w ,

Euro 2012 przesłoniło polityków

16 proc. – o tyle spadła liczba publikacji o partiach politycznych w czerwcu 2012. Najwięcej straciła Solidarna Polska i Ruch Palikota, odpowiednio 32 i 31 proc. Najmniej SLD – 4 proc. Analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” w ubiegłym miesiącu odnotowali najmniejszy przekaz dotyczący polityki od początku prowadzenia badania, czyli od września 2010 roku.

Medialne przebicie polityków również okazało się najsłabsze od września 2010. Spadek liczby publikacji w porównaniu do maja wyniósł w tym wypadku aż 26 proc. Zdecydowanie najwięcej stracił Zbigniew Ziobro, który w prasie występował aż o 65 proc. rzadziej. Janusz Palikot stracił 41 proc. Zyskał Waldemar Pawlak, o którym pisano o 20 proc. więcej niż w maju.

Ostatni wynik jest głównie efektem zamieszania, jakie powstało wokół klipu z udziałem Marka Sawickiego, ministra rolnictwa z ramienia PSL. Znajdująca się w poważnych tarapatach finansowych TVP udzieliła wielkiego rabatu na emisję spotów zachwalających rozwój polskiej wsi dzięki unijnym dopłatom. Klip prezentowany był przez Telewizję Polską w bardzo atrakcyjnych blokach reklamowych – w przerwach meczów Euro. Jedną z głównych postaci w tym skandalu był Pawlak, który skrytykował Sawickiego.

W czerwcu sporo informacji dotyczyło stanu polskiej gospodarki. Także w tym kontekście często pojawiał się wicepremier i minister gospodarki. Dziennikarze zajmowali się kwestią śmierci generała Petelickiego. Za sprawą opozycji, rozgorzały spekulacje, czy rzeczywiście popełnił zamach na własne życie, czy też jest to jedynie przykrywka.  

Kolejność najbardziej medialnych ugrupowań pozostała bez zmian. Na czele Prawo i Sprawiedliwość (2,9 tys. publikacji), które wyprzedza Platformę Obywatelską (2,5 tys.), Sojusz Lewicy Demokratycznej (1,3 tys.), Polskie Stronnictwo Ludowe (0,8 tys.), Ruch Palikota (0,6 tys.) oraz Solidarną Polskę (0,4 tys.).

Najbardziej medialnym liderem politycznym – z ogromną przewagą nad konkurentami – pozostaje Donald Tusk (1,8 tys.). Na drugim miejscu znalazł się Jarosław Kaczyński (0,9 tys.), a dalej Janusz Palikot (0,5 tys.). Na czwartą pozycję awansował Waldemar Pawlak (0,3 tys.), który wyprzedził Leszka Millera (0,3 tys.). Ostatnie miejsce zajmuje Zbigniew Ziobro (0,2 tys.).

Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 30 czerwca 2012 roku. Z kolei wydźwięk informacji na temat liderów politycznych badany jest na podstawie publikacji z dziewięciu największych dzienników ogólnopolskich*.

Pełen raport: www.press-service.com.pl/pressroom

*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”

Avatar photo

Napisane przez Marlena Sosnowska

Azyl od letnich upałów

Zostań wolontariuszem Skyway