skutecznym sposobem na odchodzenie od paliw kopalnych zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i po roku 2033, kiedy to ostatnie Audi z silnikiem spalinowym zjedzie z taśmy produkcyjnej w Europie. W przyszłości, Audi i Grupa Volkswagen planują wykorzystywać w swoich pojazdach więcej paliw odnawialnych, co pomoże zmniejszyć ślad węglowy istniejącej floty.

Audi stosuje paliwo R33 w swoich dwóch niemieckich fabrykach – w Ingolstadt i w Neckarsulm. W ten sposób jeszcze bardziej redukuje emisję CO2 w zakładach, przyczyniając się do realizacji celu firmy, jakim jest uczynienie zakładów produkcyjnych Audi neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2025. Emisja z pojazdów służbowych również wlicza się do emisji w danym zakładzie. Zatem tankowanie samochodów służbowych przy użyciu odnawialnych źródeł energii również przyczynia się do redukcji emisji w obu niemieckich zakładach Audi.                                                      

Napisane przez Audi

Lena Nowaczek z Kielc – stypendystka ASSIST Scholars z nagrodą Rise Global Winner 2022! Rusza nabór do programu dla uzdolnionej młodzieży na 2023 rok!

Droga do 1 miliona czyli jak pisać wprost o biznesie. Książka Dawida Zielińskiego jako panaceum na zmartwienia przedsiębiorców