Wiosna, lato i wczesna jesień są dla dekarzy okresem intensywnej pracy na dachach. Późną jesienią oraz zimą przychodzi natomiast czas na branżowe spotkania i podnoszenie kwalifikacji. W ten roczny tryb starają się wpisać producenci, oferując wykonawcom możliwość spotkania na ciekawych szkoleniach oraz imprezach. Nie inaczej było w tym roku. Pod koniec października oraz w listopadzie firma Röben, jeden z wiodących producentów dachówek ceramicznych, zorganizowała w Żarach dwa szkolenia. Dobrą okazją do skonsultowania szczegółów wykonawczych okazała się również IV edycja Ogólnopolskiego Salonu Dekarskiego w Łodzi.
Szkolmy się
Szkolenia odgrywają ważną rolę w każdym zawodzie, w tym także w zawodzie dekarza, ponieważ dają możliwość ciągłego rozwijania umiejętności i podnoszenia kwalifikacji. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, firma Röben zorganizowała w tym roku aż cztery szkolenia. Podczas dwóch spotkań jesiennych (w dniach 25-26 października i 14-15 listopada 2011) nową wiedzę oraz praktyczne umiejętności zdobyło w Żarach łącznie prawie 30 wykonawców. Dużym zainteresowaniem dekarzy cieszyły się szczególnie skomplikowane miejsca na dachu. Najwięcej czasu poświęcono więc okapowi, obróbkom komina, czy różnym wariantom kosza, ponieważ są to elementy znacznie poprawiające jakość, trwałość i estetykę wykonania pokrycia. Nie zabrakło też koronnego wyzwania dekarza – wolego oka. Po krótkim wstępie teoretycznym, uczestnicy wszystkie zadania wykonywali w praktyce, na specjalnie przygotowanych dachach, pod czujnym okiem mistrza z Akademii Sztuki Dekarskiej. Szkolenia okazały się także doskonałą okazją do tego, żeby uczestnicy – dekarze z różnych stron Polski – wymienili się doświadczeniami na temat pracy na dachu w różnych warunkach i z różnymi inwestorami.
Salon Dekarski coraz lepszy
Szkolenia to nie jedyne miejsce, gdzie spotkać się mogą wykonawcy z różnych rejonów. Coraz więcej uczestników gromadzą też imprezy branżowe. Dla dekarzy jedną z najważniejszych stał się Salon Dekarski w Łodzi, w tym roku organizowany już po raz czwarty. Siłą tego wydarzenia jest jego formuła – to nie klasyczne targi, ale spotkanie z praktycznymi warsztatami i pokazami, wzbogacone o wykłady ekspertów. W imprezie wzięło udział ponad 1200 uczestników z całej Polski, a swoją ofertę zaprezentowało 58 firm. Na stoiskach można było obejrzeć i omówić z przedstawicielami wystawców specjalistyczne narzędzia oraz nowości produktowe. Wśród nich znalazła się dachówka Piemont, zupełnie nowy model marki Röben. Wszędzie odbywały się także ciekawe pokazy, prezentujące różne elementy prac dekarskich.
– Zyskując na popularności, Salon Dekarski przyczynia się do wzrostu rangi zawodów takich, jak dekarz i cieśla, zgodnie z hasłem tegorocznej edycji: „budujemy prestiż zawodu dekarza”. Robi wrażenie przede wszystkim fakt, że jest to rzeczywiście spotkanie stricte branżowe, przyciągające bardzo wielu wykonawców z całej Polski – podsumowuje Radosław Skoczeń, kierownik regionu w firmie Röben.