w

Czysta przyjemność z jazdy: północna Hiszpania w Audi Q6 e-tron

Droga wspina się stromo przez około 150 metrów, po czym pojawia się zakręt, który wymaga precyzyjnego skręcania. Płynna kombinacja kolejnych zakrętów to czysta radość: ich czasami wymagający profil sprawia, że drogi między Bilbao i San Sebastián są idealne do poznania charakteru nowego Audi Q6 e-tron. Dzięki precyzyjnemu i sportowemu układowi kierowniczemu oraz harmonijnemu dostarczaniu mocy przez silniki elektryczne, zwinność elektrycznego SUV-a doskonale sprawdza się na drogach północnej Hiszpanii. Zawieszenie, dostrojone zgodnie z DNA Audi, zapewnia komfort, ale także oddaje sportową dynamikę – szczególnie w Audi SQ6 e-tron. Zróżnicowane trasy z różnicami wysokości i przejazdy przez miasta pozwalają kierowcom w imponujący sposób doświadczyć wysokiej mocy rekuperacji do 220 kW. Podobnie jak zaawansowany system zarządzania temperaturą, przyczynia się to znacząco do wydajności pierwszego modelu na platformie Premium Platform Electric (PPE).                                                      

Zoptymalizowana dynamika jazdy

Dopracowane kinematycznie osie Audi Q6 e-tron zapewniają prawdziwą dynamikę jazdy. Rezultat: zauważalnie większa zwinność i lepsze zachowanie układu kierowniczego. Znaczący wpływ na dynamikę jazdy ma całkowicie przeprojektowana przednia oś z przesuniętymi do przodu wahaczami. Układ kierowniczy jest teraz sztywno połączony nitami z ramą pomocniczą. W połączeniu z nową osią przednią, nowe moduły oprogramowania zapewniają kierowcy znacznie lepszą informację zwrotną na temat aktualnych warunków jazdy i warunków drogowych przez cały czas za pośrednictwem kierownicy i wspierają zwinność pojazdu.

Tylny układ napędowy z wysoce zmiennym rozkładem napędu na wszystkie koła dodatkowo poprawia dynamikę jazdy elektrycznego SUV-a. Większość systemów i komponentów należących do podwozia serii modeli Q6 e-tron to nowe rozwiązania. Komponenty takie jak zawieszenie, układ kierowniczy i układ napędowy, a także układ hamulcowy i układy sterowania są dostrojone zgodnie z DNA Audi, aby zapewnić wysoki poziom emocji i typowe dla Audi wrażenia klasy premium. Zrównoważone, solidne, kontrolowane, połączone, precyzyjne i bezwysiłkowe – tak można scharakteryzować typowe doświadczenie z jazdy Audi.

W zależności od wybranego trybu drive select, zauważalnie zmienia się charakterystyka jazdy. Dzięki automatycznemu sterowaniu wysokością jazdy i tłumieniem, rozpiętość waha się od doskonałego komfortu jazdy do wyraźnego sportowego charakteru.

Mocne silniki zapewniają sportowe osiągi

Silniki elektryczne zainstalowane w modelach Q6 e-tron sprawiają, że jazda po trasach w okolicach Bilbao i San Sebastián jest prawdziwą przyjemnością. Audi Q6 e-tron quattro i SQ6 e-tron mają silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) na tylnej osi i silnik asynchroniczny (ASM) na przedniej osi. Silniki w Audi Q6 e-tron quattro zapewniają łączną moc 285 kW (387 KM). Q6 e-tron quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy (zużycie energii w kWh/100 km w cyklu mieszanym: 19,6-17,0; emisja CO2 w g/km w cyklu mieszanym: 0; klasa emisji CO2: A). Podczas opracowywania nowych silników elektrycznych dla PPE skupiono się na optymalizacji całego systemu i wydajności. W sumie środki zwiększające wydajność związane z nowymi silnikami elektrycznymi i nowo opracowanym akumulatorem litowo-jonowym generują około 40 kilometrów dodatkowego zasięgu w porównaniu z poprzednią ofertą modeli elektrycznych. W Audi Q6 e-tron quattro wystarcza to na przejechanie do 625 kilometrów. Zasięg modelu S wynosi do 598 kilometrów. SQ6 e-tron (zużycie energii w kWh/100 km w cyklu mieszanym: 18,4-17,5; emisja CO2 w g/km w cyklu mieszanym: 0; klasa emisji CO2 A) generuje maksymalnie 380 kW (516 KM) w trybie launch control i osiąga 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy. Sportowe wrażenia z jazdy elektrycznym SUV-em podkreśla system e-tron Sportsound. Cyfrowo generowany, dostosowany do indywidualnych potrzeb krajobraz dźwiękowy, który jest również transmitowany na zewnątrz przez zewnętrzny głośnik z tyłu, zmienia się w zależności od prędkości i wybranego trybu Audi drive select. W trybach ekonomicznym i komfortowym sportowy dźwięk e-tron jest dyskretny i umożliwia niemal bezgłośną jazdę. W trybie dynamicznym dźwięk jest odpowiednio sportowy.

Większa wydajność: współdziałanie rekuperacji i hamulca ciernego

Różne poziomy rekuperacji są szczególnie dobrze wyczuwalne i odczuwalne na zróżnicowanych trasach. Jak zwykle w Audi, dostępna jest opcja dwustopniowej rekuperacji wybiegowej (hamowanie rekuperacyjne), regulowanej za pomocą łopatek na kierownicy. Możliwe jest również żeglowanie – tzw. „sailing”. W tym przypadku elektryczny SUV toczy się swobodnie, bez dodatkowego oporu, gdy stopa jest zdjęta z pedału przyspieszenia. Inną opcją dostępną w serii modeli Audi Q6 e-tron jest tryb jazdy „B”, który jest bardzo zbliżony do tego, co potocznie nazywa się jazdą z użyciem jednego pedału. Podczas opracowywania rekuperacji energii przez silniki elektryczne, Audi położyło szczególny nacisk na zwiększenie maksymalnej wydajności i dostępności podczas mieszania różnych trybów hamowania przy zatrzymywaniu się przy niskich prędkościach. W Audi Q6 e-tron około 95 procent wszystkich codziennych hamowań może być obsługiwanych przez rekuperację. W idealnych warunkach Audi Q6 e-tron odzyskuje moc do 220 kW. Gdy tylko kierowca naciśnie pedał hamulca, pierwszym krokiem jest hamowanie rekuperacyjne na tylnej osi. Jeśli kierowca zahamuje mocniej, włącza się również rekuperacja przez przednią oś. Jeśli pedał hamulca zostanie wciśnięty jeszcze mocniej, najpierw uruchamiane są przednie hamulce cierne. W przypadku dalszego zwiększenia siły hamowania, aż do użycia systemu ABS włącznie, w użyciu są również tylne hamulce cierne.

Zarządzanie termiczne zapewnia wydajny przepływ energii

Architektura 800 V i wysoce rozwinięte zarządzanie termiczne są kluczem do wydajności ładowania, wydajności przy niskim średnim zużyciu energii i wysokiej powtarzalności osiągów serii modeli Q6 e-tron. Umożliwiają one ładowanie z mocą do 270 kW. System predykcyjnego zarządzania temperaturą wykorzystuje dane z licznika czasu odjazdu, zachowania użytkownika, przebiegu trasy lub nawigacji, w tym aktywnego prowadzenia po trasie z planowaniem przystanków ładowania. Ponadto system zarządzania temperaturą PPE umożliwia kontrolowanie ciągłe kondycjonowanie akumulatora wysokonapięciowego. Chemia ogniw nowo opracowanego akumulatora litowo-jonowego o łącznej pojemności brutto 100 kWh (94,9 kWh netto) została zoptymalizowana pod kątem ładowania prądem stałym z mocą do 270 kW. Audi udało się osiągnąć optymalną równowagę między gęstością energii a wydajnością ładowania. Ogniwa mają znacznie zmniejszoną zawartość kobaltu i niższą rezystancję, co zapewnia najlepszą możliwą wydajność ładowania. Przy stanie naładowania (SoC) wynoszącym około 10 proc., zaledwie dziesięć minut na stacji szybkiego ładowania wystarczy, aby naładować wystarczającą ilość energii na 255 kilometrów z maksymalną mocą ładowania 270 kW podczas ładowania prądem stałym w idealnych warunkach. Naładowanie akumulatora HV z poziomu SoC wynoszącego dziesięć procent do 80 procent zajmuje tylko 21 minut.

Nowy wyświetlacz i nowa koncepcja obsługi

Nowy Digital Stage z 11,9-calowym Audi virtual cockpit i 14,5-calowym wyświetlaczem dotykowym MMI dostarcza wszystkich informacji o pojeździe i trasie. Opcjonalnie, 10,9-calowy wyświetlacz pasażera MMI uzupełnia cyfrową scenę. Jedną z technicznych atrakcji jest wyświetlacz head-up rzeczywistości rozszerzonej drugiej generacji (AR HuD). Wyświetlacz odbija dużą, pochyloną płaszczyznę obrazu przez przednią szybę w kierunku kierowcy i pokazuje istotne informacje, takie jak prędkość, znaki drogowe, systemy wspomagania i symbole nawigacyjne. Płaszczyzna obrazu jest pochylona do przodu, aby wzmocnić wrażenie rzeczywistości rozszerzonej. Wraz z nią przesuwa się ostrość ludzkiego oka. Ten proces i duża odległość wirtualnego obrazu tworzą wrażenie, że wyświetlane elementy unoszą się w odległości do 200 metrów i wchodzą w bezpośrednią interakcję z obiektami w otoczeniu. Wyświetlacze, takie jak instrukcje nawigacji, wyświetlacze systemów wspomagających kierowcę lub utwory muzyczne, można szybko uchwycić bez rozpraszania kierowcy. Są one szczególnie pomocne w warunkach słabej widoczności.

Dzięki Q6 e-tron, pierwszemu modelowi na nowej elektrycznej platformie Premium (PPE), ogólny pakiet dynamiki jazdy, zasięgu, ładowania i wzornictwa jest imponujący.                                                      

Napisane przez Audi

Piąta edycja Witariady przyciągnęła tłumy

Audi RS 6 Avant GT na Zachodnim Wybrzeżu USA