Aplikacja jest dostępna w 22 językach UE. W chwili obecnej obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe, ale w 2013 r. zostanie uzupełniona o przewozy autokarowe i przewozy statkami, ponieważ obowiązywać zaczną wtedy przepisy dotyczące praw pasażerów w transporcie autokarowym i morskim.
Aplikacja zawiera wyjaśnienie praw przysługujących podróżującym w każdej potencjalnie trudnej sytuacji. Przykładowo, jeżeli linie lotnicze odwołały lot pasażerowi może przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 EUR. W razie przypadkowego uszkodzenia bagażu podróżujący także ma prawo do rekompensaty. Jeżeli pasażer uzna, że złamano przysługujące mu prawa, znajdzie w aplikacji dane kontaktowe instytucji, do których może złożyć skargę.
W sytuacjach awaryjnych, takich jak np. kryzys spowodowany chmurą pyłu wulkanicznego z Islandii w 2010 r., aplikacja może również posłużyć Komisji Europejskiej do przekazywania podróżującym aktualnych informacji i wskazówek dotyczących podróży.
Uruchomienie aplikacji stanowi część prowadzonej przez Komisję Europejską kampanii informacyjnej „Prawa pasażera w zasięgu ręki”:
Wszyscy użytkownicy smartfonów będą mogli pobrać aplikację na swoje urządzenie za pomocą kodu QR (w załączniku) lub pod poniższymi linkami: