Niemal 40 lat temu – 10 października 1983 roku – powstała spółka quattro GmbH, dziś znana jako Audi Sport GmbH, kształtująca sportowy i ekskluzywny wizerunek marki z czterema pierścieniami w logo. W Audi, pojazdy z czerwonym rombem oznaczają wydajność i sportowy charakter. Urodzinowe obchody rozpoczynają się w najbliższy weekend (18-21 maja) na torze Nürburgring, podczas rozgrywanego tam wyścigu 24-godzinnego.
40 lat, ponad 250 000 pojazdów wyprodukowanych tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat i ponad 400 tytułów mistrzowskich w sportach motorowych. 20 kilometrów 832 metry, 73 zakręty i zmiany wysokości o ponad 300 metrów. To kluczowe liczby, mówiące o Audi Sport GmbH, a także o legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring – Nordschleife, zwanej także „Zielonym Piekłem”. To ona, jak żaden inny tor wyścigowy, ukształtowała Audi Sport GmbH. Tor w regionie Eifel i spółka należąca w całości do AUDI AG, mają ze sobą bliskie relacje – zarówno w przypadku wyścigów, jak i w przypadku testowania wyczynowych pojazdach marki Audi. Od 2002 roku Audi Sport jest oficjalnym partnerem 24-godzinnego wyścigu i dostarcza organizatorom oficjalne samochody.
Od roku 2009, Audi R8 LMS bierze udział w maratonie w Eifel, który jest jedną ze stałych pozycji w kalendarzu Audi Sport customer racing. Dział customer racing jest od 2011 roku częścią dawnego quattro GmbH. Z sześcioma zwycięstwami w klasyfikacji generalnej i trzema dodatkowymi w klasie GT3, Audi jest najbardziej utytułowanym producentem w erze GT3 długodystansowego klasyka w „Zielonym Piekle”. Nie dziwi więc, że Audi Sport GmbH obchody swoich czterdziestych urodzin rozpoczyna właśnie na torze Nürburgring. W tegorocznej edycji 24-godzinnego wyścigu, cztery Audi R8 LMS należące do Audi Sport Teams będą startować w stylizacjach retro stworzonych z okazji 40-lecia Audi Sport GmbH, prezentując słynne wątki z historii sportów motorowych Audi. W duchu urodzinowych obchodów, byli mistrzowie DTM Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, wystartują w samochodzie z numerem startowym 40. Ich Audi R8 LMS z Audi Sport Team Scherer PHX wizualnie przypomina Audi V8 quattro DTM z 1992 roku.
Ze względu na wymagającą charakterystykę toru, Nordschleife jest nie tylko wyzwaniem dla sportów motorowych, ale także miejscem testów dla pojazdów produkcyjnych Audi Sport GmbH. Każdy nowy model typu R i RS w fazie rozwoju pokonuje na nim kilka tysięcy kilometrów. „Nürburgring to najtrudniejszy tor wyścigowy na świecie. Jest dla nas miejscem magicznym i dlatego doskonale nadaje się do rozpoczęcia świętowania naszych 40. urodzin” – mówi Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH i szef Motorsportu w Audi. „Nürburgring-Nordschleife uważany jest za mekkę wszystkich fanów sportów motorowych. Dla mnie, rozgrywany tu 24-godzinny wyścig jest jedną z najpiękniejszych rzeczy, jakich można doświadczyć w sporcie motorowym, ale Nürburgring jest również niezbędny dla rozwoju naszych samochodów produkcyjnych. Wszystkie nasze modele są tam testowane w ekstremalnych warunkach i dopiero po tym kierowane do produkcji.”
Bogaty program rocznicowy
Audi, w związku z tą rocznicą, na weekend związany z 24-godzinnym wyścigiem na torze w Eifel planuje kilka atrakcji. W piątek, 19 maja, Mike Rockenfeller, Timo Scheider i Martin Tomczyk, a także dyrektorzy zarządzający Audi Sport, Sebastian Grams i Rolf Michl, odpowiedzą na pytania podczas „rozmowy mistrzów” w centrum medialnym. Ponadto na Bulwarze wystawione zostaną różne modele z historii firmy. Będą to m.in. Audi R8 i RS 4 Avant pierwszej generacji oraz najnowsze R8 GT i RS 4 Avant z pakietem Competition. Kolejną atrakcją będzie w pełni elektryczne Audi S1 Hoonitron, którym niezapomniany Ken Block wywołał poruszenie na ulicach Las Vegas w filmie „Electrikhana”. Na krótko przed wyścigiem widzowie będą też mogli podziwiać wyczynowe modele spod znaku Audi Sport na motodromie wzdłuż słynnego toru.
Urodzinowe uroczystości odbywać się będą także w siedzibie Audi Sport GmbH w Neckarsulm. Jubileuszowa wystawa „40 lat Audi Sport GmbH – Fascynacja spotyka się z wydajnością”, która otwarta zostanie 14 czerwca, zaprezentuje niemal pełny przegląd historii Audi Sport GmbH. Oprócz motoryzacyjnych atrakcji – od pierwszego pojazdu stworzonego jeszcze przez quattro GmbH, przez różne modele z programu wyścigów dla klientów, aż po aktualne portfolio produktów – w Audi Forum Neckarsulm będzie można podziwiać także eksponaty z kolekcji klasyków Audi oraz pojazdy customowe. Wystawa odbywać się będzie równolegle z inną wystawą specjalną: „150 lat NSU: innowacja, odwaga, transformacja” dotyczącą historii marki NSU.
A na jesień zaplanowano kolejną atrakcję: Z okazji urodzin Audi Sport GmbH, 14 października wystartuje rajd dla fanów czerwonego rombu, którego metą będzie Audi Forum Neckarsulm. Audi Sport GmbH zaprasza tam wszystkich fanów i gości. Oprowadzanie po wystawie specjalnej, uzupełnionej wyłącznie na ten dzień o kolejne eksponaty, które w innych okolicznościach nie są dostępne dla zwiedzających, umożliwi gościom odbycie ekscytującej podróży przez 40-letnią historię przedsiębiorstwa. Ofertę dla zwiedzających uzupełni rozrywkowy program sceniczny.
Dobra pozycja wyjściowa na przyszłość
„Historia sukcesu Audi Sport GmbH w ciągu ostatnich czterech dekad pisana jest złotymi zgłoskami. Dzięki pasji i duchowi zespołu, udało się rozwinąć wiele ekscytujących projektów do gotowości produkcyjnej, stworzyć emocjonalne doświadczenia klientów i osiągnąć wielkie sukcesy w sporcie motorowym” – mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego i przewodniczący Rady Doradczej Audi Sport GmbH. „Mamy jasny cel: z powodzeniem przenieść sportowe DNA czterech pierścieni w elektryczną przyszłość.” Dyrektor Zarządzający Audi Sport GmbH Sebastian Grams, dodaje: „Przedsiębiorstwo przez te wszystkie lata pozostało wierne sobie, zawsze było odważne i miało odwagę robić nowe rzeczy. Ten duch innowacji charakteryzuje nas do dziś. Chcemy w zrównoważony i progresywny sposób kształtować przyszłość mobilności w segmencie samochodów wyczynowych.”
Audi Sport GmbH koncentruje się obecnie na czterech obszarach. Oprócz rozwoju i produkcji modeli wyczynowych, odpowiada za wyścigi w których bierze udział Audi: zarówno fabrycznie, jak i kliencko. Ponadto, do jej podstawowych zakresów działalności należy customizacja pojazdów poprzez program Audi exclusive oraz sprzedaż wysokiej jakości kolekcji lifestylowych Audi. Audi Sport GmbH zatrudnia obecnie około 1500 osób. W 2022 roku, ta spółka zależna należąca w całości do AUDI AG, po raz kolejny ustanowiła rekord sprzedaży, dostarczając do rąk klientów dokładnie 45 515 samochodów. Dzięki 16 modelom, począwszy od kompaktowego Audi RS 3 Sportback i wydajnego SUV-a RS Q8, przez supersportowe Audi R8 Coupé, aż po topowy model elektryczny RS e-tron GT, portfolio oferowanych przez firmę pojazdów jest większe niż kiedykolwiek. Dzięki w pełni elektrycznemu, czterodrzwiowemu coupé RS e-tron GT, sportowa spółka – córka Audi demonstruje też pionierskiego ducha w dziedzinie elektrycznej mobilności.
W ubiegłym roku już 10 042, czyli około jedna czwarta pojazdów dostarczonych przez Audi Sport GmbH, to modele z rodziny e-tron GT, przy czym mniej więcej co trzeci z nich to model RS. „Chcemy przedstawić naszym klientom odpowiednią ofertę dostosowaną do segmentu. Począwszy od mild hybryd, przez elastyczność wydajnych hybryd typu plug-in, aż po szczególne wrażenia z jazdy samochodami w pełni elektrycznymi” – wyjaśnia Sebastian Grams. „Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży RS e-tron GT rozpoczęliśmy erę oferowania emocjonalnych pojazdów elektrycznych. Dzięki nowym, w pełni elektrycznym modelom Audi Sport bazującym na platformie PPE, takim jak pierwszy elektryczny SUV, będziemy kontynuować ten rozdział. Do końca dekady portfolio naszych pojazdów ma być w stu procentach przestawione na modele w pełni elektryczne (BEV) i częściowo elektryczne (PHEV). Jednocześnie w przyszłości chcemy w jeszcze większym stopniu wykorzystywać nasze doświadczenie w zakresie produkcji krótkich serii pojazdów wzbudzających duże emocje.”
Audi Sport GmbH odgrywa również kluczową rolę w procesie elektryfikacji Audi w sportach motorowych. Pod jej kierownictwem, w 2021 roku powstał innowacyjny prototyp Audi RS Q e-tron, przeznaczony do udziału w legendarnym Rajdzie Dakar. Koncepcja układu napędowego pojazdu łączy elektryczny układ napędowy z wysokonapięciowym akumulatorem i wysokowydajny konwerter energii, który ładuje wysokonapięciowy akumulator podczas jazdy. Konwerter energii składa się z silnika TFSI rodem z DTM, sprzężonego z zespołem napędowym z Formuły E jako generatorem.
Od 2026 roku cztery pierścienie będą rywalizować w Mistrzostwach Świata Formuły 1 FIA. Nowe przepisy serii stawiają na większą elektryfikację, a elektryczny zespół napędowy (MGU-K) będzie miał wtedy prawie taką samą moc jak silnik spalinowy. Wysoko wydajne, turbodoładowane silniki o pojemności 1,6 litra, będą zasilane zrównoważonym paliwem syntetycznym. Aby wejść do tej najwyższej klasy sportów motorowych, powołano niezależną spółkę Audi Formula Racing GmbH.
Ciągła zmiana
Kiedy Audi Sport GmbH powstawało w roku 1983 – wtedy jeszcze jako quattro GmbH zatrudniające zaledwie kilku pracowników – mało kto spodziewał się, że w ciągu kolejnych czterech dekad spółka stanie się producentem wysokiej jakości pojazdów o wysokich osiągach, z niezwykle udanym programem sportów motorowych. W początkowym okresie działalności, głównym celem firmy było zapewnienie ochrony nazwie „quattro” i praw marketingowych. Jednak od tego czasu spółka stale się rozwijała i otwierała nowe drogi biznesowe. W 1984 roku rozpoczęła na przykład sprzedaż akcesoriów. Od tego czasu artykuły z kolekcji Audi sprawiają, że serca fanów biją szybciej. Czy to odzież, bagaż, czy modele samochodów – kolekcja lifestyle umożliwia kompleksowe doświadczenie marki.
Jedenaście lat później dodano kolejny ważny filar: od 1995 roku klienci Audi Sport, którzy kochają to, co niezwykłe, mogą zlecić personalizację swoich pojazdów. Program opcji i dodatkowego wyposażenia oferowany przez Audi exclusive jest bardzo bogaty i zawsze był gwarancją technicznych i wizualnych atrakcji. Jednym z najbardziej niezwykłych pojazdów był prawdopodobnie kabriolet Audi „Picasso” ze skórzanym wnętrzem zaprojektowanym przez światowej sławy artystę.
Już rok później położono kolejny kamień milowy w historii firmy: quattro GmbH zostało zarejestrowanym producentem samochodów i zaprezentowało na Salonie Samochodowym w Genewie pierwszy własny model – S6 plus. W 2007 roku zadebiutował pierwszy supersportowy samochód spod znaku czterech pierścieni: Audi R8, obecnie w swojej drugiej generacji. Wersja GT3 tego sportowego samochodu z silnikiem montowanym centralnie, była jednocześnie punktem wyjścia dla programu wyścigowego dla klientów, który od tego czasu był systematycznie rozbudowywany o modele RS 3 LMS, R8 LMS GT4 i R8 LMS GT2. Do dziś, pojazdy zbudowane w ramach Audi Sport customer racing zdobyły ponad 400 tytułów i niezliczoną ilość zwycięstw w wyścigach na całym świecie. W roku 2014 R8 otrzymało bardzo szczególną linię produkcyjną w zakładzie w Böllinger Höfe, który charakteryzuje się tym, że jest połączeniem fabryki produkcyjnej i inteligentnej. Na wspólnej linii produkcyjnej, która jest unikalna w całym koncernie, oprócz R8 powstają również zelektryfikowane topowe modele: e-tron GT quattro i RS e-tron GT. W roku 2016, quattro GmbH zostało przemianowane na Audi Sport GmbH. Nazwa Audi Sport nawiązuje do długiej i pełnej sukcesów tradycji czterech pierścieni w sportach motorowych.
„Audi Sport GmbH może z podniesionym czołem spoglądać wstecz na czterdzieści ekscytujących i bardzo udanych lat. Było to i jest możliwe tylko dzięki wspólnemu wysiłkowi zespołu” – mówi Rolf Michl. „Dla nas jedno jest pewne: obieranie nowych, nietypowych ścieżek i ciągły dalszy rozwój niezmiennie będzie charakteryzować Audi Sport GmbH.”