w

Droga dla dwóch kółek

Coraz więcej osób chętnie porusza się rowerem, dlatego cieszy zainteresowanie włodarzy polskich miast rozszerzaniem sieci ścieżek rowerowych. Nowe trasy powstają przy okazji  remontów istniejących i przy budowie nowych dróg lub chodników.

Ścieżka rowerowa może być częścią drogi publicznej, obejmującej wydzielony pas rowerowy po obu stronach jezdni, jak też drogą wydzieloną z dotychczasowego chodnika. Do wykonania zwykłego chodnika można użyć zarówno kostki brukowej kamiennej, klinkierowej lub betonowej, jak i płyt betonowych lub kamiennych, a także pokrycia bitumicznego. Przepisy dotyczące budowy ścieżek rowerowych dopuszczają jedynie nawierzchnię asfaltową lub z kostki betonowej.

  • Ograniczenie rodzajów materiałów sugerowanych do wykonywania nawierzchni ścieżek rowerowych wynika głównie ze względów praktycznych – mówi Kamil Drewczyński z Libetu.  – Dlatego dla ścieżek rowerowych preferuje się gładkie nawierzchnie asfaltowe lub betonowe, dopuszczając również nawierzchnie z płyt betonowych lub kamiennych o wymiarach około 50x50cm i niefazowanych krawędziach. Jednak biorąc pod uwagę komfort i bezpieczeństwo rowerzystów, zdecydowanie odradza się  stosowanie jakichkolwiek fazowanych elementów drobnowymiarowych.

Istotna jest również szerokość ścieżki rowerowej. Jeśli jest ona jednokierunkowa wystarczy 1,5 m, gdy dwukierunkowa muszą to już być 2 m. Natomiast jeśli mają z niej korzystać również piesi jej szerokość powinna wynosić nie mniej niż 2,5 m. Warto jednak pamiętać również o walorach estetycznych. Przecież ścieżki rowerowe są elementem w ogromnym stopniu wpływającym na ład przestrzenny i urodę naszych miast.

Avatar photo

Napisane przez nota bene

Caelum Development: przedłużone umowy z Galerii Wisła – Kappahl i Simple na dłużej w Płocku

Funkcjonalna, dynamiczna, estetyczna – nowa brama boczna Top firmy Normstahl Entrematic